AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
993

Fläckten startar så fort ja startar bilen, GIck sönder vid 5000varv!

St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
Som Rubriken. Fläckten startar så får ja startar bilen , och I morse när ja skulle till jobbet så vid 5000varv så släppte alla fläcktvingarna? Men kan inte se vart dom tog i? Känns fel att bara sätta dit ny fläckt om problemet bara händer igen.. Pluss att vingarna slog sönder Kylaren....

Bilen är en bmw 525i 02 som gått 17000mil ! Tack på förhand!

St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
Någon som vet vad som orsakade att fläckten gick sönder och varför den inte bara är igång när de blir varm?.. Tack på förhand igen ;)

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Viskosfläkten snurrar väl alltid?
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Låter som vattenpumpshaveri.
St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
kylaren gick sönder när Fläckten "tappa" vingarna och "sköt" dom i kylaren..

Men varför lossnar alla Vingarna bara för att man varvar till ? kan de vara att motorkuddarna är slut så motorn rör sig väldigt mcyke och med de så kom Fläckten in i kylaren eller någon annan del? Ja har inte en aning.. Gissar bara.... Tack för alla svar! Fortsätt skriva..!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Viskokopplingen har troligen skurit och låst sig. Den kopplar in succesivt vid stigande temperatur, men den slirar alltid lite och följer inte motorns varvtal. Då den skär och låser sig föjljer fläkten motorns varvtal och den pallar inte varvet utan exploderar. Känn på viskon om den slirar. Troligen inte.
Du kan med fördel köpa en komplett visko med fläktvinge på skrot, det gjorde jag. Mitt problem var dock att den glappade så några hörn av vingarna var bortslagna.
St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
Tack !! De stämmer in precis så som mitt fall är. ! Tack !:P Bara köpa nytt på skroten :P Tack igen!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kom ihåg att Muttern NV32 som håller viskon på vattenpumpsaxeln är vänstergängad. Lossar du överdelen på plastmaskeringen runt fläkten får du ner hela det nya paketet. Det befintliga är väl "friserat" redan ;)
ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
tror inte att problemet er at den har låst sig då jeg har både min 252tds och 320i svetsad i fläktkoplingerne ... dom gikk både och hadde inte tid at vente på nya så svetsade fast selve koplingen på akslen då dom tager fulla varv når jeg kör och har kört så i 3 månader utan probelmer på båda så tror inte at det er pga at dom har låst sig
St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
haha :P De sitter en vinge kvar :P Låter ju gööt ! Men går destosämre.. Tog den allt igår! OCH FY FAN VA TRÅNGT de va att få bort kylaren!!... Frågan är hur man får dit den bäst? Trycka dit den svarta kopan "lust styraren" Först eller sätta i all ihopsatt?

Någon som vet vart man får billiga Fläcktremm , AC remm ? Tack så länge!! :P

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vet inte hur ofta det händer, men det finns flera fall där fläktvingar exploderat p.g.a övervarv. Men man skall upp i höga varv då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.