|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Lite sugen på en sådan som rubriken säger. Kruxet verkar vara att de är snålutrustade, de saknar tex ofta skinn. Vad tror panelen om utrustningsnivån på en sådan? Komfortpaket och automatlåda är krav från min sida, men annars känner jag mig ganska flexibel. De som finns på marknaden verkar ligga på 350-430000 kr någonstans, vilket kan tyckas mycket. Kommer verkligen en 2,0d att stå sig i värde? Eller är det bättre att satsa på en äldre men mer välutrustad 3,0d? Eller kanske chocka sig och köpa en bensinare? Jag är väldigt osäker på vad man ska satsa på. Mvh Johan |
|
Den som kommer stå sig bäst i värde är 2.0d. När dieselpriset är 18kr/l och automaten gör 1dl milen då är manuell enklast att bli av med. Min erfarenhet är att den har ett bra andrahandsvärde. Mvh Asken |
|
|
Teknikens värld hade en intressant artikel för något nummer sedan med rubriken "Vem ska köpa alla begagnade dieselar?" Tydligen så körs den genomsnittliga fem år gamla bilen ungefär 1200 mil per år. Hur attraktivt är det då att ha 3 gånger så hög skatt, högre försäkring, dyrare bensinpris och dyrare reservdelar? Deras tes var att andrahandsvärdet för dieslar kommer att komma som en chock för alla de 35% av nybilsköparna som väljer diesel i nuläget. //Lövet |
|
fast något måste verkligen hända på skattefronten. En X3 2,0d tar 0,65 l/mil blandad körning (även om inte en käft kommer ner i det), och borde väl rimligen gynnas då? Men nej, fläska på med en skatt på 5000 kr/år på den snålvargen. Farsans X3 2,5 iA -04 tar ganska precis dubbelt så mycket (ligger runt 1,2), men kostar mindre än hälften i skatt. Varför? Men visst, jag skrev själv i en annan diskussion att man ska göra tvärt emot vad expressen skriver, och då lär man väl inte köpa diesel just nu.... För övrigt är det den här jag funderar på: Länk Har väl tappat 100 lapp på 6 månader och 700 mil. Men ändå, mycket pengar för en snikutrustad instegsmodell. Mvh Johan |
|
Det var inte mycket kul i den bilen, inget skinn, ingen xenon, inga elstolar, inget pdc (?). Normalt sett har jag fått intrycket av att du gillat "läckra" bilar - denna lockade åtminstone mig extremt lite. //Lövet |
|
|
Hör vad de ska ha för en ny istället. Rabatten kan vara stor (jag vet). Den röda i länken kan inte ha kostat 450 ny. I så fall gjorde jag en VÄLDIGT bra affär. Dessutom är skatten ca 4000 kr om året. Så skillnaden är inte så stor. Jag sparar ca 1000 kr i månaden jämfört med en bensinare. Plus att det känns mer i linje med dagens miljötänk. En ny 320d kostar 2500 i skatt. Det är lika mycket som jag ger för 525iT -02. "BMW six appeal" |
|
|
Förresten snittade min senaste tank på 0,68. Efter drygt 600 mil. Den kommer alltså att släppa ytterligare när den blir mer inkörd. Jag tror inte 0,65 är en orimlig förbrukning. Och den är stark som 17. Men bottendraget är lite dåligt som alla moderna 4-cyl dieslar. I det hänseendet är det bättre med automat än manuell men jag föredrar manuell låda i alla fall. "BMW six appeal" |
|
Jo, fast det kan ju tänkas att slutpriset ligger en bit under annonspriset, om man säger så. Det är min fru som ska ha den, och hon gillar så klart färgen. Jag kan leva med att den är snikutrustad, för det är trots allt en instegsmodell, men den måste ju ändå vara säljbar. Personligen så tror jag det skulle räcka med en svart skinnklädsel för att den skulle bli intressantare. Xenon och PDC är inte vanligt på X3:orna, om det inte är 3-litersvarianterna som ofta är bättre utrustade. Automatlåda är också ovanligt på X3:orna (kanske hälften har det), och för mig vore det otänkbart att köpa en sådan utan automat. Självklart hade jag helst köpt en fullsmetad 3,0 sd, men de kostar från 450 lök i Tyskland och från knappa 500 lök hemma. Det är absolut för mycket pengar. Hmm, kanske bättre att vänta tills faceliftmodellen har fallit lite till, och köpa en -04 billigt istället.... Mvh Johan |
kul förresten att höra att de är så snåla! Är det en manuell bil eller automat? Snitt enligt datorn eller mellan tankningar? Mvh Johan |
bood, det blir lite tradigt med så många inlägg på rad av mig, men jag missade att du bara betalar 4000 kr/år i skatt? Den här kostar 5036 kr om året enligt vägverket.... Mvh Johan |
|
Johan => Hur kan det vara mindre vanligt med automatlåda om ~ 50% har det? Allt enligt ditt tidigare inlägg ;) Jag tror nog att den bil går att avyttra även senare, men som vi alla vet så vill folk (BMW köpare) ha mer och mer utrustning desto äldre bilarna blir... Mvh/ Niclas |
|
|
Min: Länk Som synes, manuell med en del utrustning men lite basic med tanke på att jag kommer att köra 4500-5000 mil om året och vill inte "kasta bort" ännu mer pengar på utrustning jag inte får tillbaka pengarna på. Och egentligen inte behöver. Men xenon och pdc har jag :) Årskatten är 4536 kr (172g/km) för min. Lite mer än jag hade för mig :( En automatare drar mer och får högre skatt pga av det. 0,68 är räknat på tanken. 94 mil på 64 liter. Eftersom hastighetsmätaren stämmer bättre med GPSen (TomTom) än någon annan bil jag kört så stämmer de värdena också bra i verkligheten. Färddatorn visar lite mindre, 0,66. Men som sagt 350' för en begagnad låter väldigt mycket. Jag gav inte så värst mycket mer för min. Hur som helst, en väldigt bra bil om än lite enkel och "bruksig" i utförande och karaktär. Det passar mig finemang eftersom jag har den i jobbet. "BMW six appeal" |
|
sorry, jag menade i jämförelse med andra SUV:ar.... Jo, det stämmer nog att den röda var lite väl snikig. Vi lugnar oss, kanske dyker något kul upp! Fast samtidigt, jag har aldrig haft en så ny bil innan. Mvh Johan |
| Om ni tittar noga på bilen så ser ni PDC sensorerna i fronten, funktionen ingår för övrigt i komfort paketet. Har nog inte sett en enda faceliftad X3:a utan komfort pkt. | |
Aha, det är ju bra. Jag kollade på BMW's hemsida, och där fanns PDC med i komfortpaketet. Men, den saknar fortfarande skinn (alternativt sportstolar med halvskinn) och ev xenon för att det ska vara acceptabelt för mig. Räknade förresten ut nypriset, och den borde ha legat på 439000 kr ny. Minus rabatten. Ligger den på runt 10 % med ramavtal? Då är man nere på 400-ingen jämnt. Bood, men visst måste din ha kostat mer än 350'? Nypriset på din ligger väl runt 420' före rabatt? Mvh Johan |
|
Efter 3 k mil "lossnar" motorn och det är då man kommer till de angivna värdena eller under.... 6.0l/100km vid landsväg(följa skyltarna och en och annan omkörning) 7.1l/100km i blandad och 7.8l/100km vid kortkörningar, stadstrafik osv(motorn hinner aldrig bli genomvarm). Mvh Asken |
|
|
Johan: jo men inte "så värst mycket mer". Jämfört med de 350' som begärs för den röda tycker jag min är/var mer prisvärd. Jag skulle inte tro att jag får 350' för min om jag skulle sälja den idag. Jag har egen firma och på så vis får jag ta del av BMWs business-priser. Där tjänar jag kanske 10-15 tusen jämfört med en privat-kund. Men på utrustningen hade jag inga fördelar av det ändå fick jag ca 17% i rabatt på utrustningen. Det borde även en privat-kund kunna få, tycker jag. Listpriset på min var 432'. "BMW six appeal" |
|
| 17% på utrustningen är oerhört bra. På företaget där jag jobbar har vi ett 12% ramavtal och det gäller på inköpspriset och all extrautrustning (ej paketutrustning) som köps enligt listpris. | |
| Johan; Vad hände med planerna på att skaffa en 130!? =P | |
|
Johan: Med de bilar du haft innan så kommer det ta 1 vecka innan du tröttnar på en snikutrustad 4 cyl dieselbil. En beggad X5 3,0D måste vara ett klart roligare alternativ i samma prisklass, varför sålde du den du hade? För ~350.000 får du ju: Länk , Länk , Länk (! för säljaren här dock) //Lövet |
|
Lövet, jag sålde den för att jag inte ville ha den längre. Jag tycker väl X5 känns lite gammal sedan den nya kom, plus att skatten ligger på 9 lappar om året. Svårt att räkna hem. Däremot har jag sett att X5 4,4 -04 har RASAT och kostar numera 100 lappar mindre än dieselvarianten. Den faceliftade varianten med 320 hk är klart intressant! Sedan är det min fru som vill ha X3, så jag har ganska lite att säga till om. Ska jag köpa en X3 så ska det antingen vara en grisbillig -04:a eller en faceliftad variant. Vi får se vad som dyker upp! Egentligen skulle jag behöva sälja en till bil innan jag köper nytt.... Tvesovla, det var snålheten som gick in. Jag fick inte den jag hittade till rätt pris, och då missade jag den. Sedan köpte jag en mercakombi, och den har vi fortfarande kvar. Men någon gång blir det en 130i! Fast jag tror ärligt talat en 177 hk 120d skulle funka lika bra. Mvh Johan Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.