|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag har två problem med en manuell 525 e34. PROBLEM 1: Det ena, inte så akuta, problemet är att det ibland är trögt att få i framförallt de lägsta växlarna. Ibland, även om det är väldigt sällan så är det tvärstopp när jag skall lägga i ettan vid t.ex. ett rödljus. Då får jag starta på tvåan istället... Jag har hittat följande "samband": Om jag t.ex. kommer åkande mot ett rödjus och växlar ner successivt, så att jag precis innan stopp rullar på ettans växel, och sedan avslutar med att trycka ner koppling och broms: I detta läge kan jag alltid lägga i och ur ettans växel utan problem - då "ligger den" på något sätt i rätt läge. De gånger det kan bli problem är om jag till redan vid 30-40 km/h rullat utan växel i, och bromsat in. Om jag efter detta försökt lägga i ettans växel så har det hänt att det varit väldigt trögt, eller rent av "tvärstopp". Men om jag då rullat någon centimeter med bilen och/eller lagt i någon annan växel, och så att säga "trixat" lite så har det helt plötsligt gått att få i ettans växel utan problem. Jag kan väldigt lite om växellådor och kopplingar så jag ber om överseende med mina förklaringar... Vad kan detta bero på? Är det växellådan som är slut? Växellådeolja? Länkage? Koppling? Alla idéer mottages tacksamt! PROBLEM 2: Detta problem stötte jag på igår för första gången. Jag körde i 90 km/h, skulle stanna för att vända på en rastplats, tryckte ner koppling och broms och rullade in till stillastående. Hör då att motorn varvar ovanligt mycket. Låter inte riktigt friskt. Bilen står alltså still med koppling och broms nedtryckta. Efter att jag trycket en gång lite lätt på gasen, och släppt, så gick tomgången tillbaka till normalt. Samma / liknande problem när jag körde E4 lite senare. Köre på 5ans vxl i 120 km/h på 3000 varv. Tryckte ner koppling och släppte gas samtidigt - och pang så gick den upp i 4000 varv (och låg kvar där). Lite senare körde jag om på 3ans växel upp i omkring 120 km/h. Var sedan tvungen att bromsa in för att släppa förbi bil som bille köra om. Tryckte ner koppling och släppte gasen. Då vrålade motorn upp nästan till varvstopp på 6500 varv. Felet "fixas" genom att slänga i en växel eller trampa en eller ett par gånger på gaspedalen. Vad kan vara fel? Är det gasvajer i denna bil? Kan det vara något så enkelt som att den kärvar och hänger sig lite grann? Kan det vara något annat fel? Alla idéer och förslag uppskattas! | |
|
Problem 2 låter helt klart som om gaslänkaget kärvar. Jag hade samma problem när jag varit och mekat i motorrummet och monterat tillbaka en slang lite felaktigt. Då slangen låg emot gaslänkaget fastnade det så att bilen så att säga gasade av sig själv. Inspektera gaslänkaget och se till att det kan röra sig fritt. Smörj upp det vid behov. Du hittar det på vänster sida av motorn högt upp intill den stora insugsslangen. Problem 1 kanske någon annan har ett förslag på. Mvh Johan |
|
|
prob 1 låter som de kan vara dina synkringar som är slitna,men prova ett oljebyte de kan kan hjälpa . brukar kunna skrapa vid nerväxlingar om ringarna är dåliga. Prob 2 låter som gasvajer eller gaslänkaget. |
|
| Har också lite problem med min manuella låda i min bmw 520 -92, det går märkbarttrögt att växla, samma med alla växlar. Inget fel på lådan annars, skrapar inte och växlarna är lätta att hitta och få i, själva spaken är trög och seg bara.. orsak? | |
|
Kan tillägga att det gäller för mig också - inget rassel, skrap eller missljud. Jag har förstått att synkringar kan va en dyr historia att byta. Just nu lider jag inte extremt mycket av problemet, lådan funkar ju och det går att köra - bara lite trögt ibland när man skall ha i ettan/tvåan. Skrev nog inte det förut, så lägger till det nu: Om jag står still och har lagt i ettan eller tvåan så kan jag lägga i och ur dessa växlar 100 ggr i rad utan problem, utan det minsta tröghet. Men om jag rullar några centimeter utan att ha friläge i så måste jag så att säga börja om, och det kan vara trögt igen. Är det värt att byta koppling+växellådsolja? En ny koppling (23k mil) kanske avlastar synkringarna lite? Kan problem 1 och 2 ( jag hoppas inte... ) korrelera? Eller är det mest sannolika att problem 2 är problem ett fristående problem? |
|
|
problem 1 är ganska vanligt, och inget att oroa dig över. nästa gång du inte får i växel, släpp upp kopplingen med växelspaken i friläge, trampa ner kopplingen igen och släng i växeln. Du behöver inte bry dig om att byta synkringar förrän det börjar bli svårt att växla under gång, om du vill testa hur slitna de är, försök växla snabbt och sent (på högt varv, så nära varvstopp du kan) om det rasslar till då så vet du att de är slitna, men absolut ingen fara än på länge. problem 2 låter precis som redan konstaterats att gaslänkaget/vajern behöver smörjas. |
|
|
just de. nope, en ny koppling avlastar inte synkringarna. å att byta synkringarna är nog inte värt pengarna, du kan få en frisk låda för mindre pengar. |
|
|
Tjoflöjt! Problem solved! Gasen som hängt sig var i alla fall inte trassel med lambdasond eller något annat dyrt...Det var bara golvmattan som var lite för stor så att vajern låg emot =) Billigt att åtgärda. Bytte växellådsolja och nu går den som smort igen! Gjorde stor service för inte allt för länge sedan, där byte av olja i lådan ingår "vid behov", så jag trodde inte detta var problemet. Men så var det tydligen. Superbilligt att åtgärda problemen i alla fall! Tack för alla tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.