|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gött skönt för dig =) Min bil går inte framåt nu med tanke på att någon luffare tryckt ur luften ur däcken =/ |
|
|
Vad trevligt det är att det fortfarande finns människor som kan göra livet enkelt. Läsa instruktionsboken och följa den. Sen kanske tysk professionalitet ligger i deras kultur mer pga det uppskattar varandras hantverk medans svensk värdegrund kanske är något annat? Mvh Asken |
|
|
Asken. Vet inte riktigt om det du nyss skrev gæller mig eller generellt, eller om det var positivt eller en "smalbensspark".... :-) Det sista var om svensk værdegrund var væl det hade svårast att førstå vad du menade med? Att jag nu på sista tiden testat med 1,8 æven bak grundar sig i att jag antar att BMW med 1,8/2,1 menar att bilen då æven kan tåla en del extra vikt i form av passagerare eller bagage. Men då jag mestadels kør ensam i bilen eller med en kamrat i framsætet, så skulle jag tro att det inte ær någon fara att gå ner på 1,8 æven bak då bilen fortfarande då væger mer på framvagnen æn bakvagnen. Så jag ville testa helt enkelt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Nu har jag personligen pratat med sakkunnig på Michelin om hur de ser på trycket deras däck för min bil. De ansåg att jag skulle följa BMW:s rekommendationer då det ger bilen de köregenskaper som BMW avsett. Att gå ner i tryck som jag gjort till BMW:s rekommenderade "komforttryck" på 1,8/2,1 var inga problem bara man var klar över att den ökade komforten kan göra att bilen kan få ändrade vägegenskaper och att däckslitaget kan bli högre liksom bränsleförbrukningen. Så, var det komfort man strävade efter så var de låga tryck jag kör på inga problem, och var det lägsta slitage och förbrukning samt spänstigaste vägegenskaperna som var målet så kör man på de högre tryck som BMW anger. Han tyckte att 3,0 runt om var på tok för högt tryck. Han sa också att biltilverkaren säger till däcktillverkarna att de vill ha däk till en viss bil och så är det däcktillverkarnas sak att ta fram däck som är larar kraven. Biltillverkare och däcktillverkare jobbar alltså intimt tillsammans för att bilar och däck ska funka bra ihop. Så, det betyder att alla ni som tjoade om att jag körde på fel tryck och alldeles för lågt och att däcktillverkaren rekommenderar mycket högre tryck, hade fel fel fel feeeel....... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Nu har jag nog inte ens haft någon direkt åsikt i denna tråd angående däcktryck, men jag tycker ändå inte man kan säga att alla andra har fel. Trycket är ju ett individuellt val. E38 är relativt krängig i sin konstruktion, och har man en ständigt aktiv och sportig körstil (ja, man kanske har fel bil), så kanske man vill höja trycket till uppåt 3,0 för att göra den lite stadigare. Däcken klarar det i alla fall. Men för gemene man är säkerligen BMW's komfort eller normal-tryck alldeles utmärkt med de flesta däck! I och för sig skadar det nog inte att höja 0,1 el 0,2 för att spara däck, bränsle och miljö. --- Min bil: Länk |
|
|
Johan, såg du smileyn....? Sen kanske det är mer intressant att Michelins sakkunnige ansåg att 3,0 var på tok för högt tryck för mina däck på min BMW. Det säger han antagligen inte utan anledning, även om däcken i sig rent tekniskt tål det maxtrycket. Men, inte att förglömma, det kan skilja en hel del i rekommenderat tryck från BMW beroende på däckdimensionerna. Har man som jag 235/60x16 så ska däck med lägre profil och/eller större bredd ha högre tryck. Sen är jag väldigt klar över att man kan spara däck bränsle miljö med lite högre tryck, men då mitt primära mål med min bil är högsta komfort och lägsta ljudnivå, så skiter jag i det och kör på de tryck som funkar bäst för det så länge inte Michelin eller BMW protesterar. Du har helt rätt i att trycket är ett individuellt val, men jag kände det som om jag inte fick göra det valet då jag nästan blev "idiotförklarad" för att jag körde på 1,8/2,1. Michelinkillen däremot tyckte jag visste vad jag sysslade med när det gäller däcktryck och att jag resonerade vetigt utifrån de mål jag hade med bil och däckval. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Nu när det ändå är sånt snack om däcktryck, vad ska jag köra på för tryck när det gäller 265/35/19 resp 235/40/19? Det är 90% landsväg i 90-110 km/h vi pratar om. Komfort (ja, lite vill jag ändå ha) prioriterar jag. | |
| 3kg runt om är väl rimligt .Länk | |
| Dr T: Du svamlar och gissar vilt som vanligt:) Nä skämt åsido jag har aldrig idiotförklarat dig. Jag kör min 750 med 2.5 fram och 3 kilo bak samma däcksdimension som du och tycker att det är stabilt och komfortabelt. Jag skulle aldrig köra med endast 1.8/2.1 men vi lever i ett fritt land och var och en har sina preferenser. | |
|
Henke.... Fysan på dig, enligt Michelangelo så är dina tryck helt på tok..... Jag har testat 3,0 runt om och vist känner jag att det rullar både lättare stadigare och spänstingare. Men skillnaden är inte så stor mot 1,8 runt om som kan skulle kunna tro, i alla fall inte för normal sansad svensk vardagsåka. Men för mer offensiv och aktiv körning i högre farter så är det givetvis inte så bra, då trycker även jag i mer i däcken. Men, jag kan sätta 100 riksdaler på att min bil går tystare och komfortablare med 1,8 runt om än din bil går med 2,1/3,0. Och då jag oftast vill ha max komfort så blir det det lägre trycken för mig så länge det inte blir ett problem för framfarten, då höjer jag givetvis. Nu kan ju känsla och upplevelsen kanske skilja en hel del mellan olika däckfabrikat, men mina Michelin Primacy känns helt ok med dessa låga tryck och de sjunker ihop knappt märkbart med 1,8 jämfört med 3,0. Inte heller bränsleförbrukningen verkar påverkas nämnvärt mellan dessa olika tryck. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr T: Den typen av komfort som jag tror du eftersträvar kanske finns i ett större mått i andra bilar än e38. En e38 är komfortabel men har ändå en fast känsla som skilljer den från många andra bilar i den storleksklassen. Jag tror att många på forumet har just e38 (inklusive mig själv) för att det är en bil som ger en bra mix av komfort och närvaro på vägen. Har du provat amerikanska bilar? Jag är inte ironisk utan försöker hjälpa dig att hitta rätt i ditt komfortval. Personligen tycker jag att e38 inte kommer till sin fulla rätt om man kör 1,8/2,1 med 16 tum eftersom mycket av vägkänslan går förlorad. Jag tycker bilen passar mycket bra ihop med 18 tum. Mvh Tomas |
|
|
Stadler. Njää, du tror nog fel... Jag skulle kunna kontra med att säga att jag inte tycker en E38 (med EDC) kommer till sin fulla rätt med 18", i stadskörning och så som folk kör mest. Och då menar jag körmässigt och inte utseendemässigt. För i stan så går det ju mestadels väldigt sakta och det är gott om dålig asfalt och annat i vägbanorna som med 18" då känns och hörs onödigt mycket i bilen, ja närmast irriterande eller generande mycket. Utanför staden så kör de flesta på sansade vägar i sansade (oftast kring laglig fart) hastigheter, och inte ens då börjar man ha eller känna någon väsentlig nytta av 18" kontra 16". Men, givetvis så vaknar det hela till mer när farten presas upp och vgen blir mer böljande slingrig, då är jag helt övertygad om att ett set bra 18" verkligen gör susen med stadigare och snärtigare egenskaper. Men givetvis på viss bekostnad av komforten även då, men då är fördelarna större än nackdelarna. Jag tycker personligen att min klumpeduns till E38 är förvånansvärt spänstig och alert med mycket god vägkänsla, trots idag bara 1,8 runt om. Med 1,8/2,1 eller 2,1/2,4 blir det givetvis lite bättre på dessa parametrar, men absolut inte så mycket skillnad som man kan tro. Jag har skrivit detta förut, men tar det igen. Är jag ute för att tassa runt lugnt och stillsamt i lagliga svenska farter så uppskattar jag mjuk (inte sladdrig och svajig då) och tyst gång över vägens skavanker och olika grov asfalt. Då funkar de lägre tryck jag uppgett hur bra som helst, och jag väljer heller det än högre tryck för att få mer spänst som jag i det läget ändå inte behöver. Vill jag däremot köra på lite mer aktivt och i lite högre farter på vägar jag vet är mer kurviga, då kan jag givevtis välja att gå upp i tryck till det som passar bättre för den körningen. Jänkare. Jag ägde min första jänkare 1982, en Cadillac Coupé DeVille -59. Sedan dess så har jag åkt och kört det mesta man kan tänka sig i jänkeväg och andra bilar med, den ena märkligare än den andra. Så jag vet hur jänkare kan gå på vägen. De är ofta svårslagna de stora jänkeskeppen (fräscha sådana då) på vägkomforten när det gäller körning i och runt städerna. Men ute på landsvägen i lite högre farter så krävs det väldigt bra vägar för att de ska "hålla masken" för blir det mer kuperade vägar så blir den annars så gosiga mjukheten lätt lite för mycket av det goda. Sen har vi ju inte ens nämnt hur man sitter i de flesta av dessa skepp. Initialt verkar det rätt bra, oftast mjukt ombonat och pösigt. Men efter en stund så märker man att ryggstödets lutning är lite för brant, men nämen, den gick inte att justera separat. Sen märker man att det där mjuka snarare bör benämnas oformligt och oergonomiskt. Ärligt talat så är det få amerikansta bilar som har haft bra sittkomfort i sina stolar, oavsett hur många knappar man har haft att justera med. En gammal 240 har stolar som oftats är mycket behagligare i längden. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Där ser man. Du är ju en jänkare innerst inne....jag anade det...:))) Mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.