|
Sida 14 av 17
|
|
|---|---|
|
Eftersom 330:in gör en bit över 60 km/h på första växeln är det uppenbart att tillverkaren inte prioriterat förågan att dra åtskilliga ton last i låga farter. Eftersom bilen har en max godkänd släpvagnsvikt på 1800 kg (vilket har bestämts av helt andra orsaker än motorstyrka) finns det ingen anledning att konstruera bilen (i fråga om utväxlingar i lådan) för tyngre laster. Den nuvarande gränsen klaras utan problem för motorn, trots den höga utväxlingen på ettan. På grusplanen skulle den begränsande faktorn vara drivhjulsgreppet, och det skulle inte bli bättre om jag så hade 1000 Nm i motorn. Jag misstänker dock att Dodgen har mer vikt över drivhjulen, eftersom det är ett tyngre fordon (antar jag), kanske dessutom med drivning på alla hjul. Således är det inte motorn som avgör i detta "enkla, logiska och rättvisa test". |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Om jag förstått det hela rätt nu,är alltså vridet i motor,endast summan av Hk antalet kontra varvtalet...? Och om man mixtrar med luft/bränsleblandning,tändning och kammar, så ändrar man i och med detta hk antalet på olika varv, och även då summan vrid ändras med detta även på samma varvtal där hk ändras. Alltså blir vridet i motorn utan betydelse,så länge rätt utväxling till drivhjulen används. Har jag då förstått det hela rätt? =) Mvh Patrik |
|
Du räknar ut vridet genom formeln vrid=effekt/vinkelhastighet, men då måste du använda SI-enheterna Nm, W och (mets ovant antagligen) radianer per sekund. Om enheterna Nm, hk och varv per minut används blir formeln vrid=7024*effekt/varvtal. På så sätt kan du räkna ut det aktuella vridmomentet på de olika axlarna, från vevaxeln till drivhjul. Så du verkar vara på rätt spår Patrik. |
|
|
Inte för att krångla till det, men varför kör t.ex en VW Passat TDI (Turbo diesel) med 130 HK och 310 NM ifrån en vanlig bensin VW Passat med 150 Hk och 200 NM både uppe i fart och från noll? Är det för att Tdi'n har mera HK vid lägre varv än bensin passaten? Men ändå har den inte mera effekt vid toppvarv? Båda väger lika mycket men Tdi'n har betydligt högre utväxling än bensinaren. ........................................ AMG, Makes your pulse Race... |
|
|
WAN >> Absolut :-) Är du i krokarna kring Sthlm så hör av dig... Mvh ........................................ AMG, Makes your pulse Race... |
|
|
För att kunna svar på frågan måste man se hela effektkurvan. Gör inte misstaget att tro att vridmomentet förklarar det som inte toppeffekten förklarar. Det finns mycket annat att ta hänsyn till också. Jag ställer mig lite tveksam till att dieseln har högre utväxling. Stämmer verkligen det? I detta sammanhang betyder högre utväxling att bilen kan nå en högre fart på den valda växeln. I samtliga fall där jag jämfört BMW-modeller har dieseln varit lägre växlad än motsvarande bensinbil, men VW kankse har en annan policy. Har du några prestandasiffror på Passaterna? |
|
| BMW väl som andra märken högre utväxling på motsvarande dieslar jämfört med bensin? | |
|
Ett ord trillade bort... BMW har väl som andra märken högre utväxling på motsvarande dieslar jämfört med bensin? |
|
|
Hmmm....intressant debatt om vridmoment och hästkrafter!! Herr Lindström är inte helt ute och cyklar ändå, som vissa påstår!! Läs detta, skrivet av en motoringenjör: Länk Kontentan?? Ja, större motorer med mycket vridmoment är mer lämpliga att dra tunga lass, hästkrafterna är av mindre betydelse!! |
|
| Det där med andra faktorer som ekonomi, livslängd mm. har redan behandlats i denna tråd. Det är möjligt att uppnå stora drivaxelmoment med litet motormoment, det är det som saken gäller. Sen att det inte är försvarbart i andra aspekter är en annan sak. | |
|
Nej, BMW har lägre utväxling på dieslar. När vi tala om hög och låg itväxling i detta fall betyder det inte om motorn varvar mycket eller lit på en viss växel i en viss hastighet. Det betyder hur långt upp i fart är det effektivt, alt. möjligt, att köra bilen. Orsaken till detta är att det som påverkar prestandan är hur väl utväxlingen förmår passa ihop motorns effektregister med den aktuella uppgiften (i detta fall farten). |
|
|
Ja, men med samma gear ratio är fortfarande den stora motorn mkt starkare på både låga och höga varv och kommer iväg, som det står i artikeln, mycket lättare medans den lilla motorn kommer att varva sönder sig(om den alls kommer iväg)!! Det finns en orsak varför min svärfar använder Capricen när han drar hästtransport istället för Aeron!! Men, jag vill inte diskutera....artikeln tycker jag iaf, löser upp många knutar varför jag också tror på vridmomentets betydelse!! |
|
| Väldigt intressant artikel...talar om det mesta man vill veta om hästkrafter, vridmoment, hur man räknar ut det etc. | |
|
Det är väl ingen som sagt att med samma utväxling så skulle den mindre motorn vara lika stark på drivaxeln (moment, effekt) som den stora motorn? Nu börjar det bli blandat äpplen och päron i denna tråd. Kanske en titt (och en fortsättning) på den långa tråden om vridmoment skulle vara på sin plats. Länk Denna länk förtjänar att repeteras: Länk |
|
|
Citat: "Ja, men med samma gear ratio är fortfarande den stora motorn mkt starkare på både låga och höga varv och kommer iväg, som det står i artikeln, mycket lättare medans den lilla motorn kommer att varva sönder sig(om den alls kommer iväg)!!" Varför ska vi ha samma gear ratio för? |
|
| Om det är så att vridmomentet bestämmer dragförmågan, vilken har då bäst dragförmåga, en motor som jobbar på 2000 rpm och ger 400 Nm eller en som jobbar på 1000 rpm och ger 600 Nm? | |
|
Lite assistans :) Länk hk Länk hk |
|
| E55 AMG....läs artikeln jag har har länkat till....då förstår du din fråga :) !! | |
|
Men Yelow, det finns ju inget i den länken du bifogar som visar att vridmomentet är ett mått på förmågan att dra. Om du tror något annat har du inte förstått vad som sägs på sidan. Svara hellre på min fråga: Om det är så att vridmomentet bestämmer dragförmågan, vilken har då bäst dragförmåga, en motor som jobbar på 2000 rpm och ger 400 Nm eller en som jobbar på 1000 rpm och ger 600 Nm? Vi kan lägga till en tredje motor, som jobbar på 500 rpm och då utvecklar 1000 Nm. Hur rangordnar du dessa tre motorers dragförmåga? |
|
|
Nockenwelle, det finns länkar på den sidan som i sin tur förklarar hur effekt/vridmoment följer med varann!! Vet du vridmomentet på ett visst varvtal kan du räkna ut effekten också :) !! Sen, dom motorer du visar upp kan jag inte svara på vem som har bäst förmåga att "dra" !! Då är det en fördel också att veta vridmomentet över hela varvtalsregistret!! Nåväl, jag tycker iaf att du är överbevisad, men Sverige är ett fritt land, så man får tycka vad man vill :) !! Du får ju fortsätta med din Blasfemi ;) !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.