|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett lite konstigt problem på min 535 e34. Det började igår när jag hade tvättat den. Den gick då inte att få i gång. Vänade ca 10 min och då startade den. Detta hände 3 ggr innan det blev bogsering hem. Har börjat köra på 50-50 bensin/etanol för ca 2veckor sedan. Har bytt soppafilter utan resultat. Har någon varit med om något liknande? | |
|
Det var vågat att köra på den bensinblandning du börjat köra på! En bil som går på 100% etanol skall ju dra 30-40% mer bränsle så då borde din bil vilja ha 15-20% mer bränsle för att den skall må bra! Har du inte ställt om insprutningen så att den ger motorn mer bränsle så betyder det att den riskerar att gå väldigt snålt. Snål inställning brukar betyda olika problen. Bland det allvarligaste är väl överhettning som kan ge brända ventiler och andra tråkigheter. Fast jag har ju ingen egen erfarenhet så jag kan ju inte påstå att jag vet. Har du förresten sett denna hemsida: Länk Där står visserligen att insprutningsmotorer kan gå på upp till 50% etanol men för mig känns det som sagt var vågat. Speciellt om det är jag som skall betala för de problem som eventuellt uppstår. Per L Per L |
|
|
Den går bra när den startar och den tvärdör efter en stund. Öppnar man huven och vädrar ut varmluften går den igång ganska snabbt. Ska jag prova byta tändspolen? Kan man mäta upp tändspolen och se om den fungerar? Något som kanske blir för varmt? |
|
|
Hej. Jag skulle prova tanka i enbart ren bensin & se om det blir någon skillnad.. Enligt vad jag har hört från motorkunniga så ska man ej köra på mer än 30% etanol. Det finns ju dom som bygger om bilarna så dom blir anpassad till etanol kostar mellan 4-6000 kr. Betydligt billigare & bättre än att riskera att köra sönder motorn... |
|
|
Okej, ska prova enbart bensin! Konstigt fel då den går helt normalt fram till driftstemp. Om det inte fungerar med att byta till bensin, kan det vara någon vacumslang som reagerar med värmen? |
|
|
Om inte "ny soppa" fungerar så kan det nog ha kommit fukt någonstans.. Är inte så känslig på fukt just denna motorinstallation,men visst händer det att det kommer in fukt under fördelarlocket t.ex..Byt locket+rotorn om du inte "får till det".. Snålas ofta in på just bytena av lock+rotor pga det lite höga priset på pryttlarna där.. Lmm brukar kunna "djä*las också...t.ex. Mvh Janne. |
|
|
Tyvärr blev det ingen skillnad med ny bensin, den stannar fortfarande efter en liten stund. Hur kollar jag om luftmassemätaren fungerar? Kan det vara bensinpumpen som strular? Har problem att kolla den eftersom bakluckan inte går att låsa upp. Det felet hände EXAKT samtidigt som bilen började bli konstig! |
|
|
Lmm kan man mäta upp och koppla upp mot ett ocilloskåp(någon gammaldags verkstad har säkert kvar en),och det finns också verkstäder som lagar och byter motstånd och andra grejor i elektroniken...men de är nog lätträknade...tyvärr. Men dina problem uppkom i samband med att också bakluckelåset "havererade"...låter inte som något samband som jag skulle misstänka.. Men har du bytt fördelarlocket + rotorn...om inte byt blir ju mitt råd.. Angående bensinpumpen..Jo,nog kan det väl vara fel i bränslepumpsreläet eller kontaktsvårigheter längs den "linan" s.a.s.. Reläet sitter i högra boxen under motorhuven..Länk Mvh Janne. |
|
|
Har nu bytt tändspole och fördelare utan bra resultat. Det finns ingen gnista på stiften när den har stannat (självklart finns det när den väl går igång). Kan man byta motronicbox till en med annat nummer på 3 sista sifffrorna? Har box ifrån en som suttit i en automatväxlad bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.