|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW tokar ! I mitten på förra veckan började det låta "klonkande ljud" från framvagnen och på vänstra sidan då man kör i gupp eller små ojämnheter. Är det något stag eller likande det är glapp i ? Hört talas om att det är det "oljudet" är ett typiskt BMW fel som uppstår efter bilen rullat ett tag och att det bara är att byta. | |
|
Hallå där, det vanligaste är att de så kallade pendelstöden/k-stagen blir glappa. Om du har otur så finns även risken att det är styrväxeln som bråkar, det är tyvärr ett alltför vanligt fel. mvh MW-Guru |
|
|
okey vad är det för priser på de två olika felen ? vad för del behövs och vad kan det kosta ? |
|
|
Jag har inga priser på k-stagen men det är inte alltför dyrt, kolla med närmaste BMW eller Mekonomen. Vad gäller styrväxeln så blir det väsentligt dyrare, räkna med 17-18000:- klappat och klart, inklusive fyrhjulsmätning. Försök hitta orsaken, k-stagen är, som jag skrev, ett mycket vanligt fel. Knarrar det när du vrider på ratten indikerar detta problem med styrväxeln. mvh MW-Guru |
|
|
Okey nej det knarrar inget när jag vrider på ratten dock hade jag ett vinande ljud för nån månad sedan och jag upptäckte då att nivån på styr servo olja var låg / under normal nivån och jag fyllde på detta och det "vinande" ljudet försvann och har inte kommit tillbaka. Så då är det troligen k-stagen du pratade om ska kolla vad dom kostar tack för informationen. Mvh Fredrik |
|
|
Hej igen Har nu bytt K-staget på vänstra sidan men Klonkande ljudet kvarstår Låter mest när man kör på grus och mindre ojämnheter då "klonkar" det i övrigt så finns inget oljud alls. Funderar vad det mer kan vara för stag eller så som är löst ?? Läst i andra trådar om Casterstag, pendelstag, och "u" fästet vad e det för ena fästen och är det lika enkelt att byta som k-staget ? Pris ? Läste också att det kan vara spindelled ? men ger inte det bara svajningar på vägen i sidled ? Tacksam för hjälp !! |
|
|
känn på alla stag och leder ,hittar du inget glapp så är de bättre att du lämnar bilen till en värkstad ,blir lätt att du byter halva framvangnen annars. klonkandet kan vara allt från glappa leder till stötdämpare. hur känns bilen om du gungar den? |
|
|
Bilen känns okey...inget speciellt den känns okey i dämpare och det är ingen skillnad på nivå på någon sida. Som jag skrev tidigare känns det inget speciellt i färd på asfalt..inget missljud eller vingligt eller så. Inte heller finns missljud eller vibrationer vid styrning eller inbromsning. Är när jag kör i mindre ojämnheter som grus eller likande kommer ljudet som om något är glapp eller löst och från Vänster sida. Måste ju vara nått stag eller likande som orsakar ljudet. Tänkte på om det inte är K-staget kan det då vara Pendelstaget eller Casterstaget eller U-fästet och vart sitter dem sakerna ? Dyra ? svåra att byta ? Blir det svårt att felsöka så får man lämna in bilen som du säger så man inte byter allt i jakten på felet. |
|
| Länkarmarna brukar väl kunna framkalla dessa fina oljud om jag inte minns fel.. | |
|
Sök efter inlägg... Sök med orden Klonk Så hittar du mycket matnyttig information |
|
| har samma fel och kan säga direkt att det är din stötdämpare är slut. fjädern är säkert helt okej eftersom den håller upp bilen och du inte ser några höjdskillnader | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.