|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min 750 -91 har nu drabbats av ett drygt problem! Var ute och körde en halvtimme på förmiddagen då den helt plötsligt tappar orken och börjar låta helt annorlunda, kattras tänkte jag så jag åkte direkt till jobbet och hissade upp och kapade upp en lucka i framkant av katten för att sedan vrida igång och konstaterade att det inte var problemet.. Nästa steg var att rycka kontakten till ena gasspjällsmotorn i taget, då kunde jag konstatera att bara ena motorhalvar går, vilket kunde dementeras när jag sedan ryckte kontakterna till spridarna, på vänstra motorhalvan (framifrån sett) kunde jag rycka alla kontakter utan ändrad motorgång medans det det blev helfel när jag drog kontakterna på den andra motorhalvan, dvs inga spridare på vänster sida är igång. Läser ur felkoderna med BOSCH instrumentet och får fram att Spridare grupp 1 och 2 inte lirar dvs hela ena motorhalvan, får även felkod på lambda förvärmning. Då tänkte jag styrbox, testar att byta plats på boxarna men samma sida är fortfarande död. EML lampan tänds och slocknar precis som den ska när tändningen slås på. Avgastempen på den fungerande sidan är betydligt högre än på den andra sidan men det kommer sej väl antagligen bara av att det är varm kompression som kommer ur den döda sidan... Nån som har någon idè vad nästa steg i felsökningen bör bli?? MVH Robban B | |
|
Glömde nämna att motorn kan varvas upp till över 6000 rpm som vanligt, bara att vägen dit är väldigt seg... Hur beter sej limp home mode, blir det tidigare varvstopp vid typ 3500 rpm då?? MVH Robban B |
|
|
Kollat bränsletrycket? Sök på bränslepump 7 serien, det kan vara den ena av dom två som lagt av. |
|
|
1) Den får bara soppatryck till ena sidan. En pump kass, testa att stampa i skuffgolvet så kanske andra pumpen går igång. Sätt en Y förgrening till den fungerande pumpen och mata båda bankarna från den så kan du köra tills du fixat ny pump (plugga den icke fungerande pumpen/ryck ur reläet, den kan hoppa igång...) 2)Om den ändå får soppa så har jag en fråga: när du startar, går den då ca två sekunder på hela motorn innan ena banken lägger av? Isåfall får du kolla tändkabeln med givaren på, att den är ok. /Mats J |
|
|
Tack så mkt för snabba svar, det uppskattas nåt enormt! Ska kolla upp det där med soppapumparna imorn! Får väl testa att tvångsmata dem med direktström för att kolla om båda fungerar som de ska! Känns ju som att tändnig finns då motorn reagerade på om man duschade i startgas genom luftfiltret på den "döda" motorhalvan. Kanske ska lyfta hela fuelrailen med spridarna imonterade för att se om det kommer någon soppa från dem när den andra motorhalvan går? Hur är det med bränsletrycksregulatorerna, det känns väl inte som att dem bara kan tvärdö på det här sättet så en av dem kan det väl knappast vara för då borde den väl åtminstone ha ett grundtryck!? Med tanke på att motorn går att varva hela vägen ut på varvräknaren till rödmarkeringen så borde motorn väl rimligtvis inte gått in i något nödprogram utan det beror på någon komponent, tex soppapump att den inte går på båda bankarna!? Ska äve kolla tändpulsgivarna så dem ser ok ut! MVH Robban B |
|
|
Har läst lite om soppapumpsproblem och vad jag förstår så borde EML lampan lysa om någon soppapump är död, någon som vet säkert? MVH Robban B |
|
|
soppapump med 99% säkerhet. Lossa en slang med motorn avstängd. är pumpen kass finns inget tryck, är pumpen (och tryckregulatorn) hel så finns det kvar tryck i slangen. Men ännu enklare att stampa i skuffgolvet, oftast går pumpen igång då. Motronic har ingen koll på soppatrycket och kan alltså inte sätta felkoder för det. /Mats J |
|
|
Jag har kört med en kass soppapump och den varnade inte för det. Kanske om man kopplar dator till bilen, men jag tror knappast att EML datorn skulle ha koll på det. /Mats J |
|
|
Åh nu tänds ju ett litet hopp iaf om att det kan vara det som är orsaken till problemet:) Hur är det, dem 2 soppaledningarna som går in till var sidas fuelrail, är inte ena av dem returledning, och därmet ska det väl bara spruta ur ena slangen om man har dem lösa? MVH Robban B |
|
|
Mats J: Nu 100 år senare kan du kolla i mitt galleri här på AP hur det blev när jag lurade nivåregleringen på det sättet vi kom fram till som vi diskuterade för ett gäng månader sen:) MVH Robban B |
|
|
I bakänden på motorn kommer de två matningarna med soppa, det skall spruta ur båda. Returen går från framänden på motorn. /Mats J |
|
|
Tjena igen. Har nu kollat soppapumparna och båda lirar som dem ska om man matar dem med 12 volt från separat strömkälla. Dock så sprutar bara ena pumpen om man har bilens kontakt ikopplad. Styrbox? Har även kollat och inga strömpulser finns i spridarkontakterna, så någonting måste ju stängt ner både soppatillförsel och insprutningen i motorn. Vi har testat med y-rör bak vid pumparna så vi får fram soppa till båda rören bakpå motorn, men ingen skillnad på motorns gång då den ändå inte sprutar in något i cylindrarna.. Är nästa steg boxbyte:)? Konstigt dock att motorn inte gått in i det klassiska nödprogrammet med låg varvtalsbegränsning och halva motorn släckt, det går som sagt att varva upp cyl 7-12 till över 6000 rpm som vanligt, bara det att det ju naturligtvis går fruktansvärt segt dit.. EML lampan slocknar som den ska.. När vi läser ur felkoder med BOSCH-instrumentet får vi följande felkoder: Insprutningsventiler grupp 1 och grupp 2 Avbrott/stomkortslutning Reläs sondvärme avbrott/stomkortslutning Så det låter ju som att någonting har slagit ifrån dem grejerna!? MVH Robban B |
|
|
Ström finns inte heller i säkringsboxen på 23:ans säkring som är till cylindrarna 1-6 soppapump, men på nr 24 som är till andra pumpen finns det rätt volt. MVH Robban B |
|
|
Man kan byta boxarna med varandra och se om felet flyttar sig till andra sidan, men det låter mer som ett kabelfel, typ att isoleringen skavts av och jordar någonstans. Men sätt även en tändinställningslampa på den sidan som inte går, och kolla om det kommer tändpulser. /Mats J |
|
|
Kanske en spridare som brännt i lindningen. Mät resistansen på spridarna. /Mats J |
|
|
har nu testat att byta plats på boxarna och felet flyttar sej inte till andra sidan motorn MVH Robban B |
|
|
hej hade samma fel på min det var en av vevaxelgivarna som hade gjort sitt!!!vet ej om man kan skifta å se om andra sidan startar?? mvh david |
|
|
Vevaxellägesgivare känns ju som en grej som borde kunna ge dessa symptom ja om den inte ger någon signal till boxen att vevaxeln snurrar så vet ju inte boxen att den ska slå igång soppa, insprutning osv!? Ska testa detta imorn, tror att jag har ett gäng givare ligger och är sugna på att testas! Det som talar emot det är väl att den dog helt plötsligt under körning, givare brukar ju sällan ge upp på en sekund utan brukar ju ge motorstörningar ett tag innan dem ger upp helt. Iofs så har motorn missat lite på lägre varv ett tag och gått lite ojämnt på låga varv, kanske kan vara ett tecken!? MVH Robban B |
|
|
Prova flytta Lmm och om felet flyttas När jag råkade ut för liknande var de Lmm på ena sidan som var sönder, bilen var extremt trött, ingen EML lyste BMW CS #5139 |
|
|
Med tanke på att felet verkar vara på en bestämd sida av motorn hur man än flyttar boxarna från vänster tll höger så måste det ju nästan vara någon givare som k#kar som då inte ger signal till boxen till den felande sidan. Det kan ju inte vara en slump att den varken kickar igång spridarpulserna eller soppapumpen till cyl 1-6!? MVH Robban B |
|
|
hmm okej men det känns väl som att den borde mata fram soppa till den cylinderbanken trots att LMM vore paj!? Soppapumpen får ju ingen startsignal från styrboxen till den sidan och inga spridare pulserar på dens idan heller. Men det kan ju vara värt ett försök för att utesluta allt, ska kolla det imorn + vevaxellägesgivarna och även om det finns tändning... MVH Robban B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.