|
|
|
|---|---|
|
har ett litet problem med min ac fläkt.den står still men den snurrar lite granna om jag snurrar den baklänges . då hoppar den igång ett litet slag sedan lägger den av . fläkten snurrar mycket lätt . finns det någon som har någon ide.enligt bmw ( borgs bil) så visar det inget fel enligt deras testprogram.. kan det vara kolen som är slut.? schnellfahrer baumvelt the force is with mee | |
| Har du kollat om du har tillräckligt med köldmedium i systemet, fläkten är tryckstyrd har jag för mig. Mvh Mattias | |
|
Är det för lite så får systemet ej upp rätt tryck och då går ej fläckten igång |
|
|
systemet är nyfylld å läcksökt för 2 veckor sedan.ingen läcka hittades med hjälp av den electroniska gas näsan.det ska finnas tillräckligt med köldmedel. jag har märkt att snurrar man till på fläkten eller petar på den motsols så snurrar den till.. jag har lite tanke på dåliga kol i fläkten.. hoppas på fler ideer. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
| Hej Mika,ta o dra isär elkontakten till fläkten o spruta på lite 5 56 o låt gona lite sätt i o dra av några ggr det kan vara ärg på kontakterna lätt hänt eftersom AC-en bara används några korta månader om året,Ha en fin sommar Perra | |
|
hej perra..tack för tippset ska testa det på en gång.. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
har provat att dra isär skarvkontakten å spraya 5 56 i den men inget liv i fläkten. det går ström fram till fläkten...blir nog att riva fronten å öppna fläkte eller byta.. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Fläkten styrs från ECM (motorstyrningsmodulen). Den har fast 12V och jord alltid och startas och styrs steglöst med pulser. Elektroniken och effektsteg för motorn är inbyggt i fläktens chassie och det är ingen motor med kol osv. Den startar inte direkt när AC:n startas som på tidigare E39 eller E34 utan först efter en stund och både AC:ns tryck och motorns temperatur tillsammans med yttertemp avgör när den börjar snurra. Den rycker lite fram och åter just när den skall börja snurra, helt normalt. Varje gång man gör en kallstart med bilen så testas den och snurrar upp på bra varvtal ett par sekunder, be någon titta in i fronten vid en kallstart så vet du om den är OK. FP |
|
|
hej folke ska kolla upp detta me.. har för mig att min 528 är producerad i juni 98.så jag tror att jag har 2 stegs fläkten.den ska väll gå hela tiden.på steg 1 eller har jag fel.. eller så kanske jag har den nyare elektroniken i min bil..? schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nyare elektroniken för styrning av Kondensorfläkten kom from 09/98. Är en två stegs relästyrd fläkt på de äldre.. men om den startar direkt när man slår på AC är jag tveksam till , den rostar ofta fast pga den står still för mycket så jag tror den enbart startar efter behov pga vilket tryck du har i AC-systemet och vilken temperarur du har i kylaren. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
jag blir så tveksam till funktionen.på denna fläkt..jag ska ut å dra husvagn om 2 veckor å man vill att den ska vara ok efter som den hjälper till å kyla både motor å steptroniclådan.jag var inne på borgs bil i vällingby å dom kollade med sin diagnostest å kunde inte finna någott fel i systemet..jag har provat å direktmata ström i fläkten..via skarven till vänster om fläkten med + på den bruna stiftet samt jord på svarta.men ingen reaktion på fläkten... finns det ingen som har en lös hel fläkt så man kan plugga in å prova.. runt stockholm.. |
|
|
Brun är jord (minus) i tyska elsystem, frågan är vad som hänt när du kopplat tvärtom. Går dessa kablar direkt in i motorn, inget effektmotstånd eller dylikt på en metallplatta på fläktens metallchassi? Om detta finns så brukar det bli avbrott i dessa ibland, då går fläkten endast på maxhastighet. FP |
|
|
Hej, Min Kondensorfläkt står också still och har gjort ganska länge. Jag rev ner den förra helgen och det var mängder av skräpp mellan kondensorn och fläkten. Där låg bla ett Godis papper från italien där min bil gick första året innan den importerades till Tyskland. Så förmodligen har fläkten inte gått sedan dess (-97) annars hade pappret inte kunnat ligga där det låg. Tyvärr verkar det som om fläkten inte går att rädda. Jag funderar på att skaffa en ny från Ebay där de är lite billigare. Lars |
|
|
vet någon vart relät sitter till kondensorfläkten och säkringen. min fläkt surrar inte alls med ac:n igång men funkar med direkt ström. är det givarn med 3 tunna stift på höger sida av kylaren (passagerarsidan) som ska reglera hög o låg fart? har provat bygla där utan att den startar. snabba svar då jag är i garaget nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.