AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.110

Konstiga skakningar i ratten vid körning

le
93
letsrace
323Ti Compact- 98
Detta problemet uppkommer ibland.

SKakningarna är inte hastighets relaterade.
På senare tid har jag märkt när ratten har små skakar, så svänger man sakta höger vänster( vid ex. landsvägkörning), alltså leker lite lätt med fram vagnen, känns skakningarna mer precis i svängande övgonblick.

Ibland kan skakningarna bli mer andra gånger försvinner de. En gång var det riktigt illa, men det har inte blivit så igen.

Kollade bultarna så att de satt på plats.
Trodde att jag hade glapp och visade för mekaniker, men så var inte fallet.

Så nu undrar jag vad det kan vara.
Skakningarna är inte alls likt de som uppstår vid obalans på däck, då de inte är hastighets relaterade.

Någon som kan ha ide vad det kan vara.
du kan ha som ja hade: slut bromsbelägg. Ja hade liknande bekymmer där de kom och gick, ibland lät det illa ibland ingenting.
Jag tog och balanserade om däcken utan resultat.
Trodde även att hjullagret var på väg att ge upp men det blev ju aldrig varmt i centrum.

men då återstod det i slutändan att kolla in bromsarna och det visade sig att bägge inre bromsbeläggen fram var nötta till metallen och var i princip låsta i bromsoket. men dom yttre var det däremot mycket kvar av.
så det gick på hela 229kr att få problemet åtgärdat.
nu så e den så tyst och fin igen.
ett tips bara

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
le
93
letsrace
323Ti Compact- 98
tack för tipset.

Bytte bromsar fram för ca: 200 mil sedan. skivor belägg, samt sensor.

Däremot, har jag tydligen kärvande bromsok fram, kan detta störa bilen, och ge dess ostabilitet?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kan va så. Jag hade ett kärvande bromsok bak, och min bil kändes "ostabil" och allmänt knepig, från o till. Efter att jag fixade det, så blev det bra.
De du kan göra är att ta bort bromsoket från fästet och sen trampa ut kolven försiktigt men inte så att den trillar ut. kolla då om det är rostigt eller repigt någonstans. Om det är de så ta bandslip papper ex 320 kornpapper = fint och putsa rent. Sen är det bara att ta en skruvtving och skruva in kolven igen.
Se bara till att bromsvätske locket är öppet så du inte trycker bort locket eller att vätska blir för lite när du trampar ut kolven vilket kan leda till att du får in luft i broms systemet

Om nu kolven mot förmodan skulle trilla ut så försök snabbt att klämma till bromsslangen så inte all vätska rinner ut och du tvingas lufta hela systemet.
Att få dit kolven igen är mycket lätt med en skruvtving så se till att införskaffa en innan du börjar med detta arbete.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.