|
|
|
|---|---|
| Kontrollampa tändes och meddelande på skärmen med texten: Active steering fault. Steering behaviour altered. Steering wheel may be at anangle. Vad betyder allt det där? Märker ingen skillnad på rattutslag eller något annat,börjar bli trött på att åka 28mil tur o retur varje månad för alla småfel det blir..Och då man kommer dit syns det inga felmeddelanden ändå eller så ska man komma tillbaka 2 dagar senare så har reservdelen kommit hem.. Hoppas att nån kan hjälpa mig | |
|
Har du provat att "nollställa" styrningen? Dvs, starta bilen, styr fullt vänster, styr fullt höger och sedan tiibaks, stäng av motorn. Efter att jag har haft av batterikabeln har jag fått varning som försvinner med denna procedur. Står i min Tyska handbok, men ej i den nyare Svenska. |
|
| Har provat men icke.. Ska in och byta "ögat" vid ratten sa dom på verkstaden,få se om det blir nå bättre. | |
| Aktiv styrning i all ära men f*n undrar om det är något vanligt problem, min styrväxel byttes för ca 27000 spänn, tur det var garanti på skiten. Har fått upp meddelandet 2 ggr efter det BMW påstår att systemet inte hinner med vid låg laddning på batteriet går ju åt en del nu när man kör mycket el som ac,n tex. Nu har de sk ADAPTIVA xenonljusen (vänster) lagt av måste byta till en kostnad av 8000 plus moms. Man tröttnar för mindre. | |
|
Blir ju såhär med allt mer elektroniska finesser i bilarna idag... Förr i världen var det blårök och andra "riktiga" fel när det var tal om problem :) Nu får man spader bara av att byta lampa på en modern bil,både kostnadsmässigt och arbetsmässigt ;)... Utvecklingen går inte framåt i alla led anser JAG.. Mvh Janne. |
|
| Har nu varit och bytt det optiska ögat och nu fungerar det som det ska.. Garantin har ju gått ut men det kostade ingenting ändå för det krånglade på så många bilar att bmw tog det...Tur ibland :-) | |
|
Hej, om bilen är Svensksåld så har du 3 års garanti genom konsumentköplagen. Denna gäller from 2005-04. Tidigare var det 2år. Så jag vet inte om de var så snälla egentligen. De gjorde bara vad de skulle. Mvh Håkan |
|
| Hej Håkan Hsson. Bytte för ett tag sen förstärkare/mottagare till centrallås/keyless go, 3895:- kostade det, strax efter min 2åriga garanti gått ut. Har bråkat på att få det på goodwill men har inte hört nå än. Borde väl ha gått på den 3åriga garantin som du skrev om, borde väl dom veta tycker jag.. Bilen är svensk såld och uttagen 06-02. Hur göra?? Mvh Olle | |
|
Reklamationsrätt och garanti är två skilda saker. Den förstnämnde kräver att köparen skall påvisa att felet är ursprungligt (och hur lätt är det?!) medan en garanti så har säljaren bevisbördan. Vad jag vill poängtera är att vi har 3 års reklamationsrätt men ej garanti. Tror att garanti endast behöver vara 6 månader enligt lagstiftning(?). Sedan har de flesta företagen i praktiken längre garanti, te x BMW med 2 år. Ofta brukar man kunna se kvaliteten på en ÅF eller affär etc vad gäller sådan frågor. De som har vett att seriöst bemöta dessa frågor lär vinna många kunder under lång tid medan en ÅF som trilskas tappar kund. |
|
|
Märkligt svar av BMW med "låg laddning" osv. Man kan säkert ha lite dåligt laddat batteri osv ibland men i samma sekund som motorn är igång så tar generatorn över allt jobb och den är kraftigt, minst sagt. Ponera att det är ett generatorfel som kommer och går, kanske både styrväxel och adaptivt ljus hade funkat riktigt om generatorn laddat med fulla 13,8-14V osv? Sak samma med mycket elförbrukning pga AC:n sommartid osv, det skiljer inget alls mot övriga årstider, magnetkopplingen till kompressorn drar kanske runt 30-40W men den är dragen året om i bilar med variabla kompressorer, vilket är vanligt sedan början av 90-talet (BMW). Kupéfläkten snurrar givetvis också men det gör den även vintertid, mest skrönor om ökad förbrukning pga AC:n. FP |
|
| Jaha då fick man en räkning på arbete+rep.sats till aktiva styrningen 2551:-..... Blir så trött,dom sa ju att bmw skulle ta det!!! Goodwill ansökan på förstärkarn/mottagaren avslog dom också -( Men kan dom göra så? Jag menar laga styrningen 080602 och säga att det inte kostar något och sen skicka räkning 1 månad efter... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.