AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
786

Har fått problem att starta när växelspaken n står i ``P´´

no
4
nordanlasse
528IA -00
Har ett problem! Ibland går det inte att starta bilen trots att växelspaken står i läge ´´P´´ Undrar om någon kan klura ut vad det är för fel. Startmotorn verkar funka dom gånger det lyckas..

Kan tänka mig nåt av följande: Sliten kontaktbrygga i tändningslåset, slitage eller defekt brytare i interlockfunktionen på spak/t-lås. Vill minnas att det löper en vajer mellan spärren vid spaken (P-läget) och rattlåset, och även att det sitter ett relä till vänster om rattstången som är inblandat i startsystemet. Sen har du även en fristående startspärr (EWS) som möjligen kan trilskas, den känner av transpondern i nyckeln när denna sitter i tändningslåset. Vid fel här går bilen inte att starta men den mekaniska delen mellan spaken och rattlåset funkar isf.

FP
no
4
nordanlasse
528IA -00
När det funkar så slår jag på tändningen,väntar cirka tio sek sedan startar jag bilen, o då funkar det..Konstigt men det går...

Jo jag har hört liknande från annat håll.
Själv har jag aldrig behövt tänka på att vänta eller göra paus osv, det är inte normalt att behöva göra detta.
Låter lite som transponderfel i nyckeln, har du testat med reservnyckeln?

FP
no
4
nordanlasse
528IA -00
Nej det har jag inte! Får prova allt tänkbart...

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Är det samma sak i N läget?

molle
no
4
nordanlasse
528IA -00
Ja det är samma sak i N läget! tycks vara något kontaktfel eftersom det funkar ibland. får väl reda på orsaken på onsdag,då jag beställt tid på bmw verkstad. kommer att delge er det här..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.