|
|
|
|---|---|
|
Har börjat drömma om en M3 E46 men har inte så bra koll på dem så jag har lite frågor. Hur pass pålitliga och hållbara är de? Hur pass dyra är reservdelarna? Vilken växellåda är bäst? Något speciellt man bör tänka på vid köp? Ungefär hur mycket bensin tar de vid snäll körning på landsväg? Tack! | |
|
pålitliga och hållbara: a&o, finns dom som har fått motorn bytta vid 2000mil och det finns dom har kört 10k+mil utan några större problem reservdelarna: skulle kunna säga att det ligger rätt nu i pris iom många ///M modeller delar på komponenterna växellåda: den oändliga frågan/diskussionen, skulle säga prova båda och själv bilda en egen uppfattning tänka på vid köp: milen och service boken förbrukning: blandat 500mil nu på 2 veckor ligger ca 1.2L (egen erfarenhet) |
|
G3kkOM3 |
Hmm ja varken bättre/sämre än någona annan BMW. Är på min 3dje m3a nu e46.. inte haft några problem med dem än så länge.. Jag har inte kommit under 1.5 liter milen med någon av mina m3or. Vad ska du med 343 hk om man inte unytjar dem. lika bra köpa en 316.. |
|
Körde 245 mil i slutet av förra veckan, mestadels motorväg och Autobahn... 0,91 i snitt.. snitt fart enligt datorn 120 km/h.. och då var det rätt mkt bus :) Riktigt impad av det faktiskt! |
|
|
_pancho_: 245 mil var duktigt jobbat på en helg, det körde jag på hela förra sommaren. /Micke Länk |
|
|
De m3:or som rullar idag håller, det var vissa enstaka som hade problem med vevlagren i slutet av 2001. Men alla bilar är nästan garanterat åtgärdade, om dom inte vilat i ett garage utan att köras under lång tid. Kanske bra att vara observant om det är bil från 01 och inte rullat så långt. Men är det en 01 eller tidig 02 som gått 6-7000mil så kan du vara säker på att vevlagren har bytts eller att det inte behövdes. Inte alla 01-02 hade problem med vevlagren. Det var endast vissa som fick monterade vevlager från en sämre underleverantör. Sen är det vissa som klagar på att drivaxlen kan börja glappa i diffen. Vissa har behövt bytta flera gånger medan vissa aldrig haft problem. Dom jag känner som fått bytta diff, är med m3:or med låga miltal. Värt att lyssna efter ljud från bakaxlen på ett eventuellt objekt. Sen har jag hört att bromsskivorna framtill kan bli skeva ifall man kör väldigt aktivt. Bromssystemet är annars något som m3 ägare normalt sätt är lite missnöjda med. Något mer kommer jag inte på, tycker min m3 e46 fungerat väldigt bra mekaniskt och håller bra kvalité, dock så tycker jag att den invändigt är lite för plastig om man skall vara kritisk. Har haft en m3 e36 tidigare, och e46 är så mycket bättre på alla plan. Reservdelar är alltid 30-70% (snitt 50%) dyrare än till vanliga bilar i bmw familjen. Men så är det ALLTID med högpresterande bilar, spelar ingen roll ifall det är Merca AMG, Audi RS eller någon annan. Jag testa båda växellådorna innan jag valde Smg II, vilket som är bäst går inte att säga. Det är upp till var och en. Gör jag ett uttalande här, vilken jag tycker är bäst så blir det krig på forumet Men du måste testa båda, innan du bestämmer dig. Men tänk på att du måste köra en M3 med SMGII lådan en del innan du börjar förstå dig på hur den fungerar. Det är inte som någon annan automatväxellåda som du någonsin kört. Min första reaktion när jag testa SMGII lådan var att det kändes som att en liten tomte nisse satt under bilen och växla åt mig En M3 skall inte köras snällt, då tittar du på helt fel bil. Motorkaraktären, vägghållningen och allt annat med bilens egenskaper får föraren att väcka racerföraren inom sig. Det går inte att köra en sån bil utan att ta del av bilens resurser då och då. Skall du ha en M3 så rekommenderas varmt en annan bruksbil, detta lärde jag mig för ett bra tag sen. Så lura dig inte att detta är en bra allround bil. Kör du super snällt på rak landsväg / motorväg så drar den 10L/100km. Men det gör i alla fall inte jag och ingen jag känner. Jag ligger på ca 15L/100km blandad körning. |
|
|
Jo, hämtade upp bilen från italien :) Mvh Tobias |
|
|
Ingen bra allround bil? själv kan jag inte se att de finns en bättre bil som både e hyffsat praktisk samt har bra prestanda... har haft min i 4 år som bruksbil och e helnöjd..... vad gäller förbrukning (som eg. e ovesäntlig för en sådanhär bil) så är den imponerande snål på landsväg för vad som finns under huven.... sly: du måste köra sjukt hårt, landsväg lagligt inga problem att ligga på 0,85....med 19" då... |
|
|
Jag tycker m3an är en underbar allround samt familjebil. Normalkörning i stan så ligger förb. på 1.1~1.2 och på landsväg i snitt runt 0.85l och då kör jag med 20"are samt att bilen är med SMG II lådan. Reservdelspriserna är nog bland de billigaste hehe Har köpt reservdelar till SAAB, volvo samt VW innan och de bilarna har inte varit i närheten av M3ans prestanda, närmaste var SAAB 9-3 Aero och de priserna har legat om inte på samma nivå så har de varit dyrare. Försäkringar och sådant är visserligen lite dyrare, dock inga skrämmande siffror, jag betalar 1500kr/mån och är under 24/25år i medelstor stad med flerbilsgarage. Saaben betalade jag 1200kr/mån. Samt det bästa med bilen, den funkar som familjebil, lagom stort bagage för veckohandling + den lite mindre vagnen och den lille trivs underbart i baksätet =) |
|
|
Låter ju väldigt bra det här. Funderade lite på en corvette C5 tidigare men M3:an verkar vara den bättre bilen =) Dags att försöka skrapa ihop lite cash... |
|
|
estoril: skulle vara en M5 E39 då...;) ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.