AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.175

318is sjukt billiga i tysklad?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag är lite sugen på en 318is 90'a.
dessa verkar ligga på en 25-30.000!!! i sverige.
surfade på mobile och blev smått chockad.
liknande bilar i tyskland ligger på 10-14.000 kr!!!!
det är helt sjukt billigt.
det är inte heller som så att jag har hittat någon 318is i tyskland som kostar så här mycket utan det finns alltså massor med bilar att välja mellan för detta pris.

verkar inte detta lite konstigt på något sätt?
det är så jävla billigt tycker jag.
även e30 325i ligger sjukt lågt.
Elementärt, Watson!

Svar: Tillgång och efterfrågan

Mvh
/C
Räkna på ett gäng tusenlappar på att plocka hem bilen oxå, så i slutändan kanske det inte blir så mycket billigare.

/Bimmerman

Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
jo visst fanns det många 318is i tyskland, men man tycker att efterfrågan borde vara relaterad till tillgången i tyskland. eller vill alla bara ha nya bilar där?

säg att man kan få hem bilen för 7000kr. då hamnar man på 17-21.000 ungefär. kostar 25-30.000 i sverige. rätt mycket tjänar man i alla fall.
schumi: Tyskland har en betydligt nyare vagnpark än Sverige. Genomsnitts tysken tjänar mer pengar samt skattar mindre än Medel-Svensson. Detta gör bl a att det finns fler där som har råd att skaffa nyare bilar oftare, dvs intresset för de äldre bilarna blir allt mindre.
Sen stämmer det som Bimmerman säger att det kostar att ta hem bilen till Sverige så på såpass billiga bilar lönar det sig nog knappast ekonomiskt att ta hem dem.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag skulle föredra att köpa en från tyskland. Borde ju ha klarat sig en hel del bättre från rost och kallstarter från 20 minusgrader....

Jag tar hellre en med skuren motor än en med rost. Motorn går ju alltid at byta ut men rosten verkar man aldrig bli av med...
Snå¨lar du in på allt kan du väl kanske få hem den för 7000:-, men sen tillkommer det ett tre fyra tusen till för att få den godkänd och klar här i sverige.
Så leta hellre efter ett fynd här hemma, enklare. Det finns nog välskötta och rostfria här i sverige till ett bra pris om du letar ett tag och inte har för bråttom.
Lycka till.

/Bimmerman

Länk
323E21terror
Jag tycker att det verkar underligt att det skall kosta så mycket pengar som dryga 10000kr att plocka hem en gammal 318is. Vad är det egentligen som kostar förutom resan ner och tillbaka+kontrollbesiktning i Sverige för att få bilen godkänd????

farten är min drog
Reg.bes kostar väl en ca 1600:- + skrotningsavgift som man får 1:a gången man ställer en bil i bruk ligger på 1500:- sen är det kanske vissa grejer man måste göra med bilen som kostar en slant oxå.

/Bimmerman

Länk
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Minns inte om det är på vv eller sbp men endera sida har alla uppgifter om vilka kostnader som är förenade med import. Tror nog också att det finns lite uppgifter om det i importguiden. Har hört uppgift om ca 5000 i rena avgifter; reg. besiktning, skrotningsavgift, skyltar, trafikförsäkring, etc etc.

Sen tillkommer resa och annat som kostar på vägen.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kostnader förenade med tysklandsimport:
1. Bensin (ca 200 mil om man bor i södra sverige) 2000:- plus 1000:- om man tar hem en bil till.
2. Broavgift Öresund (3 st) 825:-
3. Färja Rögby-Puttgarden (3 bilar) ca 1200:-
4. Du måste äta någonstans, oftast på svindyra restauranger med dålig mat. (T.ex på färjan) 500:-
5. För att få köra bilen i tyskland måste du lösa ut de tyska skyltarna. Detta kostar ca 1500:- och inkluderar en trafikförsökring som gäller upp till gränsen. Tar en dag att fixa= läge för ölinköp.
6. Tillfällig försäkring måste sedan tecknas i Danmark för att få köra bilen där. Ca 1000:- för 20 mil...
7. När du kommer till sverige måste samma sak upprepas även här. Stanna i tullen och köp interimskyltar, samt fixa med ett försäkringsbolag till en tillfällig försäkring. (kan göras i förväg per telefon) 1000:-
8. Nu är det bara att köra hem och beställa tid hos SBP. Kostar 1900:- plus skrotningsavg. 1500:- = 3100:-

Totalt: ca 12,000:-
Nu kan man givetvis skita i att köpa försäkringar o skyltar. Då landar kostnaden på ca 8,500:-

Annars kan man göra som jag brukar, ta hem bilen på ett släp. Bensinförbrukningen blir ungefär densamma då man sparar in den köpta bilens bensin. Bron och färjan blir några hundra dyrare totalt, men man kan köra direkt hem utan att tullen och polisen blir ett faromoment. (Man slipper naturligtvis alla försäkringar på ett lagligt sätt) Total kostnad ca 9,000:-

Sen kan man oftast pruta på även dessa billiga bilar i tyskland. Har du cash är inte 20% eller mer orimligt. Rätt förhandlingsteknik vid köpet kan löna sig. Man kan kanske tjäna in bensinkostnaden eller dylikt...

Annars kan man ju köpa så många plattor öl det finns plats för i bilen och sälja med förtjänst hemma, hehe...

4wd is king
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Varför köpa interimsskyltar och extra försäkringar när det ingår i exportskyltarna du måste ha på bilen om den är såld av en handlare? Kolla i importguiden, det står där.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Bensinpengarna och mat mm behöver man inte nödvändigtvis räkna med i priset. Vad menar jag nu då??? Jo: det blir säkert en rolig utflykt och därmed kan man räkna detta som semesterpengar... Då kan man ju lättare känna att man gjort en bra affär i alla fall.

Jag skulle i alla fall hellre åka till tyskland och köpa en (om jag inte hittade ett kanon xe i sverige för en billig penning). Det skulle jag tycka vara en rolig utflykt, och man kan ju åka runt och kolla på så mycket fler bilar mm. Sen så slipper man ju ofta rosten.
sc
637
schumi
e30 318is -90
när jag skrev 7000kr så menade jag inklusive allt.
jag har en kompis som hämtade hem en golf vr6 och han gav ungefär totalt 5000kr för det. då åkte dom ner fyra personer i samma bil och delade på alla kostnader dit ner.
borde det inte kunna bli jävligt billigt om man tar den på släp. då kan man väl inte behöva några försäkringar i vare sig tysklan, danmark, eller sverige. alltså just för hemfärden.
Ca
14
Calle242
325i -90
Ta en chans och skit i alla tillfälliga försäkringar och kör på natten....eller?
LoveDoktor
måste bara påpeka att här i finland kostar en -90 ans 318is med mellan 18-20tmil på mätaren mellan 7-10 tusen € så i detta land e de inte lätt ens att ha en gammal bimmer... m.v.h.Frank
Crusty
Lovedoktor: så en gammal 318is kostar dryg 60-92000:-
i finland?
Jag hoppas verkligen att ni tjänar bättre där borta! Undrar vad en ny Z8 kostar i finland?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
ps> Ja, minsann! Det visste jag inte, dessa reglerna gällde när jag importerade min första bil från tyskland -99 eller så. Sen dess har jag kört med släp, så jag har väl inte hållit mig riktigt ajour... Sorry!
323E21terror
Det där lät spännande, som seriös byggare så lär man inte äta på restaurang/båt dyl. utan fyller bilen/väskan med tonfisk och proteindrinkar dvs inte dyrare än vanligt. Man behöver inte sova på något hotel när det finns en bil man kan sova i. Naturligtvis så kör man på natten och struntar i alla försäkringar och skyltar så det enda som kostar något är färgan över och bensinpengar (samt maten då). Tippningsvis kan man komma ner på
3000kr bensin, broavgift+färga=1000kr, och mat=100-200kr för 10portioner a' 2 dygn
samt sist men inte minst besiktning i Sverige och skrotningsavgift=3100kr. Detta förutsätter att man har en trogen följeslagare som har lust att åka med, annars får man väl ta sig fram på eget sätt, en jag känner åkte på anordnad bussresa har jag för mig och då blir det billigare men det gäller att innan ha ganska god koll på var man skall leta efter godbitarna.

summa sumarum så skulle man kunna komma undan på 3000+1000+200+3100=7300kr skulle man åka själv dit kommunalt så att säga så blir det väl någon tusenlapp billigare. Om man dessutom tar prutmånen i åtanke och
köper en 318is som står i 10000kr så tjänar man ju in ytterligare två lappar där så
det finns alla möjligheter att kunna köpa en 318is goding i bra skick med 15-20k mil på mätaren dessutom ROSTRI för inte mer än 15k kronor. Likvärdig bil i sverige skulle säkert inte gå att få för under 25000kr...och nu snackar vi om bilar inte äldre än 90or.

Har man flyt så tjänar man alltså 10000kr i runda slängar och kan dessutom sälja av sin goding något eller några år senare utan att förlora något på den.

farten är min drog
Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Allt beror på var du hemtar hem bilen någonstans, vilken väg du tar om det bli några felkörningar, om ni sover i bilen eller om ni tar in på hotell,
Vi var nere nu och var borta i 3 dygn allt gick på 10 000:- inklusiver reg bes och bensin hotellrum, gött käck.!!!

//Daniel
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag tycker att det känns som en bra idé att skita i alla tillfälliga regskyltar. skyltarna är så dyra att det är billigare att få böter än att lösa ut skyltar. sen känns inte chansen så stor att man skall bli haffad av snuten. man skulle även kunna ta med regskyltar till sin bmw man har här hemma och skruva på dom och köra. du skall det nog mycket till ifall man blir haffad. i och för sig kanske man får böta lite mer om man åker dit för detta räknas väl som falskskyltning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.