AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
439

100 mil med glapp bussning - fara?

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

Jag undrar om man kan råka ut för otrevliga följdskador om man har glapp i bussningen till "casterstaget", vilket jag med stor sannorlikhet har (det klonkar till när jag släpper bromsen och vibrerar vid försiktig inbromsning i lite fart).

Har planerat tripp till "Storstan", vilket innebär 100 mil fram och tillbaka, och tänkte byta stagen och bussningen när jag kommer tillbaka. Orsaken till att inte byta innan är att jag misstänker att man bör göra framhjulsinställning om man byter stagen och det lär jag inte hinna få tid till före resan.... alternativt får man åka tråk-ford;)...

Så, är det bara och köra så länge det inte vibrerar eller klonkar "för mycket", eller bör jag fixa omedelbart?

Always Diesel
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
jag skulle köra, om det nu inte smäller rejält.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Tack Pontus! Det låter inte så farligt änn... det är mer det att man inte gärna gör en försiktig inbromsning för då börjar det vibrera, utan man bromsar gärna lite hårdare, vilket borde leda till högre belastning på den stackars bussningen...
Nu litar jag väl på att saker och ting är hyfsat hållbart i en BMW, men hade en citroen där en bussning bak pajjade (märktes inte så mycket i skrammellådan), men slutade med att infästningen för bussningen blev oval vilket märktes först när bakaxeln var så sne att bakhjulet skavde mot hjulhuset (skroten nästa...)

Always Diesel
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Inget å vara orolig för vet många som kört så länge d gått med dettta fel. Har inte hänt något allvarligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.