AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.338

Halvskum BMW på blocket, 750 e38

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Länk

Verkar inte finnas något tyskt registreringsbevis, nuvarande ägaren har köpt den av en annan svensk. Han säger sej ha köpt bilen bara för att plocka de delar som han saknade till sin. Dvs, kofångarna samt blinkers.

Vore ju kul att veta om den är stulen iaf, regga den kan man ju glömma men jag skulle behöva en fungerande bil lika som den jag har för att kunna felsöka bättre. Vågar man köpa ett sånt här lik som reservdelsobjekt eller står polisen på bron dan efter....

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Borde inte vara omöjligt att kolla via chassienummret om den är stulen?
Ett fax ner till tyska polisen t ex.

Mina bilar: Länk
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Var och kollade på liket idag. Killen som sålde var hyffsat less på alla som ringt.

Fanns lite pappaer med men inte registreringsbeviset, allt var på tyska men tydligen har någon försökt registrera in den i Sverige och gått bet verkar det som Fans tyska papper där det stog något om bilprovningen i Västra haninge (tror jag det var). Säljaren berättade att han som han köpt bilen av hade tagit hem den från tyskland, men inte fått med sej registreringsbeviset, troligen vart den killen rätt lurad... Skulle inte tro att den är stulen då den tydligen rullat runt lite i det Svenska byråkratihjulet också.

Ingen rost att klaga på, lite ytrost på trösklarna, men ena bakskärmen var uppbyggd av spackel som släppt. Ett xenonljus saknas och båda kofångarna. Förarstolen var skabbig och sliten i skinnet. 15 700 mil på mätaren, knappast troligt. Inrökt och displayerna var slut. Ingen ström, men med startkablar gick den igång direkt och lät riktigt bra. Provkörde inte då den stog inparkerad i ett garage. Diverse pip och varningar men displayen gick ju inte att tyda.

Jag avböjde affär, men som reservdelsbil är den nog inget dåligt köp. Om man saknar rätt delar. Man skulle nog kunna tjäna på att ta det man behöver och sälja resten. Men jag har inte tid eller ork just nu...

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kanske kommer ihåg fel, men är inte tyskarnas regplåtar personliga, dvs dom skruvas loss plåten vid försäljning för att flytta till nästa bil?

---
Min bil: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det stämmer. När man importerar så gör man det oftast på tillfälliga tyska skyltar. Mycket stor varning på den här bilen ändå eftersom en av få anledningar till att man inte kan regga en bil Sverige är att den är stulen. Saknas fahrzeugbrief så går detta att ordna fram i efterhand (men det är krångligt) om man har helt rent mjöl i påsen.

Att köpa en bil utan att ta med sig fahrzeugbrief är så korkat att det låter som en bortförklaring för något annat.

//Lövet
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan man se om den plåt som sitter på är tillfällig eller om det är originalplåten? Om det är "förra" ägarens personliga plåt så lär den ju vara stulen :)

---
Min bil: Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det där är väl en tysk gul export skylt (den billiga utan trafikförsäkring), inte en riktig tysk nummerskylt.
Vet inte om det står något chassienummer på dessa tillfälliga exportskyltar, men det kan ju knappast gå att köpa en exportskylt till en stulen bil. Men sen så kan ju exportskylten komma från en annan bil t ex.

Skall man köpa denna bilen bör man nog leka lite detektiv innan.

Mina bilar: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Plåten som sitter på bilen är en gul tillfällig skylt.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.