|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla. Om allt går som det ska, så kommer jag ha en fin M3GT hemma ibörjan på nästa vecka. Jag är 24 år gammal, så en vanlig försäkringen på mig är helt oacceptabelt. Vet att det snackats om entusiast försäkring på GT:n. Vart kan man teckna det? Man kanske måste vara medlem någonstans? Tack på förhand, MVH István | |
|
Du kan ju höra med Länsförsäkringar även om jag tror tyvärr oddsen är rätt dåliga. Lyckades entusiastförsäkra en M3e30 Sport Evo efter lite diskussion. Det var nej först då den ej uppfyllde kravet på att vara minst 20år gammal. Men tror jag lyckades genom att förklara vad det var för bil samt att jag haft ett par entusiastförsäkrade bilar tidigare och samlat de flesta andra försökringar hos LF. Sport Evon anser jag vara mer entusiastbil än GT:n och du bör nog kolla upp detta innan köpet om vanlig försäkring är uteslutet. Men hamnar du hos rätt handläggare kanske det kan gå vägen, lycka till! |
|
|
Har redan hört med LF och Bil&MC m.m. Men det var strängt med den där 20 års regeln. Finns det ingen klubb man kan bli medlem i som har ett avtal med något förs. bolag kanske? MVH István |
|
|
Länk Mats BMW CS #5847 |
|
|
IstvanC Tyvärr är odsen totalt emot dig. Du är för ung och har för ny bil och dessutom fel bil. Försäkringsbolagens syn på unga bilförare parat med BMW M3 är, som du kan räkna ut, inte det bästa. Jag var 32 år när jag lyckade prångla igenom min 318 is som entusiatsbil. Men "inspektörn" från LF var inte intresserad av min "fina" bil utan bara av mig. Var jag entusiat eller inte. Han slutade med att konstatera att man kan entusiatköra en Fiat och brukssköra en Ferrari. Tyvärr tror jag inte BMWCS medlemsskap hjälper. Jag hade varit medlem sedan länge när jag fick min igenom min entusiastförsäkring. Bilen hade jag haft, skadefitt hos LF i fem år innan jag ansökte om entusiastförsäkringen. Sen är det givetvis trevligt att vara med i BMWCS. E |
|
|
E, inte för att vara sån, men en M3a som bara tillverkades i 356 exemplar, och det finns nog bara ett fåtal i fint original-skick kvar. Borde ju gå att Entusiastförsäkra lättare än en 318is. Det ska väl inte spela någon roll hur gammal jag är? Jag kan väl vara mer entusiast än någon 50åring. Jag har garage, larm, jag har en andra bil. Men har BMWCS något avtal så man kan teckna entusiast förs.? MVH |
|
|
IstavnC: Här finner du all information om BMW CS bara att maila till Johan. Länk |
|
|
IstvanC, tyvärr så ser inte f-bolagen det hela på det viset, M3:a är en mer riskfylld "affär" för de än 318is. M3 E30Länk |
|
|
IstvanC Försäkringsbolag är affärsrörelser. De har tyvärr inte entusiastförsäkringar för att vara snälla. Det skall vara lönsamt också. Orsaken till att LF har entusiatförsäkringar är för att de inte vill ha folk som ställer på och av bilar i parti och minut. Det kräver administration. Min slutsats är att LF kollar främst på ägaren, inte bilen, och tar sig en funderare. Är han / hon entusiast eller inte och hur stor är skaderisken. Gå med i BMWCS, betala helförsäkringen på din bil, kanske avställd under sommaren, när du är 30 plus och ägt bilen i 6-7 år, försäkrat den i LF och kört skadefritt, så tror jag att du har en chans. När du ansöker så visa upp din fina pärm med hela bilens historia (inklusive besiktningsprotokoll etc). Pärmen visar att du tar din hobby seriöst osv. Ta kort på träffar och utställningar där du visat upp bilen. En BMW M3 GT i mycket fint orginalskick är säkert välkommen på olika träffar runt om i landet. Om du och bilen kan pressentera en sån historia 2015 så tror jag att du har stora möjligheter att få igenom en entusiatförsäkring! MVH E |
|
|
Lite sammanfattning om vad som gäller för entusiastförsäkringar. 1) Bilen skall som grundregel vara 20 år eller äldre (undantag finns ex.vis för ägare till redan entusistförsäkrade fordon äldre än 20 år) 2) Bilen skall vara intressant ur samlarsynpunkt, d.v.s., skick, modell, utrustning avgör detta. 3) Bilen skall vara i gott skick, det duger inte med en skabbig 25 000 milare med 17 ägare, OM det inte rör sig om exemplevis en E9 CSL eller M1, men det blir trots detta en renoveringsförsäkring i sådant fall. 4) Försäkringsbolaget tar ställnig inte bara till bilens skick utan även ägaren till denna. 18-25 åringar med nyköpt M3 eller M5, då ser försäkringsbolagen RÖTT!!! 5) Det finns alltid undantag till regeln, men det är totalen som avgör, d.v.s., ägaren och bil, inte den ena eller den andra enskilt, exempelvis en bil med extremt lågt milantal, få ägare och intressant modell, bedömning görs från fall till fall och ju nyare den är desta mer extremt tolkas extremt. Mvh Johan |
|
|
Ett litet tillägg, M3 E30, d.v.s. den "riktiga" M3:an, faller inte inom samma ram som övriga nyare M-bilar. Den har för vissa tidiga årsmodeller uppfyllt årsmodellkravet och därmed kan mycket fina bilar av nyare snitt även Entusiastförsäkras, återigen, det är bil + ägare som avgör i slutänden. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.