AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.055

läcker olja under kylare ?

Visa användare
49
heffa65
BMW 525i Touring -02
Vad kan det vara som läcker och varför ???

Alltid när bilen stått över natten så har jag en liten pöl med olja under fronten, stötfångaren lite till vänster från mitten. vad kan det vara som läcker och varför? varför läcker den inte tex om jag kör och sen ställer bilen under någon timma el så utan bara efter den stått över natten ??
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Howdy, en god kandidat för oljeläckage fram och till vänster är styrservon eller slangen till styrservon. Titta rakt ner bakom generatorn och nedanför oljefilterkanistern. Det kan även vara själva oljefilterkanistern som läcker.
Förslag: motortvätt--->torka rent--->vänta----->undersök, gärna med hjälp av rent papper och ficklampa.
Har du oljekylare? I så fall kolla den!

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Glömde en sak, oljetrågspackningen kan vara lite "murken" på en gammal trotjänare (det drabbades jag av på min gamla 535:a). Hissa upp och kolla i samband med analysen jag föreslog i förra inlägget.
En annan sak, är du säker på att det är olja och inte glykol från el läckande pump eller kylare? Lägg lite papper under bilen där pölen brukar bildas och kolla färgen.

mvh

MW-Guru
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Jag gissar på oljekylaren till automaten eller dess anslutning som sitter till vänster i höjd med det område du hittar pölen.
hejsan jag har också samma problem med min bmw 523a.
jag vet att det inte är motor olja, och inte heller glykol, utan det är med stor sannorlikhet röd atf olja som kommer från servon men hur ser slang/rör anslutningarna ut bakom kylaren och finns det något enkelt sätt att åtgärda detta, tacksam för svar. mvh pontus
zcooter
Hej!!
Uppar denna tråd. Jag har en E34, För ett par dagar sedan var jag ute o gasade runt på landsvägen lite med bilen. Kommer hem o ställer bilen. Märker att det är ränder från njurarna upp på huvven, vid närmare titt så är det motorolja. Njuren bredvid H-strålkastare är oxå svart och på vänster sida är M5- emblemet kladdigt, försöker se vart det kommer ifrån, lyfter huven o det är rent o fint. Tycker det är märkligt att man inte dser något (uppifrån) Vart kommer det ifrån??????
Imorgon tännker jag ta mig en närmare titt o har lite mer tid, men vore bra med lite tips o idee´
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
zcooter : Säker det är motorolja? Oljan till styrservon kyls ju via några varv med rör precis bakom njurarna - dessa kan vara lite rostiga ibland. Kan det ha gått hål någonstans på dessa rör? Titta främst där fästet är svetsat mot röret - har en tendens att rosta lite där.
zcooter
Hej BMW-Slangen!!!

Ja visst, blev svart om fingrarna när jag skulle se vad det var för något som hade runnit upp på huven av fartvinden. Motorn låter som det skall. Har haft indikation på att jag behöver fylla på med olja emellanåt. Har bytat bröstkåpspackning och nån packbox undertill, så det skall vara tätt undertill
Visst syns det lite rör därbakom som du beskriver, skall se om jag klurar ut o sära på allt som finns runtomkring vid njurarna imorgon, demonteringstips emotages tacksamt
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
heffa65 & zcooter : Hittar var det läcker ifrån?
zcooter
bmw-slangen@
jo du..ni!...... ursäkta att jag dragit i "toffsen" här inne .Men min bil stod på en verkstad, under en läckande bmw som sölade ner min front o verkstaden var inte observant o ta bort all olja som runnit. min bil mår bra! tack för omtanken. så nu är min puls normal igen.
Tack än en gång!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.