AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.187

Är min bromsolje förbrukning normal?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Gjorde inspII för ganska exakt 1 år sedan och hade i samband med servicen varningslampa pga låg bromsvätske nivå. Fick idag fylla på igen efter att ha kört endast 1300 mil.

Jag antar att det är nått litet läckage nånstans eller är detta normalt?

Kanske ska nämna också att bilen troligen har skeva bromsskivor, eftersom ratten vobblar vid lätt inbromsning. Kan detta vara bidragande orsak till förbrukningen?

Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
det är inte normalt
det kan minska lite i takt med att beläggen slits men det ska offtast inte behövas fyllas på. och det har inget med skeva skivor o göra, har själv skeva skivor o slitna belägg men har akdrig behävt fylla på
Visa användare
16
Ricrob
323 Cab -96
Det låter helt klart som du har ett litet läckage. Nivån sjunker lite i takt med att beläggen slits och kolvarna då kommer längre ut, men det borde inte märkas på 1300 mil. Om du inte bromsar väldigt mycket vill säga?
Vibrationerna är sannolikt slagna skivor, och har inte med förbrukningen att göra. Har du provat att hålla tryck på pedalen en stund och kännt om den sjunker? Har för mig att bromsarna och kopplingen delar behållare på din bil? Isf kan det vara läckage i kopplingssystemet? Kan vara svårt att hitta så små läckor, men lycka till!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
tack för svaren, verkar som jag kan avskriva skeva skivor som orsak till läckaget då.

Pratade med en kollega idag och då slog det mig att framfälgarna har en tendens att bli smutsiga av nått oljigt efter varje gång jag tvättar bilen. Bromsolja känns ju som en självklar kandidat eller? Finns det nått sätt att mera ekaxt lokalisera vart det läcker i så fall?
Du kan ju kolla om det fuktar på bromsslangarna. Ibland syns inte ens att det är någon spricka i slangen, gärna nära nippeln mot oket det är ett vanligt ställe.

Det sjunker inte så mycket i behållaren av att slita ut beläggen att det ska gå under min. nivån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.