AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
921

Köpa nya eller gamla 325an?

Nu har beslutsångesten slagit sina klor i mig ännu en gång. Va helt säker på att köpa en e46 325i m-paket tittat ut en fin bil som man kan få för en bra slant. Men nu börjar ja bli osäker på om de är rätt bil att köpa.

Då jag byter bil rätt ofta så vill jag ha en bil som är rätt lätt såld. Iofs så är väl inga beg. bilar idag speciellt lätta att sälja. Men som alltid rätt pris så går allt att sälja.

Så nu börjar ja fundera på om man skulle köpa den senaste 325an istället. Den kostar det dubbla men kanske är lättare att avyttra när det är dax för de? De här är bilen ja har kollat lite på Länk

Så va tror ni? Köpa en -02 e46 325 m-paket och ha en slant kvar eller köpa den nyare 325an.
E90 lär ge dig en bil som känns modern och nybilskänsla. Dessutom har du en gratis service och lite vagnskadegaranti kvar förutsatt att den är svensksåld. Och du slipper bry dig om några ålderkrämpor. Det trista med E90 blir värdeminskningen, den lär sjunka en bit i takt med att faceliften kommer till hösten. Utrustningsnivån håller kanske upp priset till viss del.
Jag har en kollega som provade sälja sin förhållandevis välutrustade 320 E90 förra sommaren och den sprang inte iväg av sig själv direkt. Tog ca 4v att bli av med den för 190kkr.

E46 kommer troligen bli ekonomiskt ett bättre val, med risk för eventuella ålderskrämpor och dyra försäkrings och servicekostnader. Samt att du inte betalar ett överpris för den förstås...

Jag var faktiskt i en liknande sits som du våren 2003 när jag stod och valde mellan 328 E46 99/00 samt 328 E36 96/97 för ca 200kkr resp 80kkr.
Valde E36 och totalekonomiskt blev det klart billigare under 2 års ägande med E36 än E46, mest pga värdeminskningen. Detta trots att jag åkte på en del underhåll med E36 som kopplingsbyte, bromsbyte, omlack etc.
Hade jag gjort om valet idag hade det däremot blivit den nyare modellen, helt klart. Tycker det gör mycket att ha nybilskänsla...
Tack för svaret Kristoffer_ L!
Ja håller me dig i det du skriver. Men när du skriver att de kommer ett facelift till hösten lär ju priserna sjunka ytterligare på e90.
Och värdeminskningen på e46 lär väl inte vara så dramatisk. Köper man en
-02 e46 325 m-paket med ca 8-10.000mil för runt 115-120tkr så borde den ju inte sjunka så mkt då den redan har tappat det mesta?!

Men som du säger nybilskänslan finner man ju inte i e46an men just nu sitter ja och åker runt i en gammal golf från tidigt 90 tal så de borde ju bli ett rejält kliv upp iaf även om ja väljer e46 :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.