AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.092

Plana svänghjul vid kopplingsbyte

Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Motorn (M30B35) är mer eller mindre helrenoverad och nytt kopplingskit har köpts in. Funderade nu på om man skulle passa på att plana svänghjulet. Några kommentarer/åsikter kring detta?
Har sett på en del ställen där detta rekommenderas, jag har själv inte undesäkt det noggrant med avseende på sprickor, mät upp run-out, tjocklek och dylikt. Men innan motorn plockades ner hade kopplingen en tendens att hugga/släppa/hugga/släppa - vissa påstår detta kan orsakas av ett icke plant svänghjul.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hur ser friktionsytan ut? Ser den plan, slät och osliten ut? Då är det dog inga problem. Litet färgad och med små sprickor kan också gå bra.

Att kopplingen "hugger" och liksom vibrerar när man släpper den beror nog oftast på tryckplatta och lamellcentrum!

När jag bytte koppling på min 3.0S vid 26.000 mil var svänghjulet nerslitet flera tiondels millimeter där lamellen gått. Dessutom var ytan kännbart vågig i radiell riktning. Trots det chansade jag på att sätta dit en ny koppling och den har fungerar utan anmärkning i 47.000 mil nu. På senaste tiden har jag dock börjat höra ett svagt skrapande ljud när jag slirar på kopplingen. Jag gissar att det beror på att den har slitits ner så att nitarna tar i svänghjul och/eller tryckplatta.

Det skall bli spännande att se hur ytan ser ut nu då jag planerar att byta motor i bilen i sommar!

Per L
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog mig en orrdentlig titt nu efter jag rengjort ytan med Bräkleen. Ytan ser ut att vara i bra skick. Ingen direkt färgning och inte några sprickor alls. Drar man med fingret i radiell riktning kan man känna en mycket svag antydan till små vågor ut mot kanterna (inget i mitten eller närmast centrum).

Har dock ett dubbelmassesvänghjul (1 223 010) - hur man kan känna om det är på gång att börja glappa?

Är dock övertygad om att svänghjulet är i bra skick så det åker på ytan någon planing. Lägger upp ett par bilder om någon vill se hur det ser ut - men det är bara bilder och det är svårt att dra några slutsatser genom bara bilder. Men lägger upp dem ändåså.

Länk
Länk
Länk
jag har precis satt upp lådan igen på min bil. kopplingen var mycket skum, dock tror jag det berodde på dålig luftning istället, men det var snustorrt inne hos kopplingen, så det var inte ogjort arbete, hade med ett dubbelmassesvänghjul vilket jag inte trodde, blev lite besviken, eftersom det är ett jäkla skit o helt onödigt o svindyrt, skall senare sätta på ett vanligt istället, min yta såg ut som din, jag slipade lite med sandpapper eftersom jag hört att ytan inte skall vara glashård, men inte säker! angående glappet så har jag läst här på forumet att det får glappa 15 grader, ringde till bmw o frågade o fick ungefär samma svar, lite glapp medurs o moturs! men det får ju inte glappa (ut o in).
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar! Då bör inte glapp vara något problem på mitt svänghjul. Vred kuggkrans och svänghjul medurs och moturs och det glappade bara 1-2 mm vilket borde vara ungefär 0.5 - 1.0 grad. Inget glapp ut och in heller.

Har också läst att man kan slipa lite med sandpapper när man monterar ny koppling (för att kopplingsskivan lättare ska kunna köras in - påminner om nya kolvringar och honing - även läst liknande om nya bromsskivor). Jag tror inte något blir sämre av att slipa iallafall. Ska se om jag kan hitta var jag läste det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.