|
|
|
|---|---|
|
ja som jag skrev i rubriken så är jag väldigt sugen på en gammal m5 touring 3,8 . det jag vet är att motorerna håller . men vad bör jag veta mera ? vad ska man kolla på dom ? | |
|
Det är en ovanlig bil, endast 891 tillverkade. Ett samlarobjekt med andra ord. Enklast är att ställa en fråga till M5 touring-registret på e34m5.se vad det är för utrustning och historik på bilen du är intresserad av. Info om touring-registret: Länk Håller och håller, det beror helt på hur den har körts och framför allt hur den SERVATS! Mycket känslig motor om man inte sköter servicen och varmkör mycket noga. Verkar tyvärr som att 3.8 ltr utbytesmotorerna är slutsålda hos BMW nu och på begmarknaden finns nästan inga, så det gäller att bilen i fråga är i gott skick motormässigt! Finns många som drabbats av kolvras eller sprucket block. Här har du några allmänna punkter att kontrollera: Länk Du ska kolla noga så att den har kvar de elektroniskt inställbara stötdämparna (EDC). Har den inte det så ska den vara riktigt billig. Exemplar med vanliga E34-dämpare har visat sig mycket svårsålda och då har man ju förstört hela körupplevelsen menar jag. Kan vara värt att veta att en stötdämpare kostar ca 9000 kr och är svår att få tag på begagnad. Så budgetera för sådant om de inte är i toppskick. Att det är rätt motor i bilen låter kanske idiotiskt att kontrollera, men tyvärr finns det 3.8or som numera rullar med 3.6-maskin, pga att 3.8:an är så svår att få tag på. Du ser skillnad på dem här: Länk Där ser du även hur fjäderbenen ska se ut. Vad som ska göras servicemässigt hittar du här: Länk och Är en riktig djugel att handla i, men den som tar sig tid att undersöka saker kan få en bra entusiastbil med stigande värde. Lycka till! E34 M5 register Sverige |
|
|
Har Du hittat några tänkbara -objekt- under tiden ? Ta gärna kontakt med mig för att få veta mera om bilen du har tänkt att satsa på..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.