AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.393

Några E32-frågor (730i 1989)

bs
6
bsten
730i -89
Köpte för ett tag sedan en 730i 1989, tysk-importerad. Inga större fel, avgasrör, stag etc.

Lite problem - har någon svar vore jag tacksam:

1. Vägmätaren har stannat strax under 30000 mil. Är tydligen så på vissa modeller läste jag någonstans. Varför detta?

2. Motorn hackar lite efter växling, men går jämt och bra annars.

3. Luktar bensin i kupén vid start.

4. Man får hålla på ett tag med startmotorn innan den startar. Ungefär som en diesel.

5. Har varit avställd ca 6 månader. Lite vatten i bensinen, som förre ägaren försökt få bort med K-sprit. Finns ju även t ex Red Line - någon som har erfarenhet av detta?

6. Förre ägaren nämnde något om justering/byte av ventiler. Svårt/kostsamt?

7. Hur kopplar man stereon så att den stängs av när man slår av tändningen (lyckades dra ur batteriet för ett tag sedan)?

8. Efter man slagit av tändningen så är det ström kvar (man kan ta upp rutorna etc), hur länge då?

Mvh
Bengt Stenström
Halmstad
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

1.Sök på 29996 i "sök inläggsfunktionen" så hittar du svaret.

2.Serva bilen före någon mera "seriös felsökning">>>Byt fördelarlocket+rotorn+stiften,bensinfilter,luftfilter,gör ventiljustering+kolla banjobultarna till oljeröret som sitter ovanför kamaxeln under ventilkåpan(dessa två banjobultar lossnar med defekt smörjning till kamaxeln som påföljd efter "något tusentalet mil"...OBS!,ingenting som dock avhjälper dina ryckningar skall tilläggas,men dyrt kan det bli ändå OM du inte kollar dessa bultar och drar åt dessa med "känsla" dvs INTE för hårt så att du klämmer sönder/ihop oljesmörjningsröret ).

3.Antagligen någon bensinslang i motorrummet som är defekt,kontrollera alla slangklammers+slangar där..

4.Tja...serva bilen först så kan du sedan återkomma.

5.Kontrollera i "sök inlägg",en bra fakta o diskussionsbank.

6.Se ovan nr 2...eller läs om detta förfarande mer i detalj i "sök inlägg",ingenting svårt direkt,men en sak du absolut skall göra nu på studs med din bil,då kan du som jag sagt tidigare kolla "banjobultarna" också...+ naturligtvis se hur din kamaxeln verkar vara i för skick...slitna nockar,vipparmar(tråkigt OCH dyrt OM denna axel mm. skulle vara slut i din motor)..

Men du måste vara extremt noggrann när du gör denna ventiljustering för att det inte skall bli fel,vilket KAN kosta i värsta fall..
En verkstad kanske gör detta för "ett par tusenlappar"...ca..

7.Finns säkert beskrivning här på forumets "bilstereodel" hur man bör göra bäst o smidigast...Kolla återigen "sök inlägg".

8.Ingenting jag kan göra på min bil(735:an) iaf..

Mvh Janne.
bs
6
bsten
730i -89
Hej!
Och tack så länge... Ja, jobb är man inte utan när man kör begagnat... ;-)
Men vilken bil - min första BMW - bättre sent än aldrig...
Bengt
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tror att bensinfiltret fått i sig endel vatten, vilket kan göra att det inte släpper igenom bensin ordentligt, så bilen bör gå bättre när det är bytt.

/Mats J
Punkt 8, Komfort stängning av rutorna har jag på min (med ir-fjärren eller nyckel) men då är ju det en -89, vet inte när det kom.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
punkt 8 ,öppna och stäng dörren.
br
45
brk95
745i 2002
hejn jag har en 730 -89 jag kan öppna och stänga mina rutor utan nyckel tills man stängt dörren , det är så på vissa jag kan även använda takluckan ,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.