AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.971

Däck, M3 e46

Handlade nya bak däck till bilen förra veckan, glad i hågen skulle man ut o provköra och upptäckte att bilen har HELT andra egenskaper, kommer man upp lite i hastighet ormar den i bak, och svänger de o man kör lite för fort så går antisladd systemet i..

Var inne och pratade med återförsäljaren och han sa att dem inte hade haft problem med dem förr, han ringde även till Toyo och frågade och dem sa likadant, och menade på att det inte var däcken utan ngt fel på bilen.

Däcken jag köpte var Toyo Proxes T1R, vilket har pil mönster, vet inte om de kan ha med saken att göra?

Vore tacksam för svar, om någon har haft samma problem..!
Kan tillägga att jag har contisport 2 fram, hade det bak innan också.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Skulle kunna tänka mig att bilen kan börja uppföra sig så om man kör med olika däck fram och bak.

// M.V.H. Daniel
Vissa märken verkar inte funka bra ihop, jag köpte nya däck och var lite orolig för just detta då jag kör Michelin PS2 fram och Yokohama adv sport bak, bakdäcken köpte jag endast för att jag fick ett bra pris på dessa och min bil blev inte anorlunda mot det tidigare Continental runt om, helt klart är väl att det mest optimala är att ha lika runt om, PS2:orna är grymt bra både grepp och livslängd Yokohama vet jag inte så mycket om men de fungerar bra iaf.

/Micke

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hur långt har du kört med de nya däcken?
Kan det inte vara att dom behöver "köras in" några mil?

Det du beskriver låter ju som att det är bakdäcken som beter konstigt och jag har svårt att tro att bilen skulle kunna gå helt annorlunda om du även hade Toyo fram...

___
//Ulf
Jag har aldrig upplevt det problemet på sommardäcken men på vinterdäck så fungerar helt enkelt inte vissa märken då dsc blir lurad att gå in. Satt på helt nya hakka 5 i vintras och på torr asfalt blinkade systemet hela tiden samt det kändes som bilen gled.

Ett test för att se om det är samma problem är att koppla ur dsc och se om bilen känns likadan. Vi fick byta däck då den inte var brukbar med dessa.
Hände precis samma sak fast med dubbfria hakka för ca 8år sedan. år 2000 hakka dubbfritt funkade inte men 1999år hakka dubbfritt fungerade utmärkt. Fick byta till fjolårsdäck den gången.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
jag kör GoodYear F1 GS-D3 (pilmönster) och kan säga med säkerhet inget med däckmönster att göra, har kört farter upp till 290+kmh (tacho) utan den egenskapen du beskrev

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

jag fick exakt samma fenomen på min!!!! Bar a åk in o kräv att få byta till andra sulor!! Man ska ha samma märke fram o bak..speciellt på en prestanda-bil....däck är ju olika hårda i stommen mm....men visst däckhandlaren försöker säkert slingra sig....grr
Det är något med gummiblandningen som gör att dsc blir lurat och tror det är halt fast verkligehten inte är sådan. Systemet går då in och parerar och känslan av att det glider uppkommer. Ungefär så tror jag det är
Programmer: Kört ca 50 mil med däcken, tänkte först om de låg någon "hinna" på dem först så testade att slicka av dem ett par varv, men va likadant för det.

ryk 330xi: Bilen beter sig likadant med dsc urkopplat, man känner liksom hur bilen är instabil där bak, har börjat köra med den urkopplad nu bara för o slippa att den griper in hela tiden.
Men det känns inte som att man tappar greppet i asfalten, utan mer som att däcken viker sig i stommen, har labbat lite fram o tillbaka med däcktryck utan större resultat. Och det är precis som du beskriver det, tror att systemet blir lurat på ngt sett när de kränger där bak.

peddan: Jaa, fast inte så lätt att lämna tillbaks ett par begagnade däck om man inte kan bevisa att det är däckens fel, och däcken är säkert bra (med tanke på priset och tester) men dem passar nog helt enkelt inte på M3,an =/ För en poolare köpte exakt likadana till sin M5,a och märker inte alls av samma sak.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
libben>> verkar inte vara några kanondäck du köpt tyvärr reklamera dom direkt...tyvärr är det oftast så att man får vad man betalar för....

jag kör på dunlop sport maxx...dyra men absolut bästa däck jag haft....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bomis: nu har inte Libben skrivit vilken dimension han köpt men Toyo Proxes och Dunlop SportMaxx ligger generellt i samma prisklass. Kollade två dimensioner på Däckonline och Toyo var billigare i den ena och dyrare in den andra. Båda två skulle jag kalla mellanklass prismässigt. Dyra är däck som t ex Michelin och Continental.

Min lokale däckhandlare lovordade Toyo men jag valde precis som du Dunlop SportMaxx...

___
//Ulf
bomis: Visst är det så att man får vad man betalar för, men ordinarie pris till kund var nästan lika som Michelin PS2, skiljde väl några hundra lappar, men inköps priset var lägre så därför han kunde göra ett bra pris på dem. Men går de reklamera ett par däck? Eftersom de tekniskt sett inte är något fel på däcken?

Köpte 255/35 19", så det är original dimension.
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Det är nog tyvärr så att det kan vara däckmodellen som inte "passar" bilen.
I det här fallet måste man nog gå på en "testad" däckmodell, typ dina tidigare däck.

Jag har upplevt samma sak, dock med vinterdäck som ryk beskriver.
Jag köpte nya Hakkapelitta RSI 225/40/18 runt om till min 335d, det fungerade inte alls. jag körde på dessa i några dagar sen var jag tvungen att byta tillbaka till sommarhjulen..
Bilen upppförde sig som om man hade punktering på alla 4 hjulen samtidigt. DSC-lampan blinkade då jag svängde i kvarteret i max 30km/h :) För att inte tala om hur den var på motorvägen..
Surt som fasen var det men jag fick lova att sälja dem efter några dagar och det var ju inte ekonomiskt smart..
Precis som PappaPatrick säger och det är jag nästan säker på att det har och göra med gummiblandningen. Det sa Nokian när jag pratade med dom tidagare i alla fall.

Libben
I det här fallet så är det inte riktigt så lätt som det annrs kan vara. Hakka 5 är tex inget budget-däck men fungerar inte allt.
Jo de är väl något i den stilen. Fast skulle inte kalla dessa för budget däck iofs, men har svårt o tro att de går lämna tillbaka dem när man kört såpass många mil. De är väl bara gilla läget o köpa sig ett par nya =)
Libben
Nej stå på dig och låt däckförsäljaren provköra och se hur illa den går. Det ska ju dom kunna informera om att däcket inte passar till bilen. Det är ju ändå deras jobb.
Och att det skulle vara budjetdäck har i alla fall inte jag påstått. Presis på Pappapatrick så har jag haft samma problem med Hakka däck på två bilar och jag anser inte dom som budjetdäck.
Okej, missuppfattade nog då.
Ja jag får samla mod och bjuda dem på ett åk så man kan visa precis hur den beter sig. Det är väl de bästa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.