|
|
|
|---|---|
|
Hej, efter att ha kört Saab under hela mitt bilburna liv funderar jag på att prova något annat ett tag. Har idag en 9-5 aero årsmodell 00 som är en finfin familjebil och det är även en bra familjebil vi behöver i fortsättningen. Jag har länge sneglat på BMW 5-serien i kombiversion då jag tycker den är riktigt fin att se på och skön att åka i, det ske helst inte vara mindre motor än i 525 eftersom man är van att det rör lite på sej =) Frågan är, hur är BMW 525 att äga? Vad har man för driftkostnader jämfört med Saaben? Går mycket sönder på dom? Hur är det med reservdels och servicepriser? Hur är rostskydd och hur är det med typfel? Jag har tänkt mig nånstans årsmodell 02-04, är det något man bör tänka på där? mvh Fredrik | |
|
hallå du :) ja, det är inget dumt byte om du frågar mig. om du vill ha lite av saab-karaktären motormässigt tycker jag du kan prova 530d, mycket trevlig motor! annars är 525 och 530 varmt rekommenderade, gärna med M-sportpaket. ang typfel, se begguiden till vänster. bli inte för avskräckt bara, jag hade min 520iMT -01 i knappt 2år och den kostade mig ca 750kr/år i reservdelar/underhåll under den tiden. servicen snittade jag ca 3000-3500kr/år, autoriserat. |
|
| *auktoriserat* :) | |
|
Hej, ja jag hittade begagnatguiden, grymt bra! M-paketet är ett krav, det blir ju en helt anna bil utseendemässigt. Många av felen känns somman hittar på saaben också. Pixelfel, bromsar (gäller väl nästan alla bilmärken iofs) etc. mvh Fredrik |
|
|
Jag hade en 9-3 aero innan min 525. 9-3 var starkare i motorn men annars går det inte att gämföra... bmw gör helt enkelt mycket bättre bilar. Dessutom går dom inte sönder hela tiden som min saab gjorde... |
|
|
Driftskostnader: Dyrare försäkring men lägre bränsleförbrukning. Delar är nog snarare billigare på BMW än till Saab. Rostskydd: Jättedåligt på BMW, kolla baklucka och motorhuv framförallt. Kvalitet: E39 håller alldeles utmärkt. Se begagnatguiden för detaljer. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.