AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
30.885

Björkvik event 25/5 filmer/bilder

Sida 15 av 17
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Yelow, skillnaden är att jag inte tycker, jag har all kunskap på min sida. Det jag säger är sådant jag lärde mig under civilingenjörsutbildningen (teknisk fysik). Det är samma fakta som de som jobbar på motorutvecklingsavdelningarna hos biltillverkarna fått lära sig.

Citat:
"Nockenwelle, det finns länkar på den sidan som i sin tur förklarar hur effekt/vridmoment följer med varann!! Vet du vridmomentet på ett visst varvtal kan du räkna ut effekten också :) !!"
Jag lovar dig, det matematiska förhållandet mellan vridmoment, varvtal och effekt känner jag väl till. Jag har presenterat det flera gånger tidigare på detta forum.
Framför allt, om man behärskar det sambandet så går det alldeles utmärkt att svara på frågan jag gav. Notera att jag avsåg dragförmågan just på de nämnda varvtalen. Så frågan kvarstår, hur rangordnar du de tre motorerna (när de körs på de vartal som anges). Frågan kan utan problem besvaras.

Vari består blasfemin?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nockenwelle har full koll på fysiken, inget snack om saken.
Yelow,
Ta en titt på denna Länk från tidigare i tråden.

Vridmomentet på drivaxeln ändrar sig i relation till utväxlingsförhållandet mot motorn.

Nockenwelle,
Med anledning av vårt resonemang står det klart (hoppas jag) vad gäller utväxlingen, diesel kontra bensin, BMW och övriga.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nockenwelle har full koll på fysiken, inget snack om saken.

Dragkraften överförs via drivhjulens moment till marken. Huruvida den kraften genereras med ett lågt motorvridmoment och högt varvtal via större utväxlingsförhållande ELLER ett högt motorvridmoment och lågt vartal via mindre utväxlingsförhållande är ointressant.
Att sedan turbobilar med högt vridmoment vid låga varvtal upplevs som bra dragbilar är väl just för att man slipper varva motorn utan istället utnyttja en bredare vridmoments- och därmed även bredare effektkurva.
No
5.161
Nockenwelle
AKN, vad jag menar med högre/lägre utväxling är alltså att BMWs dieslar är växlade så att de når effektmaximum vid en lägre fart på en given växel. Exempel: På 3:ans växlen når 330i E90 effektmaximum vid 155 km/h och 330d E90 vid 125 km/h (siffrorna tagna ur minnet, så de får ses som ungefärliga, men illustrera vad jag avser med utväxlingen).
Faktum är att utväxlingen mellan dessa två bilar är sådan att det fartregister som täcks av 6:e växeln på 330d ganska väl motsvarar 5:e växeln på 330i.
Nockenwelle,
Bra då är vi helt överrens. En språkförbistring bara (högt och lågt) :)
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Ska jag kanske ändra namnet på tråden? För vi klev av eventet för typ 8 sidor sen.

Komigen grabbar, ut och testa istället för att slå ihop alla fysikens lagar för man kommer inte någonstans med de, när alla tror sig ha rätt.
No
5.161
Nockenwelle
Monster Femma, fysikens lagar är entydiga och alla jag stött på som kan fysikens lagar och har en gedigen utbildning i dem har precis samma uppfattning. Det är "hobbyfysikerna" som står för en annan uppfattning, som de dessutom tror är förankrad i verkligheten, fast i själva verket rör det sig om ett missförstånd, eftersom de jämför äpplen och apelsiner, inte håller i sär begreppen, gör jämförelser mellan fall som påverkas av fler omständigheter än toppeffekt och vridmoment, men ändå resonerar de som om dessa två faktorer var de enda som kan påverka, osv.

Men jag håller med dig om den här tråden seglat iväg en bra bit från sin ursprungliga inriktning. Fler vridmomentsdiskussioner kan lämpligen föras i denna tråd:

Länk

Och ett hett tips till den som vill diskutera vridmomentet i den angivna tråden, läs först i tråden, för allt av betydelse är nog redan skrivet i den. Det är ingen vits att komma med saker som redan avhandlats på ett uttömmande sätt.

J.Lindström
Ja, jag håller med dig monsterfemma.
Ut och testa i verkligheten :D
Inte du då, men jag och Nockenwelle, men han bangade ju :(

Oppps, nu är jag ju här igen. Jaja, jag får väl hoppa över till tråden som Nockenwelle länkar till. Väl mött, efter helgen.

Ps. Yelow, bra länk :)
Ye
86
Yelow
545-04
Nockenwelle, my friend
Vid det AKTUELLA TILLFÄLLET är det följande:
Motor 1:112hk motor 2:84hk Motor 3:70hk

Men, vad i ditt exempel är det som inte säger att motor 3 vid 2000rpm levererar 500nm och således c:a 140hk??
Eller menar du att motor 3 max vrid är vid 500rpm??

Men jag har ett exempel åt dig också:

Motor 1 leverar:
1000 rpm 400nm, 1500rpm 430nm, 2000rpm 450nm, 2500rpm 480nm
Denna motors max hk är 200hk, säger vi vid 4000rpm

Motor 2 levererar:
1000rpm 230nm, 1500rpm 250nm, 2000rpm 280nm, 2500rpm 310nm
Denna motors max hk är 260hk, säger vi vid 5300rpm

Vilken motor är mest lämplig att dra tunga släp, i praktiken??
Enkelt svar också, om man provat dra väldigt tunga släp!!
Ye
86
Yelow
545-04
Ps, J.Lindström....Tack ;)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Yelow!
Jag antar att resultatet av det hela,beror på om de har samma utväxling genom hela drivlinan eller inte.
+ att hjulomkretsen är densamma.

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Men för övrigt,antar jag att stora flercylindriga,och lågvarviga motorer,har ett jämnare effektregister,jämfört mot en högvarvig fåcylindrig med låg volym.

Mvh Patrik
Ye
86
Yelow
545-04
M635 forever:Förhållandena är lika....precis som i exemplet som Nockenwelle gav mig, antar jag!!
Och ja, flercylindriga motorer med hög volym har jämnare effektregister!!
Och viktigare är när man drar tungt, högt vrid på låga rpm=hög effekt på låga rpm!! Så självklart spelar vridmomentet en roll i det hela!!
Antag ett fordon (A) med en motor som har 200hk vid 3000 varv och sen ett annat fordon (B) med en motor på 200hk vid 1500 varv.

Har sedan bilarna olika utväxling så att det går lika fort är dom jämnstarka vad gäller dragförmåga vid aktuella vartal. Det har ju bevisats här i denna tråd och i den långa "moment tråden". Antag nu att vi vill öka hastigheten till det dubbla. Bil A måste upp i 6000 varv och bil B behöver bara varva 3000 varv. Alltså är kravet på register halverat på bil B jämfört med bil A.
No
5.161
Nockenwelle
Citat Yelow:
”Nockenwelle, my friend
Vid det AKTUELLA TILLFÄLLET är det följande:
Motor 1:112hk motor 2:84hk Motor 3:70hk”

Just det, motor 1 har störst dragkraft eftersom den har störst effekt, trots lägre vridmoment.

Citat Yelow:
”Men, vad i ditt exempel är det som inte säger att motor 3 vid 2000rpm levererar 500nm och således c:a 140hk??
Eller menar du att motor 3 max vrid är vid 500rpm??”

Vad har det för relevans för frågan?
No
5.161
Nockenwelle
Jag skall försöka svara på din fråga Yelow, men då får du komplettera informationen, för jag vill ha fler vridmomentsiffror för Motor 2 mellan 2500 och 5300 rpm, annars lämnar du en stor luck i information där den bäst behövs. Du har inte heller gett några utväxlingssiffror. Kan jag anta att motorerna ges sådan utväxling att de når samma hastighet vid maxeffektvartalet på respektive växel? Exempelvis 50 km/h på ettan. 80 km/h på tvåan, 120 km/h på trean?
No
5.161
Nockenwelle
Yelow, för att återgå till mitt exempel.
Du skrev, angående M635 Forevers fråga om utväxlingar och rullomkrets: "Förhållandena är lika....precis som i exemplet som Nockenwelle gav mig, antar jag!!"

Min antagande ovan: "Kan jag anta att motorerna ges sådan utväxling att de når samma hastighet vid maxeffektvartalet på respektive växel? Exempelvis 50 km/h på ettan. 80 km/h på tvåan, 120 km/h på trean?" ger likvärdiga förhållanden.

I exemplet som jag gav är utväxlingarna givna. Varvar motorn 1000 rpm och du kör i en viss hastighet går det inte att välja utväxling fritt. Det finns bara en möjlighet, givet en viss drivhjulsdiameter. På samma sätt finns det bara en möjlighet om du varvar 2000 rpm eller 500 rpm.

Som du kanske inser är vridmomentet ett dåligt mått på dragförmågan, eftersom en motor som utvecklar högt vridmomnet kan ha sämre dragförmåga än en motor som utvecklar lågt vridmoment. Däremot har en motor som utvecklar hög effekt bättre dragförmåga än en motor som utvecklar låg effekt. Det sistnämnda gäller alltid. Notera dock att den relevanta effekten är den som utvecklas, inte den som står i databladet.
Om trådskaparen ursäktar skall jag ta ett praktiskt exempel:

Jag har under många år hjälpt en bekant att sjösätta/ta up en båt (1300 kg)genom att köra upp/ner vid en brant ramp. Lutningen och båten har varit densamma men dragbilarna har varierat under åren, alltså har nägra bilar kunnat jämföras avseende dragförmåga.

Jag tar ett par exempel: Volvo 940-90 ca 180nm vid 2300 varv och BMW 320-89 ca 150Nm vid 4000 varv. För att nå max startmoment får man alltså slira igång vid motorernas moment maximum så vi har bara max moment att gå på.

Vilken bil av dessa två tror ni var överlägsen att dra upp båten?

(En viktig parameter som hjälpte vinnaren till promenadseger är utelämnad)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Drivhjulens placering?

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.