|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu kan jag inte hålla mig längre utan måste sätta dit mina m5 bromsok. Jag behöver dock köpa nya skivor å belägg. Är det någon som kan rekomendera några, vart de köpes bäst osv. Har kollat på MECA =), M. Nord och ppf. Har även tittat på nya metallomspunna slangar. Hittar dock inga till e24 eller e28. Funkar det med e34 (M5)?? Bak ser/är dom lika ut, men fram är lite (5mm) kortare och det sitter något mer "gummi" runt slangen. I samband med det vill jag byta till sportfjädrar å dämpare. Är det någon som kan rekomendera några, vart vart de köpes bäst osv. Jag vill ha en rejäl (40 - 50 mm) sänkning fram. Jag har nivåreglering bak. /Bosse P.S Hur var det nu med huvudbromscylindern till M5 som finns på MECA, var den bara att skruva dit? | |
|
Ta med dina gamla bromsslangar till Länk så specialtillverkar dem nya till dig på 5-10 min för ca 200-300kr per hjulpar. Min far gjorde det till hans Porsche 944 Turbo. |
|
|
Tack, det låter kanon. Då var det bara skivor, belägg, dämpare å fjädrar kvar. Förutom allt annat då ;-) |
|
|
Hej Snäll och Vänlig! :-) Jag bytte till e34 M5 skivor + enkolvsok fram och ventilerade 540 Touring bromsar bak (samma som M5) nu i våras. Samt Goodridge stålomspunna slangar. Jag köpte: - Zimmermann skivor runt om för ca 3800:- inkl frakt från Bildelsimporten. och - Goodridge stålomspunna slangar till M535 e28, prod. nr SBW 0800-6 - Performance Friction Z-belägg samt - ATE bromsvätska som tål 280 C från PEAN Sweden för tot 3800 kr inkl frakt. Länk Jag är nöjd med service och bemötande från båda ställena och jag är nöjd med resultatet. Fast egentligen är det fel att säga så eftersom jag inte hårdtestat grejorna ännu! Slaglängden på pedalen är ungefär som innan bytet, dvs lite halvlång :-) men de få gånger jag verkligen trampat till märker jag att det greppar rätt bra en bit ned. Det greppar bra men mjukt! Baktill är det två slangar på vardera sidan. Från oken sett först en slang sedan en rörstump och sedan ännu en slang. Jag har ännu inte bytt slang nummer två för kopplingen mellan rörstumpen och slang 2 sitter uppenbarligen mer utsatt än de andra kopplingarna. Jag lyckades inte lossa dem på någon av sidorna och ville inte dra sönder grejerna. Alternativet hade ju varit att byta rören med men eftersom jag håller till i ett parkeringsgarage (varmt dock) valde jag att vänta till i höst. Jag ville ha ut bilen :-) I höst kommer jag också att sätta dit en huvudcylinder från e32 750i. Den jag köpte (från en skrot) hade ett minimalt märke på anliggningsytan mot bromsservot, tillräckligt för att den skulle tjuva luft! Eftersom jag inte hade något packningsmaterial tillhands blev det att sätta tillbaks den gamla igen :-( jag väntar med spänning till nästa vår. Dock kan jag verifiera att 750:ns huvudcylinder passar utmärkt på e24:an! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Jag har ju bytt dämpare och fjädrar också :-) Jag har Bilstein Sprint med H&R sänkfjädrar runt om och jag är tvärnöjd! Bilen blev fast, kanske borde jag skriva bestämd? i fjädringen men är fortfarande väldigt komfortabel. Jag är faktiskt förvånad över hur skön den fortfarande är att åka i. Jag köpte hela paketet på annons, det var begagnat men oanvänt. Det påstods sänka bilen med 30 mm runt om fast det stämmer inte. Kanske bak men inte fram. Tidigare fick jag in fyra fingrar på högkant mellan däck och skärmkant, nu får jag precis in pekfingret. En snabb check med linjalen säger ca: 50 mm. Jag tycker det blev kanon! se bilderna i min länk. Några gånger har jag hört att däcken varit i skärmkanterna i rondeller med dålig beläggning, jag kommer dock inte att massera kanterna eftersom jag vill ha plåten oförändrad. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Bra info. jag ska kolla upp det. Ett litet probelm som jag springer på hela tiden när det gäller fjädring är: Passar ej bil med nivåreglering! Hur kommer jag förbi detta?! Är jag dömd till ett liv med orginal fjäder =( /Lessen&olycklig ;) |
|
|
Hej Fredrik Tar det i bak med 8,5x17(enligt spec. i galleriet)? Vad har du för et och bredd på däcken då? Åker du med org, krängningshämnare? |
|
|
makeba: Det står e12 på dem, det borde betyda et 12, väl? Det är fyra framfälgar till e34. Däcken är 235/45 -17. Det har "durrat till" både fram och bak vid några tillfällen. Fram kan jag tänka mig för där är det jälit tight men bak är det inte så farligt. Krängningshämmare är original. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
635, vet du va man kan handla dessa fjädrar och dämpare? Bosse |
|
|
Kolla med Motor Nord dom säljer åtminstone Bilstein. Bilsteindämpare med Bilsteinfjädrar kan ju inte vara helt fel det heller (kanske bättre tom?) Asken på forumet brukar också lovorda kombon Bilstein-HR, han kanske vet... Googla runt lite annars. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Du får nog kolla runt lite, BSR och Forza säljer Bilstein och HR men du måste nog ringa dem för att få exakta uppgifter. Det verkar vara dåligt med e24/e28-delar i deras listor... Men dom kan säkerligen ta hem dem. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Jag kollar. trevlig helg |
|
|
Ta det försiktigt sedan när du sänkt bilen, särskilt med tanke på det långa överhänget fram. Jag skrapade undersidan av spoilern i förrgår. På väg från en utfart i nedförsbacke och en kantsten mot gatan. Jag kröp verkligen ned och släppte bilen försiktigt i omgångar, synade kantstenen och körde där den var som lägst. Ändå gungade ekipaget till och slog hakan i asfalten... surt!... Det syns bara om man tittar underifrån så det är inget man märker, men det är ändå förbaskat trist... Vill man vara fin lider man pin... :-D vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Var allra mest försiktig för trågets skull!! Har lyckats spräcka ett med min förra E24:a, då jag åkte över ett asfalts"veck" som bildats efter vintern för några år sedan. Mvh Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.