|
Sida 13 av 17
|
|
|---|---|
J.Lindström |
Spela inte nu. Du vet mkt väl vad jag vill testa. Läs lite högre upp vad jag skrivit tidigare. |
| Jag spelar inte alls. Du har skrivit vad du vill testa, men nu fattade jag dig som att du vill med ett test påvisa vridmomentets betydelse. Hur skulle ett test av det slag som du tidigare skissat kunna svara på den frågan? | |
|
Cado >> Hehe, ok tog väl i liiiite för mycket kanske men ett par billängder är det ju iaf mot den gula ;-) Monster >> Din M5 går så sjukt bra att jag funderar på om den verkligen inte är trimmad utan din vetskap? Om någon har en annan E39 M5 som är helt original så skulle jag vilja testa mot den, gärna idag Tisdag eller imorrn Onsdag då jag är ledig. Skulle vara kul att se om dom verkligen går så där bra som monstrets!! Vi kan filma kalaset oxå så får vi det svart på vitt :-) OK, nån som anmäler sig?? Skicka PM så pratar vi på telefon om detaljerna. Hoppas du inte tar det fel nu Monstret när jag skriver att jag vill testa mot en annan M5 E39,menar att din kan ju mycket väl vara original och bara ett chip precis som du säger, men då får jag iaf det svart på vitt att en M5 E39 går så bra som din gör. Mvh Mange ........................................ AMG, Makes your pulse Race... |
|
J.Lindström |
Jag tror du spelar, men. Enkelt. Har du drag på 330:in? I sånna fall är testet väldigt enkelt. Jag fixar fram Dodgen (diesel V8 211hk) för enligt dina teorier ska ju din 330 som väl har 235hk orka dra tyngre lastade släp än Dodgen, eller hur? Det är ett simpelt test som är väldigt logiskt. Den bil av dessa två som orkar dra mest massa vinner, och enligt dig så ska det ju bli din 330 eftersom den har mer hästar. För att vi dessutom ska göra tested rättvist måste vi ju vikta upp så din bil kommer upp i samma viktklass som Dodgen, men det görs enkelt via att last på den extravikten på släpet. Fast detta behöver vi nog inte göra, för jag vet att Dodgen orkar dra så fan mkt mer massa än vad din 330 gör, men eftersom du är säker så tycker jag att vi ska göra detta enkla, logiska och rättvisa test. Testet utförs också på en grusplan. JA eller NEJ |
|
Lindström, du pratar ju bara strunt. Jag tror också att Dodgen komme ratt klara situationen bättre, men det bevisar INTE att vridmoment är orsaken. Fattar du inte det borde du nog stryka ordet "logik" ur din vokabulär. Min bil har för övrigt inte någon dragkrok. |
|
J.Lindström |
Nockenwelle: Lilla du, jag har inte varit så otrevlig mot dig som du är mot mig nu, men så blir det när man börjar känna sig förlorad, då går man på personangrepp istället. Men nu är jag också lite otrevlig...är det nån som pratar strunt så är det väl du. Du har ju hävdat att det bara är hk som spelar roll när man drar tunga lass, vrid och volym har ingen betydelse, därför bör ju din bil enligt din teori klara av att dra väldigt tunga släpvikter bättre än Dodgen. Nu erkänner du helt plötsligt att Dodgen skulle klara det bättre, du omkullkastar dina egna teorier kraftfullt. Varför skulle nu enligt dig Dodgen klara det bättre, den har ju mindre hästar????? Det praktiska test jag föreslog är både logiskt och rättvist, en verklig situation där inte hästarna är lika viktiga utan mer att motorn har högt vrid genom hela registret vilket i sin tur får effekten att vara jämn genom hela registret, och på låga varv är det viktigt när man drar tungt. En lastbilsmotor höga volym innebär lång slaglängd på vevstakarna vilket i sin tur innebär högt tourqe på låga varv och därmed hk. Som sagt, en lastbilsmotor har bara 550hk på 13 liter, skulle hästarna vara det viktigaste när man drar en massa ton skulle man ju utan problem få ut 1500hk ur en 13 liters motor. Dodgens motor är på 6 liter men bara 211hk, och motorn i din bil är väl på 3 liter och 235 hk, men Dodgens motor har mkt mer vrid och jämnare register. Det gör att Dodgen klarar av att dra fan så mkt mer än vad din 330 gör. |
|
Ursäkta om jag belv otrevlig, men det du framför har redan vederlagta så många gånger att det känns tröttsamt att diskutera det igen. Här på forumet har vridmomentet redan diskuterats i en 56 sidor lång tråd: Länk Läs gärna hela den. Citat: "Men nu är jag också lite otrevlig...är det nån som pratar strunt så är det väl du. Du har ju hävdat att det bara är hk som spelar roll när man drar tunga lass, vrid och volym har ingen betydelse, därför bör ju din bil enligt din teori klara av att dra väldigt tunga släpvikter bättre än Dodgen. Nu erkänner du helt plötsligt att Dodgen skulle klara det bättre, du omkullkastar dina egna teorier kraftfullt." Nej, det kullkastar inte alls mina teorier. Det finns nämligen andra faktorer som spelar in också. Ett exempel är utväxlingen. |
|
|
-Lindström, fel fel, tyvärr blandar du in så mkt andra faktorer som inte har med resonemanget vrid vs effekt att göra. Om vi säger så här: När man effektmäter en motor använder man sig av en bromsbänk, vilket du säkert känner till, fundera då på hur en bromsbänk fungerar så har du svaret!, utan att blanda in dodgar och grusplaner..... |
|
|
Sedan måste du nog förstå att vridmoment inte är samma sak som brett register. Låt mig ta ett exempel (hypotetiskt för tydlighetens skull): Motor A ger 100 Nm hela vägen upp till 6000 rpm, där varvtalsbegränsaren klipper. Den ger då 85 hk. Motor B ger 200 Nm hela vägen upp till 3000 rpm, där varvtalsbegränsaren klipper. Den ger då 85 hk. Bägge fordonen körs på en växel som når upp till 60 km/h och drivhjulen har en rullomkrets på 2 meter. Fordon A har alltså bara halva vridmomentet på vevaxeln, jämfört med fordon B. Vilket vridmoment får det då på drivhjulen. Ja, först passerar motorns moment genom växellådan, där vi har utväxlingen 4:1. Det som då händer är att varvtalet på växellådans utgående axel blir en fjärdedel så stort, men vridmomentet på den axeln blir 400 Nm. Därefter passerar effekten slutväxeln, som har förhållandet 3:1. Därmed sjunker varvtalet till en tredjedel av varvtalet på axeln mellan växellåda och slutväxel, eller en tolftedel av motorvartalet. Å andra sidan ökar vridmomentet till 1200 Nm. Hur är det då med fordon B. Jo, först passerar motorns moment genom växellådan, där vi har utväxlingen 2:1. Det som då händer är att varvtalet på växellådans utgående axel blir hälften så stort, men vridmomentet på den axeln blir 400 Nm. Därefter passerar effekten slutväxeln, som har förhållandet 3:1. Därmed sjunker varvtalet till en tredjedel av varvtalet på axeln mellan växellåda och slutväxel, eller en tolftedel av motorvartalet. Å andra sidan ökar vridmomentet till 1200 Nm. Vi får alltså samma vridmoment på drivhjulen, trots olika vridoment i motorerna. Eftersom bilarna hade samma rullomkrets på drivhjulen får de precis samma dragkraft och kan dra lika tunga lass. Håller du med? |
|
|
En liten utvikning för att visa på falsk logik: Man kan ju hävda att breda bakdäck leder till hög toppfart. Då går man ut i "verkligheten" och hittar en massa exempel. T ex hittar man en Fiat Punto parkerad bredvid en Ferrari 430 Scuderia. Ferrarin visar sig ha både bredare bakdäck och högre toppfart. På nästa parkeringsplats syns en VW Polo stå bredvid en Porsche GT2. Även här har bilen med bredare bakdäck högre toppfart. Ett stycke bort har någon parkerat sin BMW M5 E60 bredvid en BMW 316 E30. Återigen kan vi konstatera att bilen med bredare bakdäck har högre toppfart. Ska vi då dra slutsatsen att bredare bakdäck ökar toppfarten? |
|
J.Lindström |
Nockenwelle: Till en viss del. Det du pratar om på slutet ser typiskt ut för en hög resp. låg växel, men utväxlingen på högväxeln på Dodgen och utväxlingen på vad du har på 330 är samma. Då är motorn avgörande. Punkt Nu lämnar jag denna tråd, innan fler hårda ordväxlingar följer Och Peter: På en bromsbänk drar man inte släpvagnar, där är "Dodgar och grusplan relevant". I det praktiska, d.v.s :D :D Bye bye, från mig på denna tråd och tack för många minst sagt intressata teorier ;) |
J.Lindström |
Och, en snabb kommentar till ditt sista inlägg, Nockenwelle: Det liknar mer din logik, att en bil med mer hk är dragstarkare än en bil med mindre. Volym och vrid har ingen betydelse Bye, for me |
|
Citat Lindström: "Till en viss del. Det du pratar om på slutet ser typiskt ut för en hög resp. låg växel, men utväxlingen på högväxeln på Dodgen och utväxlingen på vad du har på 330 är samma. Då är motorn avgörande. Punkt" Helt fel. Varje motor, Dodge, BMW or whatever, måste ha en utväxling som är anpassad till den tänkta uppgiften samt motorns egenskaper. Det betyder inte att samma siffervärden är rimliga i jämförelserna. Kom gärna tillbaka Lindström, men läs helst tråden som jag länkade till i tidigare inlägg, så kan nog diskussionen föras på en hövlig nivå. Citat Lindtröm: "Och, en snabb kommentar till ditt sista inlägg, Nockenwelle: Det liknar mer din logik, att en bil med mer hk är dragstarkare än en bil med mindre. Volym och vrid har ingen betydelse" Jag har inte jobbat med exempel på detta sätt, det har däremot du. Jag har argumenterat utifrån grundläggande fysikaliska lagar, som har visat sig stämma till 100 % i den praktiska verkligheten. |
|
|
Jösses vad ni bråkar. Nockenwelle har ju rätt. J.Lindström, du höll med mig att vridmomentet på drivaxeln minskar allt eftersom man väljer högre växlar. Genom att hålla med om det ger du Nockenwelle rätt. Vi kan i teorin åstakomma vilket moment vi vill på drivaxeln med vilken motor som helst, effekten bestämmer hur fort vi vill komma framåt i en given situation. |
|
|
Nockenwelle har rätt. Om Dodgen drar iväg i starten, vilket är högst troligt, beror på att den har mer effekt vid lägre varvtal än BMWn just då. Det har inte ett skit med motorns vridmoment att göra, däremot hjulens. :-) Flåklypa |
|
|
Man kan ju tänka så här också: hur bra dragförmåga har en motor som utvecklar 1000 Nm och varvar 100 rpm? Svaret är enkelt: Tämligen usel, trots sitt massiva vridmoment. |
|
| Undrar för övrigt varför testet skulle utföras på en grusplan. Är den aktuella Dodgen fyrhjulsdriven? | |
| de skulle va kul o test mot E55an ,Länk 450hp o 600nm | |
|
Motoreffekt och ekipagevikt är de två huvudsakliga faktorerna som avgör hur man får fart på/bibehåller fart på fordonet. Högre vikt kräver mer effekt. En fordonsvinsch i fronten på ett terrängfordon drar många ton och rullen har ett hiskeligt vridmoment. Frågan är om det då är en bra dragbil med detta höga vridmoment. Ja om man nöjer sig med att färdas i 0,5 km/h kanske :) Det är ju andra saker som spelar in i Dodge/BMW-experimentet än enbart motoreffekten, som däckgrepp och axeltryck o.s.v för dragförmågan. Men montera BMW´ns motor och växellåda och en anpassad utväxling i slutväxeln i Dodgen så drar den bättre p.g.a 24 extra hästkrafter, enkelt. |
|
|
Det här luktar trådkapning på hög nivå. Diskussionen om vridmoment kan ni väl ta här Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.