AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.205

Omprövning av körkortsinnehav, en vanlig procedur?

le
93
letsrace
323Ti Compact- 98
Jag gjorde en fortkörning i mitten av februari.

Efter detta fikc jag en varning hem skickat, som jag struntade i att skicka tillbaks, då jag ansåg, även om jag nekar kommer jag bli tilldelad en varning.

Hur som helst fick jag en ny påmininelse, en månad senare. enna skrev jag under och skickade tillbaka.

Nu till min stora förvåning kom ett rek-brev, som ville ha mottagningsbevis av länsstyrelsen.
I brevet stod:

Omprövning av körkortsinnehav.

kortfattat: ni har trots 2brev inte hört av er.
Dessutom fick jag denna gång ingen bilaga om svarsblankett, utan ett yhttrande vaför jag skulle få ha kvar mitt körkort.

Detta gjorde mig hur sur som helst. Hämtade brevet igår så kunde inte få tag i dem, kommer ringa dem imorgon och prata med dem.

Min fortkörning är 25Km/h för fort på70 väg. Inga trafikbrott tidigare.

Kan de göra något sånt här, eller e det helt vanlig procedur, eller jävlas de?
Dom jävlas väl inte? Du har ju begått ett brott.
Vad jag förstår så är det inte bara just fortkörningen i sig som behandlas, det kollas även var fortkörningen ägde rum. På ställen som vid 70 begränsning kan det vara extra fara eftersom det kanske är lite befolkat i detta området. Det kan nog ses extra ansvarslöst och kanske väcker frågan om du skall ha körkort.
Du får nog ta ditt ansvar och låta utredningen hos Länsstyrelsen ha sin gång.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Åker du fast för 25-30 km/h över fartgränsen, är det praxis att länsstyrelsen gör en sådan utredning - och att resultatet av den blir en varning.
Rek med mottagningsbevis skickade dom eftersom du inte svarat i tid på de två föregående breven.
Eftersom du inte har något sen tidigare, och om du inte fått strafföreläggande på något annat är fortkörningen, kommer du sannolikt undan med en varning.
Lite otur har du - hade du blivit rapporterad för 24 km/h över, hade det inte blivit någon utredning, då nöjer sig Allmänna Ombudet (länsstyrelsens handläggare av körkortsprövningar) med att fortkörningen noteras och ligger kvar i två år.

En annan viktig sak att veta om, är att om du blir rapporterad/straffad för en till 'varningsgrundande' förseelse inom två år från den första, så ryker troligen körkortet (fråga inte hur jag vet!).
Varningsgrundande är i allmänhet en allvarligare förseelse (t ex fortkörning 25-30 km/h över, rödljuskörning, kört om över spärrlinje) eller tre 'mindre' förseelser (typ fortkörningar 1-24 km/h över, brutit mot stopplikt, kört utan bälte).
Du bör alltså till varje pris undvika att åka dit de närmaste två åren, om du är rädd om körkortet!

Själv brukar jag undvika att köra över 24 km/h för fort. Jag har också som princip att aldrig skriva på ett strafföreläggande vid vägkanten - jag vill ha tid att tänka efter innan jag godtar ett straff (det kallas 'rådrum', och är en grundläggande rättsprincip som poliser ofta 'glömmer' att upplysa om att vi har rätt att utnyttja). Skriver man inte på, kommer det efter några dagar ett brev från åklagaren met exakt samma strafföreläggande som polisen skulle ha givit dig vid vägkanten. Om man efter betänketid kommit fram till att man vill ta sitt straff, är det bara att skriva på, skicka tillbaka och betala böterna - det bliur ingen rättegång, och straffet blir exakt detsamma.
Om man inte utan vidare vill godta straffet, så har man till att börja med möjlighet att skriftligen svara åklagaren varför. Om polisen gjort ett formellt fel, eller något i bevisningen är tveksamt, kan då åklagaren välja att avskriva ärendet. Tycker åklagaren att bevisningen är OK, får du en chans till att godta strafföreläggandet (som nu kan ha skärpts eller lindrats, beroende på vad som framkommit). Gör du inte det, går ärendet till Tingsrätten, där du och polisen som rapporterade dig får vittna och lägga fram bevisning i ärendet.
le
93
letsrace
323Ti Compact- 98
Tack för svaren!

Men hur skall jag göra nu.

Fylla i den lappen om varför jag vill behålla mitt körkort eller något annat?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Du ska givetvis svara. Beskriv ditt behov av körkort kort och sanningsenligt, påpeka att du inte har några andra förseelser på dig och på de förmildrande omständigheter du anser du har för fortkörningen.
Om det är tveksamheter, ring Länsstyrelsen och fråga hur du ska göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.