AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
784

Tips önskas: Oljenivå

Jag har en 530iA 01.

Efter att ha stannat motorn så lyste oljenivå lampan.

Mycket riktigt så visade oljestickan i nivå ganska exakt med minimum.

Nu till min fråga: Jag väntade först ca 5 minuter efter att ha stängt av motorn med att kolla oljenivå etc. När jag skruvade av oljelocket så kom det lite rök där innifrån. Är detta något jag ska vara orolig för och bör kontrollera närmare?

Har inte upplevt det i denna bilen tidigare, men jag har i och för sig inte haft så låg oljenivå tidigare.

Tips önskas!
Lite rök när du öppnar oljelocket (efter varmkörning) är inget att oroa sig för, högst normalt.
Det kommer du att se även när du fyllt upp till rätt nivå.
Ok, det låter ju betryggande!

Men jag blev lite osäker eftersom jag ju fyllt på olja några gånger tidigare men aldrig då märkt att det kommit rök efter att öppnat oljelocket.

Jag var lite klantig den här gången. Faktum är att den varnade för oljenivån för ca 3-4 veckor sedan. Men då trodde jag att sensorn var lite väl känslig eftersom jag tyckte att stickan visade på att det fanns ganska bra med olja! Därför fyllde jag på mycket lite den gången (kanske 1,5 dl).

Nästa gång ska jag inte snåla så mycket med oljan, åtminstone inte efter att ha fått en varning från sensorn. ;-)

Hoppas också att det inte är som så att motorn plötsligt fått för sig att börja dricka mer olja, jag får ha den under lite bättre uppsikt.
Kanske har motorn varit kall då du öppnat locket tidigare?
Visst, det skall inte bolma rök men lätt synlig rök är normalt direkt efter körning.

Vad du ser som "rök" är vattenånga o kombination med förbränningsgaser som som normalt läcker förbi kolvringarna. Vid kall motor är denna gas sen länge bortventilerad/kondenserad.

Ja att ha uppsyn på oljenivån är klokt. Visst är det bra att det finns en varningslampa ;-)
M54 motorn är ju f.ö. känd för att kunna dra lite olja vilket i sig inte är nåt allvarligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som tumregel brukar det vara ca 1 liter mellan min- och max-strecket på oljestickan.

Börja med att slå i en halvliter och vänta en liten stund och läs sedan av nivån - korrigera sedan nivån ca en deciliter i taget till max-strecket.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.