|
|
|
|---|---|
|
Min 325ti började "dö" på tomgång. Kom upp i 1,6l/mil också vilket är åtminstånde 0,4 för mycket på mina kortkörningar. Den gick inte så bra som den har brukat heller. Ingen gul motor lampa. Jag lämnade in den på BMW idag och dom sa att både insug och avgas kams sensorer för motorstyrnigen var trasiga. Fråga: Vad är oddsen för dubbelfel? Att två saker går sönder samtidigt. Eftersom reparationen är 3500:- och jag har lite dåliga erfarenheter av BMW diagnos system är jag skeptisk. Har dom verkligen hittat felet? Och är verkligen båda sensorerna trasiga? dom delar inte kabel stam eller liknande? Mulle | |
|
Detta är väldigt vanligt, när den ena går så går oftast den andra med. Provat att rycka batteripolen för att nolla, och se om bilen går bättre? Om den går dåligt igen så är dom nog garanterat paj. Om den ena är trasig så är det väldigt vanligt att den andra går straxt därefter, onödigt att byta ena och upptäcka att dom måste riva allt några månader senare. |
|
|
Tack Delorian, det var det jag ville höra. Jag var mest misstänksam mot att diagnos systemet pekade ut lite extra fel. Nu går bilen bra igen! |
|
| Bytte du dom? | |
|
Ja, bilen var på BMW Solna så det var snabba puckar. :-) Mulle |
|
| blev det bra efter? | |
|
jajjamen, men från början misstänkte jag att det kanske bara var en som var fel. anledningen till att jag är lite skeptisk är för att diagnos systemet pekade ut motorstyrningsenheten för 6500:- på en tidigare kompakt jag hade när det egentligen kom tjuvluft i insuget. Lita inte på tekniken... Mulle |
|
| bes51659: Måste fråga en sak. Har också en 325ti, ngt jag märkt på senare tid, inte alltid, är när jag gasar lite mer med bilen och varvar mellan 4,5k -> 6,5k med bilen så har ljudet ändrats. Tidiagre så kunde man om jag hade rutan nere höra att bilen krävde mycket luft att det "ven" ngt om luftfiltret när den tog in massor av luft, detta ljud har ändrats, det låter ganska annorlunda vid hård accelration (inte alltid, men 1/2 av ggrna) som om den tar in luften ngn annanstans ifrån ... Ngn idé där ? Ganska kort kvar till service iof, och kanske är ngt knas med luftfiltret men som sagt ... | |
|
Det problem jag hade berodde på topplockspackningsbyte på min tidigare 323ti (E36 heter dom va?). Efter ihopmontering fick dom inte tätt för grejerna var skeva och jag fick ojämn tomgång. Tyvärr ingen aning vad som skulle kunne ge den ljudförändring du pratar om. Men tjuvluft borde ha större betydelse med stängda "spjäll" än med öppna. Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.