AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.981

Ny däck, jädrars vilken skillnad...

Sida 1 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag monterade nya däck på min 740iL ikväll.

Satt ju 235/60x16 Pirelli P6000 på bilen när jag köpte den i Juni förra sommaren, som skulle räcka den sommaren och kanske denna med om man skulle köra ner dem helt.

Men jag ville ha på nya däck nu till sommaren, så jag skaffade en uppsättning flång nya Michelin Pilot Primacy 235/60X16, och ikväll så krängdes de på originalfälgarna.

De första intrycken är mycket positiva.

Jag har kört de gamla P6000 på 1,8 bar fram och 2,1 bar bak, enligt BMW:s rekommendationer för bästa möjliga komfort. Då kände man en klar skillnad mot standardtrycket på 2,1 fram och 2,4 bak. Det gick lite mjukare över skador i asfalten broskarvar och liknande, utan att det kändes svajigt i svängarna. Men trots det så upplevde jag de däcken som väl bullriga, det hördes mycket tydlig skillnad på grövre asfalt och fin slät asfalt. Samt rätt hårda och burdusa över gupp och gropar i lägre fart. Slamrade en de från hjulupphängningarna i vissa lägen.

Nu med dessa nya Michelin som jag har 2,1 fram och 2,4 bak så är det mycket mjukare och tystare över alla sorters gupp skarvar och skador. Man hör skillnad på grov och fin asfalt, men det är mycket mindre skillnad och det uppfattas subjektivt som om det lite ökade bruset från grov asfalt är mycket mer avlägset. På en landsväg där P6000 i 90 kmh gav mycket tydligt skillnad i däckljudet över de nyalappade partierna med fin asfalt och den grova gamla, så är det knappt hörbar skillnad med de nya Michelin, samtidigt så känner man knappt fysiskt övergångarna mellan lappningarna och den gamla vägen vilket kändes tydligt i bilen med P6000.

På den korta testtur jag tog så upplevde jag bilen mindre spårkänslig med.

Nu är jag verkligen spänd på morgondagen, för då ska bilen in på BMW-verkstad och få nya nedre yttre kulleder bak, byta båda framfjädrarna som hela sista nedre varvet brustit på mot nya friska fjädrar, samt en fyrhjulsmätning och ev. justering. Sen ska det bli intressant att känna hur den går på vägen efter det. Jag förväntar mig i synnerhet att de nya framfjädrarna ska ge bilen en mjukare spänstigare följsammare och komfortablare gång i framvagnen.

Hur som helst så törs jag nog rekommendera dessa Michelindäck till de som vill ha nya däck i standarddimension på sin 7:a och siktar på komfort i första hand.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
P6000 /P7000 är rena bullermattorna och stötiga och okomfortabla. Allt är i princip bättre :) Har kasserat två nya omgångar av dessa däck när de suttit på 528an o 540 vid köp.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hasso.

Ja jag minns att du nämnde i en annan tråd att P6000 inte var så bra komfortdäck.

Nu är ju nua däck alltid nya däck, och gamla börjar bli lite stela då det inte finns mycket mönsterklackar kvar som kan forma sig om vägens ojämnheter och absorbera dem lite. Men det lustiga är att de nya Michelin Pilot Primacy är totalt överlägsna på allt redan med det 0,3 bar högre standardlufttrycket än P6000 är med det lägre komfortlufttrycket.

Man kan ju undra hur Michelinarna då blir med det lägre komforttrycket, när de redan är så överlägsna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jag skulle rekommendera dig att köra med 2.4 kilo fram och 2.8 bak för längre livslängd på däcken och lägre rullmotstånd. 1.8 kilo fram är alldeles för lågt då slits däcken snabbare och vägegenskaperna vid hastig undanmanöver och bromsning är sämre. Så jag tycker du ska offra lite komfort för en lite säkrare färd.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Henke lexus.

Om mitt mål med denna 740iL vore bästa möjliga väghållning och snabbaste undanmanövrar och längsta livslängd på däcken, så had ejag inte köpt en sådan bil alls.

Mitt mål är just max komfort och tystast gång, och då skiter jag fullständigt om däcken går 3000 mil eller 4000 mil.

De 1,8 fram och 2,1 bak som jag har kört med rekommenderas av BMW för farter upp till 200 kmh i bilens handbok om man vill ha max komfort.

Alltså är bilens vägegenskaper fortfarande helt OK, även om det givetvis blir lite rappare med normaltrycket 2,1 fram och 2,4 bak.

Så, 1,8 fram är inte alls alldeles för lågt, det är ju det tryck BMW rekommenderar för max komfort.

Jag har kört med 1,8 fram och 2,1 bak länge på de förra däcken utan att en endaste gång tyckt att bilen verkat sladdrig eller svajig ens i hög fart på kurvig väg.

Givetvis är målet att ha så högt däcktryck som möjligt och ändå ha bästa möjliga komfort. Så just nu kör jag de nya Michelin på normaltrycket 2,1 2,4 och ändå är de tystare lugnare och komfortablare än de gamla Pirelli P6000.

Jag kommer att testa 1,8 2,1 även på dessa Michelin bara för att känna hur det känns. Men kommer antagligen att köra på standardtrycket mestadels.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Conan999
1,8 bar är väldigt lågt. Det har jag aldrig haft i något däck, förutom de däcken som legat i garaget i ett halvår

Conan999
Dr Tinnitus: nej jag tror knappast att du köpte en 7serie för att busköra med. Men en älg eller ett rådjur kan man väl även behöva väja för även med en 7serie? Du gör precis hur du vill med dina däck jag ville bara ge ett gott råd, men vill du köra med för lågt lufttryck så ska inte jag sätta käppar i hjulet.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Däck känns nog generellt mycket mycket bättre när dom är nya än när dom är slut... !

---
Min bil: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Conan999 / henke lexus.

Jag tar det en gång till.

Mina däck är av originaldimension för bilen, 235/60X16 100W. Tittar man på instruktionerna som finns på förarsidans B-stolpe så säger BMW själva att med upp till 4 personer utan bagage så anger de 2,1 bar fram och 2,4 bar bak. Med 4-5 personer och bagage så anger de mer men jag minns inte exakt hur mycket mer just nu.

I bilens instruktionsbok står klart och tydligt att man för hastigheter upp till 200 kmh kan gå ner 0,3 bar från det rekommenderade normaltrycket, för ökad komfort. det blir då 1,8 bar fram och 2,1 bar bak.

Om ni nu då anser att detta är käpprätt åt pepparn, så innebär det att ni i samma andetag idiotförklarar BMW:s tekniker som testat fram dessa däcktryck som de anger för den däckdimensionen på den bilen.

Bilen blir mer komfortabel med detta 0,3 bar lägre trycket, men den blir INTE sladdrig svajig och hasig i uppförandet, inte ens om man provocerar den ordentligt och rycker hit och dit i ratten. Men givetvis blir den lite spänstigare och rappare i reaktionerna med normaltrycket.

Glöm nu inte vilken däckdimension vi snackar om, vad som gäller i tryck för lägre profiler 18-tummare är nåt helt annat och klart högre tryck. Det är bara att läsa vad BMW själva anger för tryck för min bil på 18-tummare och lägre profiler. Det hela handlar om hur stor volym däcket har, ju större volym ju lägre tryck ger samma bärighet. Ju lägre volym ju mer tryck för att få samma bärighet. Och mina däck har just stor volym då de i det närmaste är rena balongdäcken. 18-tums 35-profilare har liten volym och måste då ha ett klart högre tryck för att få samma bärighet. Bara som en ren förklaring, om ni nu virrat bort er och kanske har lågprofilare själv.

Jag förstod att du henke bara ville ge mig ett got råd, och jag tog egentligen inte illa upp för det även om det kanske verkade så. Men, jag kör INTE med för lite luft i mina däck, utan jag kör exakt med de tryck som BMW själva anger, BASTA :-)

Johan_S

Givetvis känns nya däck generellt bättre än sletna däck, oavsett fabrikat.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus: BMW:s rekommendationer ang däckstryck tar jag med en nypa salt, dom är alldeles för låga är min ödmjuka uppfattning.

Jag har ballongdäck på min bil 225/60-15 och jag kör med 2.8 kilos tryck runt om utan att lida av bristande komfort, däremot lider jag av lägre rullmotstånd och däckslitage.

Nu har jag inte tillgång till diverse däckfabrikanters listor ang rekommenderat lufttryck men dom är högre än BMW:s om jag inte minns fel och jag har större förtroende för ingenjörerna hos däcktillverkarna än BMW beträffande
frågan om lufttryck. Det är dessutom bättre att ha lite för mycket än lite för lite luft i däcken.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
henke lexus.

Om jag går in på Michelins hemsida så säger de samma tryck som BMW för mina däck på min bil.

Men, jag vet att det kan vara lite olika bud om vilka däcktryck man rekommenderar beroende om man snackar med däckfirma eller biltillverkare.

Men det du verkar glömma, är att det då ofta grundar sig i olika önskemål med de olika trycken.

Vad brukar man rekommendera folk att göra när de ska på banträff med sin bil? Jo, öka rejält på däcktrycket därför att där kommer man att svina i kurvorna på ett helt annat sätt än folk kan på väg, och då behöver man den ökade stadgan samt att det även håller ner tempen i däcket.

Att du sen i princip rakt av idiotförklarar BMW:s tekniker då de rekommenderar lägre tryck än vad du tycker det borde vara, är ju närmast pinsamt. Tror du de suttit runt fikabordet och innan påtår dragit till med dessa tryck de anger?

Förstå nu att det ligger en massa timmars testande med och utan last och under alla för bilen tänkta körsituationer, ink. undanmanövrar skakbana och allt, innan de valt det däcktryck de anser bäst funkar på bilen för det uppträdande och upplevelse som målet med bilen är. Det sågar du rätt av alltså? Kanske de saknar en expert i Munchen? Kanske du ska resa ner och förklara för dessa värdelösa ingenjörer att de tänker helt fel och inte kan sitt jobb?

Hade däremot målet med en 740iL varit bästa möjliga väghålling före komfort, så hade säkert de också valt ett annat högre däcktryck, ja antagligen helt andra däck.

Att du sen inte tycker du lideer av dålig komfort med 2,8 bar i däcken är ju bra, för dig. Men, kom inte och påstå att du har lika bra komfort med 2,8 som med 2,2 eller 1,8 fram. Jag har testat alla tryck upp till 3,0 för att se vilka skillnader det gav, så jag vet att det blir slagigare och ljudligare över sämre asfalt och skarvar med högr tryck. Men skillnaden blir inte så stor från 2,1 2,4 och uppåt, men det blev stor skillnad när jag sänkte 0,3 under detta, i alla fall på P6000, då det blev mycket tystare och mjukare över lag. Utan att jag kan se någon tydlig skillnad i förbrukning då bilen fortfarande kan tassa 90 på landsväg i 0,75-0,85 utan större besvär med farthållare och AC igång.

Problemet är att du inte bara gav ett gott råd i all ära, utan att du mellan raderna verkar nästan idiotförklara mig och BMW för att vi är så korkade att vi inte kör på lika höga tryck som du valt att köra på. Men jag kan ju kontra jag och fråga varför du inte kör på det maxtryck som uppges för däcket på däckssidan? Om det nu skulle säga max 3,5 bar så borde du ju köra på det istället för ditt "allt för låga" 2,8 bar. Då skulle bilen bli mycket stadigare och säkrare om en älg skulle dyka upp, och rulla lättare... ;-) Förstår du vinken?

Jag säger inte ett jota om vilket däcktryck du valt att köra med, att det skulle vara för höt eller att det skulle göra bilen för hård. Så länge du håller dig inom däcktillverkarens angivna maxtryck så är säkerheten där under kontroll. Om du sen av egna preferenser vill ha högre tryck än vad biltillverkaren anger är din sak. Men, det händer ju också ibland att ett högre tryck än det rekommenderade kan ge bilen ändrade egenskaper på gränsen för greppet, och det är inte alltid som högre tryck är det bästa.

Jag har valt mitt tryck efter de mål jag har med bilen, max komfort. Men jag går inte under det av BMW angivna lägsta trycket, just för att jag då kan vara tämligen säker på att bilen inte komme att ge några otäcka överraskningar vid t ex en plötslig undanmanöver i landsvägsfart. Ska jag på långresa och kanske köra lite fortare än normalt och ha flera passagerare i bilen plus bagage så är det bara att öka trycket om jag så anser lämpligt.

Ska jag däremot skjutsa ett brudpar genom stan i promenadtakt, så kan jag även sänka trycket till exempelvis 1,5 runt om för att bilen ska gå märkligt som en dunkudde över alla skavanker i gatorna.

Det är inte märkvärdigare än att jag brukar variera trycket i racedäcken på Sierran beroende på aktuellt grepp, eller att vi justerar däcktrycket mycket noga och ingående på vår STCCbil på testen kvalen och inför racen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jädrigt bra inlägg du skrivit i denna tråden Dr T.!! Även med lägsta lägsta komforttryck har 740'n säkert bättre väjegenskaper än Svenne Banan's V70!
Dr Tinnitus: "Problemet är att du inte bara gav ett gott råd i all ära, utan att du mellan raderna verkar nästan idiotförklara mig och BMW för att vi är så korkade att vi inte kör på lika höga tryck som du valt att köra på"

hehe inte idiotförklarar jag dig men somliga ingenjörer på BMW undrar jag vad dom håller på med men det är en annan fråga. Ok du vill köra med lågt (jag skriver lågt inte för lågt den här gången) lufttryck i däcken och jag kör med högt lufttryck och sen är alla glada och lyckliga.
Dr T: Nä jag kan inte sluta bråka..:) enligt michelins hemsida Länk
så ska lufttrycket vid motorvägsåka vara 2.5 bar fram och 3.0 bak för din bil.

Åker du in på en mack varje gång innan du kör ut på motorväg för att höja lufttrycket? Och in på en mack igen när du kör av motorvägen för att sänka? Eller kör du överhuvudtaget inte på motorväg med din bil?

Sen ang BMW:s "Att du sen i princip rakt av idiotförklarar BMW:s tekniker då de rekommenderar lägre tryck än vad du tycker det borde vara, är ju närmast pinsamt. Tror du de suttit runt fikabordet och innan påtår dragit till med dessa tryck de anger?

Förstå nu att det ligger en massa timmars testande med och utan last och under alla för bilen tänkta körsituationer, ink. undanmanövrar skakbana och allt, innan de valt det däcktryck de anser bäst funkar på bilen för det uppträdande och upplevelse som målet med bilen är. Det sågar du rätt av alltså? Kanske de saknar en expert i Munchen? Kanske du ska resa ner och förklara för dessa värdelösa ingenjörer att de tänker helt fel och inte kan sitt jobb?" citat från ditt inlägg ovan.

BMW:s tekniker är säkert så övertygade om sin egna förträfflighet så att dom lyssnar nog inte på folk som dig och mig:) Du kan mycket och jag kan väldigt lite till ingen nytta för ngn annan en för oss själva.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

henke lexus.

På ditt första inlägg ovan.

Helt ok för mig, inga sura miner.

På ditt sista inläg ovan.

Har du fuderat på vad "motorvägsfart" egentligen innebär?

Om du tittar till vänster i din länk, vad står det för "normaltryck" där? Hur fort tror du man anser att man kan åka på detta tryck? Om man inte skulle få åka på motorväg med 110 kmh, så måste man ju i alla fall få åka 90 kmh, eller hur?

Tycker du att det verkar helt rimligt att man måste öka däcktrycket med 0,4 bar fram och 0,6 bar bak för att det ska gå att öka farten från 90 till 110, 20 kmh....?

Det står även "eller med full last" och vad innebär det för min bil i Kg? Har inte siffrorna nu men det borde väl vara ca 400 Kg i maxlast. Tror du det kan ha någon påverkan på däckens bärghet?

Tror du att det endast de med "motorväg" endast menar svenska motorvägar med 110 kmh? Eller kan de mena motorvägar på kontinenten som t ex autobahn där man kan ligga i runt 200 i en timme eller mer med lite tur?

Nu kör jag sällan några längre stunder ens i 110, utan ligger oftast och pyser i 90. Jag har vad jag vet aldrig ens varit nära maxlast. Jag har däremot varit upp i över 200 några korta stunder för att testa, och både med 2,1/2,4 och 1,8/2,1 utan att det varit någon avgörade skillnad i uppträdandet.

Och, som jag redan sagt, har BMW själva uppgett i bilens handbok 1,8/2,1 för högsta komfort och för farter upp till 200. Jag tror inte de menar med maxlast heller, men jag ska kolla exakt vad det står strax när jag tar mig en tur.

Att BMW och Michelin kan tyckas ha lite olika bud, kan ju kanske bero på att de grundar sig på olika saker. BMW vill med det lägre trycket sikta på max komfort, utan att bilen för den skull blir farlig. Samtidigt så kan däcket kanske slitas mer. Michelin kanske i första hand ser till däckets bästa, och ger därför en högre rekommendation för att däcket ska må bäst. Men då får man heller inte bästa komfort.

Så. Om jag nu vill ha bästa komfort, vilka ska jag lyssna på? BMW eller Michelin?

Har någon av dem käpprätt fel? Nej, för de har sannolikt lite olika mål med sina olika tryckrekommendationer.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Al
32
AlterSchwede
2002ti -70
3.0Si -77
318is -90
740iL -01
Jag kör 3 bar i mina Michelin Energy 235/55-18!
...känns toppen bra, är dock härdad från ett år med trasig EDC (tokhårda dämpare)
:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man bör följa däckfabrikantens rekomendationer,
BMW tillverkar inte däck och alla däck har olika egenskaper som BMW definitivt inte har koll på. Och det är inte att idiotförklara BMWs tekniker även om det finns anledninga att fundera över det ibland också.
Sedan står det självklart fritt att gör som man vill.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
37
Andreas_740
740iAL -95
Hej på er, tycker det är perfekt med dessa inlägg då man kan lära sig mycket och få olika åsikter och kunskap, kul när det hettar till lite oxå! :)-

Har en fråga angående detta med däckstryck. Har en 740iL med 285/45-18 bak och 255/45-18 fram vilket däckstryck skulle ni köra på ?
Svårt att hitta några rekomendationer på dessa och jag tror att er/vår erfarenhet ibland är bättre än tillverkarnas rekomendationer.

Tacksam för tips!
MvH Andreas
P.S idag kör jag 2,8 runt om??!!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Alterschwede / hasso.

Jag tror inte att 3,0 bar ær så himla långt ifrån vad BMW sjælva anger før 235/55X18 vid høgre farter och/eller mer last.

Sen så ang. mitt fall, så anger BÅDE Michelin och BMW samma normaltryck F/B 2,1/2,4 før de dæck jag nu køpt. Jag ska fråga Michelin personligen vad de anser om BMW:s komforttryck 1,8/2,1. Om Michelin tycker det ær OK om man vill ha økad komfort, blir det då accepterat av "exprætterna" hær på AP...? ;-)

Jag har nu den gångna veckan hunnit med att testa dessa olika tryck F/B 1,8/2,1 2,1/2,4 och 3,0/3,0 och erfarenheterna ær som føljer.

Visuellt så sjunker dæcket ihop mycket lite, knappt skønjbart mellan 3,0 och 1,8. Så dæcken ser inte alls platta ut.

Med 3,0/3,0 så upplevs bilen subjektivt som klart mer lættrullad, vilket den borde vara. Den kænns æven klart mer snærtig och spænstig vid hastiga rattrørelser. Den går førvånansvært komfortabelt och tyst på fina underlag, men så fort det blir skador eller grøvre asfalt så økar bullret ordentligt æven om det fortfarandeær bættre æn med de gamla Pirelli P6000. Det skumpar och slår mer vid skarvar och liknande.

Med 2,1/2,4 normaltryck enligt Michelin/BMW, så blir allt bættre sett ur komfortsynpunkt. Tystare mjukare æven på grøvre asfalt och skador. Bilen kænns lite softare men absolut inte svampig vid kraftiga rattrørelser eller hårdare kurvtagning.

Med 1,8/2,1 så blir det en klar skillnad mot normaltrycket. Bilen rullar næstan spøklikt tyst och mjukt på stadsgatorna och man hør ofta vældigt liten eller ingen skillnad på fin eller grov asfalt. Den blir ett snæpp softare i reaktionerna men fortfarande inte svampig utan det går att køra undan bra på kurvig landsvæg utan att det kænns det minsta svajigt eller obehagligt.

Kikar man på bensinførbrukningen så borde den ju vara bæst/lægst med høgst tryck. Men jag har ænnu inte sett mer æn marginella skillnader på de turer jag hunnit med, vilka varit på runt 20 mil. Med alla trycken så har jag kunnat ligga på runt 0,76-0,85 l/mil på lugn landsvægsåka i 90 (GPS-fart) med klimatanlæggning i full gång och farthållare på.

Før mig ær valet då vældigt lætt. Jag kommer att køra på lægsta komforttrycket mestadels, just før att komfort ær det jag køpte bilen før. Men, ska jag køra fort och længe med mer folk eller last så kan jag givetvis øka trycket till vad som då ær mer læmpligt. Om sen dæcken slits lite fortare så var det skit samma. Vore jag på jakt efter varenda krona att spara, så hade jag køpt en Lupo på kronofogdeauktion. Men jag røker inte så jag har råd..... ;-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Utvecklingen av däck har antagligen gått framåt. Det kan ju vara så att den "sanning" som gällde för 10 år sedan när lappen på Bstolpen klistrades dit och instruktionsboken skrevs, inte är sanning för dagens däck. Därför kanske det finns skäl att lyssna mer på däckfabrikanten än på biltillverkaren.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
VillaRosa.

Ja, jag har ju kollat vad Michelin sjælva rekommenderar før tryck i sina dæck på min bil. Nær jag kommer hem igen så ska jag skriva till Michelin och personligen fråga vad de har før synpunkter på trycket i dæcken på min bil, och høra om de avråder från 1,8/2,1 som jag skrivit om ovan.

PS. Jag har faktisk kørt med 1,8 både fram och bak sista tiden, utan minsta mærkligheter mer æn att bilen går tystare och mjukare.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.