AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
30.884

Björkvik event 25/5 filmer/bilder

Sida 11 av 17
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Lindström

Antagligen inte :)

Det man dock ska tänka på är att det är bredden och höjden
hos effektkurvan för de varvtal man använder under racet
som ger max prestanda.

Toppeffekt ger bara 'peaken' inte effektkurvan (medeleffekt)
som nästan alltid är det intressanta för bäst prestanda.

Svekke
J.Lindström
Tack, Svekke. Äntligen lite medhåll :) !!

Monsterfemma:
Nja, så mkt lättare skulle inte bilen bli. Knappast så det kompenserar tyngden och automaten.
Exemplet som jag tog har knappast den mindre motorn samma bredd på effektkurvan som behövs för att slunga iväg en 1900kg klump med samma kraft som den större.
"Det man dock ska tänka på är att det är bredden och höjden
hos effektkurvan för de varvtal man använder under racet
som ger max prestanda"

Vilken bra formulering, helt korrekt.

J.Lindström, var inte orolig, vi är fler som håller med dig. ;-)
J.Lindström---Om du ska accelerera på max tror jag din bil skulle vara snabbare med 300 hk-motorn. Däremot kanske den är mindre körbar än den större motorn med det större vridmomentet.

Vad jag försöker säga är att när man accar fullt ligger man på varvtal där man får ut så mycket hk som möjligt. Dvs höga varvtal. Skulle vridmoment vara en så viktig faktor skulle man ju i praktiken kunna köra en bil med ett enormt vrid på mellanregistret och vinna mot en bil som utnyttjar sina hk. Men ingen bil oavsett vridmoment skulle få maxprestanda genom att ligga mellan 2-4000 varv/min när rödmarkeringen kommer vid 6500 varv/min.

Vet inte om någon förstog vad jag försökte säga, men jag gjorde ett försök i alla fall:-)

M.V.H
Dennis
Jag dementerar, man skall inte kasta sig in i diskussioner och hålla med andra utan vidare. Jag menar att jag håller med om att effektkurvan har betydelse precis som Svekke yttryckte så korrekt.

Effekten är ju en produkt av vridmoment och varv.

Sen har vi drivlinan, effektförlust på respektive växel vid aktuella varvtal och belastningar.
Hur beter sig fram och bakvagn vid tyngdpunkts förflyttningar och belastningar från drivkrafter? Hur ändras hjulvinklarna vid acceleration, vilka förluster sker här?

Vilken rörelse energi har hjulen? Vi vet ju att stora fälgar slöar ner, visst, stor massa med hög periferi hastighet har stor rörelse energi och accelerera den energin tar kraft.

Motorn, många tänker nog att en liten rapp maskin med låg rörlig massa kan accelerera fort, ja men vi måste komma ihåg att det är rörelseenergin som skall accelereras där högt varv och liten massa kan jämställas med hög massa och lågt varv i avseende rörelseenergi.

Många frågetecken ovan men bilarna går ju olika också trots att basfakta kanske säger annorlunda än vad resultaten visar.

Kanske missat nåt eller rent fel, men jag menar rätt mellan raderna ;-)
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Jag tycker att NM i acc hjälper inte ett skit....körde mot s60R från start med min 320 och jag kan säga att jag höll han bakom 1/2 billängd med ettan och tvåan, jag påstår inte att jag drog han men på tal om NM så stämmer inte det =)

Körde ochså mot Honda civic type R den har bara ca 190 NM och jag 210 NM. Men den är mkt pigg trots att den bara har ca 190 NM och jag kan säga att den drog många bilar där som hadde mkt mera NM

SÅ sluta diskutera NM

NM är för segdragning vid låga hastigheter där man bla kan spara lite soppa =)

Håller nån med mig eller =)????

nabijaj , nabijaj

MVH
Jadå, och lite till ;-)

Hög effekt vid lågt varv är bra om man inte vill varva så mycket.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Körde ochså mot många saab bilar med mkt NM från start, jag måste säga att på en sträcka 200-300 meter piskade jag många saaab aero men det är klart dem har NM men framhjulsdrif =(

LåT POLISEN köra saab bilar

Jag måste säga att det var otroligt starkt gjort av en 320 att hålla en 4-hjulsdriven 300 hk bil bakom sig från 0 till ca 100 (då man växlar till 3:an) med tanke på att volvon når 100 på strax över 5 sek. (5,6 eller nåt). Medans 320:n når 100 på 8,? kanske.....

Men ang. vridmomentet så ställer jag in mig i skaran som menar att det inte har någon betydelse vid maximalt acc. Däremot är ju tex en saab med högt vridmoment väldigt stark på ex 80-140 km/h på 4:an och skulle spöa en M3 E46 om han körde på samma växel. Men vid ett riktigt race handlar det om att ligga på de varvtal där man får ut mest hk. I detta fallet skulle BMW`n ligga på 2:an för att sedan (strax efter 100) växla till 3:an och då skulle inte SAAB:en ha skuggan av en chans. (självklare beroende på vad SAAB:en har för hk:))

Jag kanske är ute o cycklar men det är i alla fall vad jag tror på.....

Väldigt intressant diskution f.ö......

M.V.H
Dennis
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vridmomentet skall ses som en föld av effekt och varvtal, enligt formeln vridmoment = effekt / vartal. Det är effekten som ger prestandan, oavsett om vi drar ett tungt lass uppför en backe elelr accelererar ett fordon så snabbt som möjligt.
Lindström, det Svekke säger är att det är effekten på det eller de varvtal som man kör på som ger prestanda. Det är inte något medhåll för din tes, för vridmoment är inte ett mått på effektregistrets bredd.
Vridmoment är inte heller något mått på mellanregistereffekten, för en motor med lägre vridmoment kan mycket väl vara starkare i mellanregistret.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
För de race som gjordes i Björkvik dvs med växlar
2,3,4,5 (ettan är en specialare) gäller:

"För varje given *hastighet* v gäller att man ska maximera
effekten P för att maximera accelerationen a."

Och det jag sa angående medeleffekt gäller så klart uppe
i varv i närheten av toppeffekten.
Läs gärna mitt inlägg i: Länk
som är hyfsat förståeligt och rätt nära verkligheten.
(Läs sen vidare om någon vill veta mer om nogrannare
beräkningar)

Tycker för övrigt att det var ett jättebra initiativ av de som
arrangerade träffen i Björkvik. Heder till Er!

Svekke
J.Lindström
Nockenwelle:
Angående att dra tunga lass har du så fel att du inte vet om det än ;)
Man ligger ju inte direkt på full gas och maxvarv när man drar ett släp, som det krävs av en svagare motor ,vridmomentmässigt sett, för att få full effekt.
När man drar släp gäller det att ha en stark motor med stor volym för att få segdraget (då kurvan vrid, effekt är jämnare och bredare)
Spänn fast en 1800kg husvagn bakom en M3 resp. 540 får du se vilken bil som behöver anstränga sig mindre för att ta sig fram, sen ska man inte tala om vilket slitage det blir på en liten motor som måste ligga på max för att ta sig fram. Nåväl, du får testa i verkligenheten, helt enkelt.

Sen bmw alb:
Hur mkt väger en Honda Civic? 1300kg? Där är förklaringen
No
5.161
Nockenwelle
Lindström, det är exakt samma kraft som krävs för att accelerera, ssom för att dra lass. Det finns helt enkelt inte två olika sorters kraft. I bägge fallen handlar det om kraften som överförs via drivhjulets kontaktyta mot vägbanan. För att få tillräcklig kraft i en viss hastighet behövs en viss effekt i motorn. Däremot går det bra med snart sagt vilket vridmoment som helst.
Att man vill undvika höga vartal under längre tid på grund slitage, bränsleförbrukning, osv är en helt annan sak. Det innebär att man vill ha mycket effekt på låga varv, men det är forfarande inte vridmomentet som talar om hur tungt lass som kan dras.

Det jag skriver har redan testats hur många gånger som helst i verkligheten. Det har alltid stämt.
J.Lindström
Ooookej. En 2.0 l fyra på 200hk och 200nm är lika dragstark som en 3.0 l V6 på 200hk och 300nm
Suck, jaja, vi säger väl det då. Riktiga praktiska test visar annat.Nåväl.
Konstigt att 95% av vi som drar mkt har bilar med större motorer efter uttestande. Lustigt
No
5.161
Nockenwelle
Riktiga praktiska test visar inte alls något annat än vad jag säger. Det jag skriver är oerhört uttestat mot verkligheten.
Jag håller med om att större motorer är att föredra, men det beror inte på vridmoment, utan på att de har mer effekt.
Notera att effekt inte bara är lika med toppeffekt.

Om du skall dra en viss last uppför en given backe i en viss hastighet så krävs en viss minimieffekt. Däremot kan man tänka sig vilket vridmoment som helst för att klara uppgiften.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Nockenwelle!
Hur förklarar du då att lastbilar har dieslar med högt vridmoment,och med tanke på lastbilarnas tyngd,har relativt låga hk?

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Har det med utväxling och många växlar att göra då+ att vridet ger en jämnare effektkurva över hela registret?
Vill bara ha det klart för mig. =)

Mvh Patrik
Flikar in....
För att få livslängd väljer man ett relativt lågt vartal. Notera att trots ett relativt högt vrid är en lasbilsmotors register förhållandevis smalt, ger bästa bränsleekonomi att optimera för ett smalare område, många växlar i stället.
För varje nästa växel ökar varvet på drivhjulen samtidigt som vridet minskar på drivhjulen - effekten konstant (mer eller mindre).

No
5.161
Nockenwelle
AKN har egentligen redan svarat på frågan, men jag kan lägga till några saker.

Det är inga problem att få till en motor som kan dra en 50 tons lastbil. Det är en enkel uppgift idag för motorteknikerna och man har byggt motorer med den kapaciteten i minst 70 år. Utmaningen är inte att förflytta godset. Utmaningen ligger i stället i en massa andra saker. Dagens motortillverkare skall väga ihop en massa krav som ofta är svåra att förena: låg förbrukning, minimala utsläpp av miljöfarliga ämnen, långa serviceintervaller, låga driftskostnader, god körbarhet, hög komfort för föraren, mycket hög tillförlitlighet, osv. När krav av detta slag förenas med behovet att dra tung lust blir utmaningen stor. Denna kombination av krav talar för en lågvarvig motor.

Det är ju också så att lastbilarnas förmåga att dra tunga lass bestäms av deras effekt.
J.Lindström
Måste flika in än en gång :)
Någon nämnde formel 1 motor att dom inte har så mkt vrid och mer hästar...
Ja, det är till största delen sant. På den tiden jag såg Formel 1 hade bilarna 3 liters V10:or (jag tror att dom var på 500-600hk), vilket var den optimala motorn mad tanke på alla viktbegränsningar på bilen, hästkraft och volymbegränsning. Låg volym med många cylindrar innebär kort slaglängd vilket i sin tur innebär en fördel i maxvarv då effekt/vrid är högst. Effektkurvan ser ut som en bergstopp mot maxvarv, men på låga varv liten styrka, men där ligger aldrig en formel 1 motor utan dom ligger på maxvarv konstant på varje växel.
Men varför en 3 liters V10 ist för en 3 liters V8, eftersom V8 är lättare? Jo, under en komplett cykel rörs sig vevaxeln 720 grader. För en V8 tar det 720/8=90 grader mellan varje krafttillförsel medan på en V10 är det 720/10=72 grader vilket i sin tur att man kan få ur mer vrid ur V10:an, vilket också visar att vridet inte är helt oviktigt även där.

Nu till fördel med högt vrid när man drar tungt.
Se bara på lastbilar. Med en så hög volym som 12-13 liter på en standard Scania eller Volvo så tas det enbart ut c:a 550hk, MEN dom motorerna har enormt vrid. Stor volym innebär lång slaglängd (Volvo har R6 medans Scania har V8) vilket öker vridet i motorn (kan jämföras när man drar av en hjulbult, sitter den fastrostad tar man ett längre rör=högre tourqe och muttern släpper).
Högt vrid och volym får man jämnare vrid/effekt tabell och får mkt kraft redan i låga varv, vilket som sagt är viktigt när man drar, till skillnad mot formel 1 motorn.
AKN har rätt att för varje växel minskar vridet, men på dom låga växlarna är vridet skyhögt, just för att orka dra iväg 10 tons ekipaget, hästarna är mindre viktiga då.
Sååå, enligt Nockenwelle ska alltså en formel 1 V10 på 3 liter och c:a 500-600hk klara av att dra ett 10 tons ekipage liiiika galant som R6 eller V8 dieseln på 12-13liter och 550hk, för dom har ju samma antar HÄSTAR.
Ja, samma antal häster har dom, men 3 liters V10 har sin pik på höga varv, men är svag på låga, så innan ekipaget hinner ta sig så långt fram att V10:an är på sin pik har nog mest troligt den motorns cylindrar hunnit med att komma på omloppsbana runt Mars.
Se bara på traktorpulling. Starkast är dom en cylindriga maskinerna med hög volym där man kan räkna slagen själv :) . Dom har inte många hästar men ett sjuhelvetes vrid som får dom tunga timmerlassen att röra sig. Där skulle bara en bmw M5 E60 stå å slira tills motorn rasar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.