AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
59.878

Rycker era bensinare; 120i ? återkallning?

Sida 4 av 6
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Äntligen ska det bytas grejer efter 1.5 års försökande. Kommer inte ihåg exakt allt som skulle bytas men tändspolar, en styrenhet och en mjukvaru uppdatering nämnde de. Bilen lämnas in 7 Juli.
J-
534
J-A
325i T -08
Hej bmwtok

Jag har liknande problem i min 325i (direktinspr.). BMW har bytt det som du räknar upp + lite till. Men tyvärr kvarstår ryckningar och ojämn kraftutveckling mellan 800 och 2000 rpm. Sämsta vartal är 1500. Vid få enstaka tillfällen förekommer även kraftigare ryck typ misständning.

Hoppas det lyckas i din bil. Återkom gärna med rapport.

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Idag har jag varit och hämtat bilen. Följande saker har bytts ut i motorn.

- Tändspolare
- Tändstift
- Spridare
- DMI styrenhet
- Mjukvaru uppdatering

Enligt min bmw verkstad är dagens bilar ställda att gå så snålt som möjligt därav "rycken". Ska bli intressant om bilen är förbättrad. Jag vågar inte tänka på vad detta skulle kosta om jag inte hade garantin kvar. =)
J-
534
J-A
325i T -08
Om BMW menar att det är normalt att bilarna ska rycka varför gör man då åtgärder? Hur som helst går fenomenet inte ihop med körglädje och reklamuttrycket "passion".

Ska bli intressant och se hur din bil beter sig efter att adaptionen i styrenheten är klar.

Mitt ärende "ryckningar" ligger kvar hos BMW. På min bil har man dessutom bytt en lambdasond och NOX-sensor.

Zu
11
Zulli
120i m-sport, 2008
bwmtok....

Hur går bilen efter besöket hos verkstaden?
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag har kört 50 mil och det är fel att säga att det är 100% fri från rycken. Kanske har det blivit lite bättre.
Nåja, tänker inte gå vidare mer med det, bilen går ju fortfarande att köra med och det får man väl vara tacksam för.
J-
534
J-A
325i T -08
Jag anser att vi har rätt att kräva "ryckfrihet" dvs en hög teknisk standard i våra dyra bilar. Min bil ska in på 7:e !!!!! verkstadsbesöket så snart det kommer en uppdatering i höst.

Jag provade en 325i -09 med samma körsträcka. Den var lika ryckig som min bil. Lösningen är troligen att välja automat. Tror att ryckningarna blir värre när motorupphängningen mjuknar efter en tid?

Att BMW fortsätter att göra uppdateringar pga ryckningar visar väl att de anser att det är ett fel?

Jag hoppas att jag orkar fortsätta att driva ärendet. Självklart hade jag inte köpt bilen med facit i hand. Sista åtgärden blir reklamation med stöd av konsumentköplagen:

Citat:
Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
– om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
hävning får du pengarna tillbaka.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd
till tre år

Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Mina ryckningar har i princip försvunnit av sig själv, bilen har nu gått 1750 mil.. jag bytte kamaxelsensor och fick ny programvara vid <1000 utan större resultat.. däremot har det börjat uppstå ett vinande ljud från motorn men det är säkert nåt annat.
Mi
1
Miss bmw
116i,-08
Har en 116i bensinare men känner ändå igen problemet, jag har varit hos min återförsäljare å fann att jag inte var ensam och att Tyskland jobbar på det. I vintras bytte de en sk dataskiva, som har minskat rycket :)
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Våran 120i gick ryckigt. men en dag lös motorlampan så de blev bmw assistans. Dom fick byte kamaxelgivare och uppgradera mjukvaran. Går som en dröm nu.

Dallas

Länk
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Så ja, andra bärgningen. Ser inte ut som fixet med kamaxelgivaren och mjukvaran var någon långsiktig lösning. :(
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Länk
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Fick tillbaka bilen redan idag! De har bytt en spridare på en cylinder. Mycket snabbt, imponerande! Hoppas det håller bara...
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Rasa ihop är ju att ta i. Lite ryck då och då bör inte vara katastrofalt. Men bara att inse, BMW är inte Lexus när det gäller kvalité.
120d
Stackare! Det är så skönt o åka Volvo igen, det är kanske inte lika roligt men man kommer iallafall fram.
Under mina två år med min 120d 177hp som jag köpte ny fick jag ta bärgare tre gånger den första redan när bilen endast var tre veckor gammal.
Därför såldes den så fort garantin gick ut.

Lexus kvalite? Nej inte ens acceptabel kvalite.
J-
534
J-A
325i T -08
BMW´s direktinsprutade bensinmotorer är överlägsna vad det gäller låg förbrukning. Baksidan av låg förbrukning trots alla åtgärder är ju i många bilar "ryckningar".

Tillförlitligheten hittills för min "verkstadsbil" är långt ifrån acceptabelt.
Är BMW bärgningsföretagens största kund?

Förhoppningsvis kommer alla fel på en gång annars blir man fattig när garantier och motorskadeförsäkring har gått ut.

Det tar lång tid att bygga ett varumärke och kunna ta bra betalt men BMW verkar vara på väg att rasera det.

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Mina föräldrar har 325i E90 och 118i med många mil på mätaren. De har varit helt problemfria än så länge. Kanske är det skiftande kvalité på en BMW?
J-
534
J-A
325i T -08
Ja så är det förhoppningsvis.
Mina problem är i huvudsak relaterade till "nya" DI-motorn.

Det är mycket vanligt med felaktiga piezospridare i DI motorerna tillverkade före februari -08? (är inte säker på datumet).

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
120d -> Som jag sagt innan, för några år sedan hade mina föräldrar en helt ny VOLVO V70 T5 Aut. som fick bytt växellåda minst tre gånger med driftstopp som följd, säkerhetsbälte som lossnade från sitt fäste, larm som gick igång utan anledning mm. Efter det har de avverkat två BMW 523i, två 530d och en 316ti och inga med några allvarliga fel, med inget annat än eventuellt några små garantiåtgärdande.

Jag menar inte med detta att Volvo är sämre än BMW eller vice versa, bara att det kan hända alla märken. Och ja, jag vill köra BMW för det känns bäst, skulle aldrig välja något annat om inte pengar kom in i bilden.
haha tror ni på allvar att ni får återkallning av era bilar p.ga. ryckning. kör hårt... det finns åtgärder. men det som din bil kanske inte din polares har, hur mkt ni än försöker övertala varandra om det. brukar faktiskt kunna åtgärdas med hjälp av en mjukvaruuppdatering. har även hänt att det är överslag på spolarna. syns på dem isf. kan även vara spridarproblem om ni har direktinsprutad motor...
om det åtgärdas eller inte beror nog tyvärr mkt på hur engagerad mekanikern är...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.