|
Sida 12 av 17
|
|
|---|---|
|
Lindström, du har fått massor om bakfoten. Till exempel: "Men varför en 3 liters V10 ist för en 3 liters V8, eftersom V8 är lättare? Jo, under en komplett cykel rörs sig vevaxeln 720 grader. För en V8 tar det 720/8=90 grader mellan varje krafttillförsel medan på en V10 är det 720/10=72 grader vilket i sin tur att man kan få ur mer vrid ur V10:an, vilket också visar att vridet inte är helt oviktigt även där." Det här är helt fel. Man får inte mer vrid för att man har 72 grader mellan tändpulserna i stället för 90 grader. Var har du fått det från? Att man väljer V10 har mer att göra med möjligheten till högre maxvarv = mer effekt. |
|
|
J.Lindström Jag förstår inte vad du är efter egentligen? Du menar att mycket vrid rör på bilen och inte HK? Har du läst igenom sidan som länkades för ett tag sen här? |
|
| Dagens Formel 1 ha ca 800-850hk beroende på vilket märke. | |
|
J.Lindström sa: "Sååå, enligt Nockenwelle ska alltså en formel 1 V10 på 3 liter och c:a 500-600hk klara av att dra ett 10 tons ekipage liiiika galant som R6 eller V8 dieseln på 12-13liter och 550hk, för dom har ju samma antar HÄSTAR. Ja, samma antal häster har dom, men 3 liters V10 har sin pik på höga varv, men är svag på låga, så innan ekipaget hinner ta sig så långt fram att V10:an är på sin pik har nog mest troligt den motorns cylindrar hunnit med att komma på omloppsbana runt Mars." Det är det växellådan är till för.. ;) Har du en anpassad växellåda kommer det gå lika snabbt för båda att dra det tunga ekipaget, men det F1-motorns smalare register ställer kanske högre krav på rätt utväxling? T5 -05 |
|
|
"Ja, samma antal häster har dom, men 3 liters V10 har sin pik på höga varv, men är svag på låga, så innan ekipaget hinner ta sig så långt fram att V10:an är på sin pik har nog mest troligt den motorns cylindrar hunnit med att komma på omloppsbana runt Mars. Se bara på traktorpulling. Starkast är dom en cylindriga maskinerna med hög volym där man kan räkna slagen själv :) . Dom har inte många hästar men ett sjuhelvetes vrid som får dom tunga timmerlassen att röra sig. Där skulle bara en bmw M5 E60 stå å slira tills motorn rasar." Man börjar ju inte dra på lika låga varv med F1-motorn. När du startar med lastbilens dieselmotor kanske den drar igång på halva maxeffektvarvtalet på första växeln, dvs kanske runt 1000 rpm. PÅ motsvarande sätt drar du igång med halva maxeffektvarvtalet med F1:an, dvs kring 10000 rpm – och F1 ger mer effekt vid 10000 rpm än vad lastbilsmotorn ger vid 1000 rpm = mer dragkraft. |
|
|
Lägg ner snacket om NM skit samma mer NM drar en bil med mindre NM, är ni nöjda nu??? (trots att både volvo och golfen med mer nm lossade mot en m3 med mindre NM På tal om ingeting ;) OK friends, this is me and my Mercedes E55 AMG W210 (Exhaust+Ecu at 1820 KG) who is destroying a stock BMW E46 M3 343 HP (1620 KG) between 50-250 Km/t... Skön snubbe E55amg men Destroying var väll lite att ta i ;) |
|
|
cado OK friends, this is me and my Mercedes E55 AMG W210 (Exhaust+Ecu at 1820 KG) who is destroying a stock BMW E46 M3 343 HP (1620 KG) between 50-250 Km/t... Hahaa den var bra, vad gör jag med E55 AMG W210 om han destroyar M3 343 :_) |
|
| Jag vet inte det får e55an svara på :) | |
J.Lindström |
SotaM: Det var också med en anpassad växellåda jag menade :) Så det finns en klar orsak varför det inte sitter en formel 1 V10 ipå tre liter i en lastbil (för man skulle ju spara mkt vikt) utan en 13 liters diesel sexa eller V8:a fastän dom har mindre hästar (men som sagt, mer vrid) MonsterFemma: Det jag menade var att folk här säger att vrid har ingen mening alls. Ska man tävla mot varann snabbast en viss sträcka har det mindre betydelse, det håller jag med om, men vad jag menar är att om man ska dra något tungt bakom bilen, som hästtransport, husvagn o.s.v spelar vridet en stor roll som jag förklarat tidigare, orkar inte dra upp det igen. Tack för övrigt om Formel 1 bilarnas hästkrafter, har ingen koll idag alls. Vet bara att det är V8:or. Om det inte är ändrat igen :S Nockenwelle: Ja, också får man ut mer vrid ur V10:an Nä, detta leder ingen vart. Vi får samlas på en träff för ett praktiskt test. Slår vad att Nockenwelles 330 får kämpa uta h-vete för att ens vara inärheten av vad en Dodge Ram med 6 liters Cummins diesel V8:an orkar dra. |
J.Lindström |
Jo, Cado: Det var inte ditt race som var grunden till mina inlägg iaf, det smälter jag ;) |
|
Håller helt med Nockenwelle. Hans funderingar är helt korrekta enligt fysikens lagar. Diskussionen handlade väl från början om max accelerering, och vridmomentets inverkan eller? En helt annan sak är att få till ett "bra" fraktfordon. |
|
|
Lindström, det är ganska vanliggt att högvarviga motorer är de som presterar mest vrid i förhållande till slagvolymen, men det har inget med det skäl du angav att göra. Citat: "Det var också med en anpassad växellåda jag menade :) Så det finns en klar orsak varför det inte sitter en formel 1 V10 ipå tre liter i en lastbil (för man skulle ju spara mkt vikt) utan en 13 liters diesel sexa eller V8:a fastän dom har mindre hästar (men som sagt, mer vrid)" Varje motor behöver en anpassad växellåda för att prestera bra. Det är inget som helst stöd för dina hypoteser om vridmoment. Citat: "Det jag menade var att folk här säger att vrid har ingen mening alls. Ska man tävla mot varann snabbast en viss sträcka har det mindre betydelse, det håller jag med om, men vad jag menar är att om man ska dra något tungt bakom bilen, som hästtransport, husvagn o.s.v spelar vridet en stor roll som jag förklarat tidigare, orkar inte dra upp det igen. Tack för övrigt om Formel 1 bilarnas hästkrafter, har ingen koll idag alls. Vet bara att det är V8:or. Om det inte är ändrat igen :S" Dina argument har redan visat sig vara felaktiga, så det är nog ingen idé att dra upp dem igen. Citat: "Nä, detta leder ingen vart. Vi får samlas på en träff för ett praktiskt test" Det behövs inte. Den här frågan är redan avgjord för länge sedan, för det är precis som Ztefan skriver, det går inte att komma ifrån fysikens lagar, hur mycket man än vill. Om ditt praktiska test får dig att dra andra slutsatser är det din logik eller testets upplägg som det är fel på. |
|
J.Lindström |
Nockenwelle: Jag har hållt samma linje hela tiden, men jag är helt inne på att testa praktiskt om dina teorier som minst sagt är intressanta att det spelar ingen roll hur stor volym eller mkt vrid en motor har utan det är bara hästkrafterna som spelar roll när man ska få tunga föremål bakom bilen att röra på sig. Enligt din teori kan man lika gärna ha en tvåliters bensinfyra på 550hk i en lastbil, för den motorn drar lika tungt som en 13 liters diesel sexa på 550hk, eftersom vridet inte spelar den minsta roll i sammanhanget. Har du dragkrok på 330:in fixar jag fram en Dodge Ram diesel V8:a, för enligt dina teorier sak ju 330 orka dra mer massa framåt än Dodgen eftersom 330:in har mer hästar (men eftersom Dodgen har massivt mkt mer vrid, vet jag hur resultatet blir). No hard feelings, utan är du så säker på din sak så testar vi detta, du har ändå inget att förlora på det, utan mer jag enligt dig. Det är ändå jag som bjuder upp på dansen. Skulle jag mot all förmodan ha fel ska jag gå ut i detta forum och själv säga att jag hade fel som fan. Ztefan: Ett bra fraktfordon är en helt annan sak ja, för då har motorn volym och vrid lite mer inverkan än hästar, det är så jag menat, men Nockenwelle menar att en 10 tons lastbil klarar sig lika bra med en 3 liters motor, bara den har lika många hästar som den stora vridstarka 13 liters dieselmotorn har. Det är där jag inte håller med för fem öre. |
J.Lindström |
Och Nockenwelle: Som jag också sagt,harngen koll i dagens läge vad formel 1 bilar har för motorer, ser inte formel 1 längre. När jag sist såg det hade dom 3 liters V10:or; men sen när alla nya regler kom för att missgynna Ferraris dominas blev det inte lika intressant längre, men det är en annan historia |
|
DenisH s60 R har 300 hk o gör 0-100km/h på dryga 6 sek. kan jämföras mot 330 0-100km/h Konstigt nog så kunde inte volvon köra om förrän vi var upp i treans växel ca 110km - 120 km/h, o redan vid denna hastighet så hadde volvon klart högre fart än jag och det är inte det jag ville deiskutera, jag o alla vet att volvon är snabbare än en 320 =) men på tal om NM så tyckte jag att det var konstigt nog att en bil med mkt NM och fyrhjuldrift inte kunde starta bättre än en 320. Det e sant att många fakoterer spelar stor roll så som förare, vägfäste, fram-bak-fyrhjuldrift osv osv |
|
|
Tyvärr J.Lindström du har fel på de flesta punkter, och Nockenwelle har rätt i de flesta punkter. Kontentan är att fysikens lagar går inte att rucka på även fast det i vissa fall verkar orimligt. Och ja en 20 tons last bil med 13 liters V8 diesel på 500 hästar blir tyvärr frånkörd av en 20 tons lastbil med 3 liters Formula 1 V10 på 850 hästar. Skillnaden är att det är lite praktiskt puligt att med en så tätstegat växelåda samt att för att orka komma iväg på första växeln måste lägga sig på maxvarv (18000 eller nått sånt) och dumpa kopplingen :) pga av den extremt spetsiga effektkurvan men som sagt med rätt växelåda så man håller sig vid varv där maxeffekt plockas ut spelar det ingen som helst roll vad för vrid motorn har på vevaxeln vid ett visst varvtal. Andra praktikaliteter varför det inte sitter en Formula 1 motor lastbilar är att trimmninggraden är rätt mkt högre än på 13 liter dieselmotor vilket gör att servicintervallen skulle bli rätt korta på dom lastbilarna (plockas inte Formula 1 motorerna ner i molekyler mellan varje lopp?) ;) men återigen sådana praktikaliteter har inget med själva resonemanget vrid/hästkrafter att göra! |
|
| Apropå vrid och åka fort så är det faktiskt så att man i tävlingsbilar eftersträvar just maximalt med effekt (hästkrafter) med så lågt maximalt vrid som möjligt av den praktiska orsaken att vrid inte gör att bilen går fortare utan bara har den negativa inverkan att påfresta drivlinan med onödig belastning! | |
|
Citat: "ag har hållt samma linje hela tiden, men jag är helt inne på att testa praktiskt om dina teorier som minst sagt är intressanta att det spelar ingen roll hur stor volym eller mkt vrid en motor har utan det är bara hästkrafterna som spelar roll när man ska få tunga föremål bakom bilen att röra på sig. Enligt din teori kan man lika gärna ha en tvåliters bensinfyra på 550hk i en lastbil, för den motorn drar lika tungt som en 13 liters diesel sexa på 550hk, eftersom vridet inte spelar den minsta roll i sammanhanget." MIna teorier borde inte vara särskilt intressanta, eftersom de är självklarheter som man får lär sig redan i skolan. Jag tror du missar att skilja på maximal uppmätt effekt och fenoment effekt. Effekt utvecklas på varje varvtal och den skiljer sig givetvis ofta från den maximala effekten, som bara brukar vara tillgänglig vid ett specifikt varvtal. Om motorn ger, t ex 200 hk vid 6000 rpm så är det inte så intressant om du för ögonblicket kör på 2000 rpm (där den kankse utvecklar 70 hk). Givietvis är det effekten på det motorvarvtal som används som är relevant. Det är därför en 3-liters sugmotor på 200 hk är mer lämpad än en 2-liters sugmotor på 200 hk, den har nämligen högs troligt mer effekt längre ner i varvregistret. Och NEJ! Vridmoment är inte ett mått på effektregistrets bredd eller ens bottendrag för en motor. |
|
J.Lindström |
Nockenwelle: Kom igen då, JA eller NEJ till min inbjudan. Upp till bevis, eller bangar du? |
| Vad är det du vill testa och hur? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.