|
|
|
|---|---|
| Tänkte köpa shortshift till min e30, är det svårt att montera? Gör man allt uppifrån eller måste man under bilen också? | |
|
Det är inte jättesvårt men du måste under bilen och fästa länkaget i spakens nedre ände. Jag har aldrig monterat short-shift men däremot bytt tillbaka till original. Personligen hatar jag short-shift blir bara långsammare och kärvare att växla så fundera på om du verkligen ska ha det. Gullabo körde min M3e30 i superstage innan jag bytte tillbaka till original och han som kört en hel del bilar hade ungefär samma syn på short-shift. |
|
|
Frågan är om detta är en generalisering baserat på budgetlösningar där man bara böjer spaken eller kortar den. Utan att egentligen VETA gissar jag på att en riktig shortshift lösning inte är segare eller långsammare. Faktum är att BMW har original short shift som tillval på E36 compact (har för mig det var en del av ett utrustningspaket till 323ti) När jag jämförde med min icke shortshiftade 323ti mot en MED shortshift (original) upplevde jag INTE den som trög eller långsam alls. Utan att blanda in priser och materialkvalitet har jag för mig att UUC har fina shortshiftlösningar där man byter ut en bunke prylar alltså inte bara spaken. Tanken är väl att det skall bli snabbare växlingar och när jag gjorde ovan nämnda jämförelse upplevde jag det som att växlingarna skulle gå snabbare. Är själv sugen så fler får gärna fylla på med hur ni upplever era shortshiftlösningar. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
skulle montera shortshiften idag, men clipset som spaket sitter fast med ville inte lossna, det såg lite skumt ut nån som har några tips? |
|
|
Vilket clips menar du då? Ska du byta hela länkaget eller bara sjäva spaken!? Är det hela länkget du ska byta så så är d clipset som sitter ovanpå växellådan ett rent helvete att få loss. Jag fick släppa växellådsbalken och stödlager för att komma åt på min! |
|
|
Johan, min short-shift kom från Köhler tror jag. Kvaliten på själva spaken med lagring såg minst lika seriös ut som originalet. Dogleg lådan är ju lite kärvare än en vanlig standard låda så det kanske var därför det inte blev bra. Köpte en Mini Cooper med short-shift och den var inte heller rolig att växla. Tänkte byta tillbaka men sålde bilen innan. Har också provkört en vanlig e30 med short-shift som också var betydligt kärvare en originalet. Fabrikat okänt för mig. |
|
| det är clipset som håller fast "länkarmen" i själva spaken jag försöker få loss | |
|
e-tretti: Du ska försöka lyfta ut ena kanten på clipset och sen skjuta av den av pinnen. Se nr 12 på länken: Länk Att en short-shift blir trögare att växla med är bara fysik. Det man vinner i kraft förlorar man i väg. ///BMW - Was sonst! |
|
| och sen ska man bara dra spaken rakt upp eller är det nåt mer man måste göra? | |
|
Ja det sitter flikar på den vita bussningen som går in i kanten på hålet i armen. Det är två stycken, en på höger och en på vänster sida. Dessa måste du trycka in annars får du slita dig gråhårig. Funkar att böja en skruvmejsel 90 grader cirka en centimeter nerifrån sett och använda den för att trycka in dessa flikar. Annars lär du nog bort med hela armen från lådan för att få loss den. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.