|
|
|
|---|---|
|
Har ett lite irriterande problem med min 330ix E46, kupefläkten gnisslar vid de "vanligaste" lägena på kupefläkten. Inte vid låg och hög hastighet, utan på mellan-registret på fläkten. Har kommit fram till att det är från mittutblåset på instrumentbrädan de kommer ifrån (en motor för varje utblås? eller en för alla?). Finns de då någon möjlighet att smörja denna motor/axel? 5-56 eller liknande vätska? Hur gör man detta? Tips och ideer mottages gärna! __ Joakim, Karlstad 330xi -01 | |
| Det är en fläktmotor, och du kommer åt att smörja den utifrån om du tar bort lite paneler där kupéfiltret sitter. Jag smorde min när jag köpte bilen för att den kvittrade, den är fortfarande tyst 4000 mil senare. Dock behöver du nog något mer smörjande än 5-56. Jag använde motorolja, och en gammal hederlig smörjkanna med lång pip. | |
|
Monterade isär imorse, plockade bort de motordrivna luckorna som jag såg att jag i efterhand hade kunnat öppna elektroniskt :) Körde igång och sprutade lite WD-40 på axeln, och nästan rätt in i motorn, då tystnade de. Nu är ju den smörjan ganska tunn så vi får se hur länge den håller... __ Joakim, Karlstad 330xi -01 |
|
|
Min fläkt kvittrade också. Främst vidkörning av fläkten på lägsta hastighet uppstod ljudet. Har nu provat att smörja med CRC smörjolja på spray och motorolja ( dock svårt att komma åt trots oljekanna med lång pip). Har kört bilen några ggr efter detta och den är nu knäpptyst. |
|
|
Jo min är tyst nu också :) fast det luktade lite WD40 de första dagarna, ångrar att jag inte tog 5-56 som luktar mkt godare :) Fast jag har fortfarande problem med att det luktar lite unket när jag har ACn avstängd, inget problem över sommaren dock... __ Joakim, Karlstad 330xi -01 |
|
|
Har någon lust och möjlighet att slänga upp några förklarande bilder på detta ingrepp? Har samma symptom på min e46:a och skulle vilja få tyst på gnisslet. Plockade loss kupéfiltret idag men har svårt att se/veta hur jag ska komma vidare och framförallt vart jag ska smörja. Tacksam för hjälp. |
|
| Skruva loss "baljan" som kupefilteret ligger i. Sedan skruvar du loss en plast bit som sitter innanför. Plansbiten sitter monterad mot torpedväggen o är lite trixig att få loss, trångt o lite bökigt men det går. När dessa två delar är loss ser du tydligt fläkthjulet. Jag sprayade smörjolja igenom fläkthjulet så det kommer till motorns lager. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.