AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
336

Angående trimkam

po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Jag e i färd med att köpa en ny kam till min 323 -86.
Då kan det ju vara läge att köpa en trimkam...
Frågan lyder:
På NFS.nu finns det två varianter av trimkam. En på 272 grader & en på 284 grader.
Vad e skillnaden å vilken ger bäst effekt?
Enligt dem ger de lika mycket effektökning...
ma
75
manne
318is -90
ju högre grader det är på kammen destu högre upp kommer effekten i varvregistet. (tror jag! är inte helt säker men jag har hört det iaf)
även tomgången kan bli lidande.

mvh mange
323E21terror
Ja det stämmer bra det..hög duration på kamaxeln ger en tomgång som ofta inte är den bästa :-) Jag säger bara såhär..om du är en kille som gillar att varva maskinen och ofta ligger på låg växel så välj 284graderskammen som dessutom lämpar sig bästa av de två på bankörning. Väljer du 272graders kammen så anser jag att du får en bil som är betydligt mer körbar i flera lägen med skapligt vridmoment på lägre varv vilket kan vara önskvärt i statskörning och vid omkörningar då man inte orkar/vill växla ner. Men smaken är som baken, min kompis har en nyrenoverad och trimmad 3233E21 med en okänd kam i..troligtvis en mycket vass.minst 284grader och mellan ca 2500-3000rpm upp mot 4000rpm händer absolut ingenting..(en 316E21 är säkert rappare där imellan), men såfort 4000rpm passeras så smiskar det på ordentligt..rätt jobbigt tycker jag men vill man bara busa så är det ultimat.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.