|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
keab, håll oss gärna uppdaterad. Pratade med min återförsäljare idag angående byte av spridare och styrbox. Enligt honom finns det inga uppgifter om att detta skulle gälla till 1-serien. Man har bytat dessa saker på 5-serien men alltså inget till 1-serien. |
|
|
Ringde till BMW-group i gbg idag och dom bokade in en tid direkt och sa att dom kände till felet men att det var olika åtgärder som krävdes för att få bort det. Mvh |
|
| CooperVickis, om de hittar lösningen beätta vad som gjordes för att åtgärda felet. | |
|
Han sa direkt att det var ett mjukvare fel som de kände till. Dock så har inte alla problemet. |
|
| Mjukvaran har jag uppdaterad i Juli, så det kan inte vara den som gäller för mig iallafall. | |
|
Nu har jag kört några veckor med nya kittet. Nästan alla ryck är borta, men jag får en ny sorts "mjukare" effekttapp någon gång ibland. I vilket fall är det en klar förbättring. Min verkstad har gjort detta på ett antal bilar, så det måste vara en välkänd fix, men den lär inte vara så billig så era verkstäder försöker nog med ny mjukvara först. Det har ju faktiskt hjälpt de flesta. Ge er inte! Hackande motor är inte bra för andrahandsvärdet och kan sänka ryktet för hela modellen. Att jag sedan fick några märkliga följdfel efter bytet (radiokanalerna nollställdes plötsligt, fjärröppningen fungerade inte, felindikering för bromskontakten), som till allas förvåning reparerade sig själva efter ett tag - det är ju en helt annan historia som jag hoppas att ni slipper... |
|
| Är det fler som fått problemet åtgärdat? | |
|
Min blev fixad med mjukvara och ny kamaxelgivare på avgassidan, den har faktiskt inte ryckt sedan dess. En gång gick startmotorn orimligt länge innan motorn fick igång, men det har nog inte med det att göra. Så det verkar ha hjälpt. |
|
|
Jag har bytt kamaxelgivare på avgas två gånger. Mjukvara fick jag uppdaterad i sommaren 2008. Fortfarande ryckigt. Vet någon om det kommit en ny mjuvaru uppdatering version sen dess?? |
|
|
Bmwtok: Det finns ny mjukvara. Min senaste är från december, tror jag. Här är mina senaste äventyr: Runt trettondagen började bilen gå på tre cylindrar. En spridare, en tändpsole (på olika cylindrar!) och styrenheten hade pajat. Efter en dryg vecka på verkstad med utbytta delar och en nyare mjukvara är bilen ÄNTLIGEN RYCKFRI! Tomgången är inte helt jämn, men jag lutar åt att inte försöka få det fixat, eftersom jag är rädd att få tillbaka rycken istället. |
|
|
Verkar som detta är ett mkt vanligt fel.. Har samma fel på min 120i (170hk). Verkstaden säger att det beror på att bilen ställer in massa olika saker hela tiden efter hur man kör.. Men tycker detta låter ovanligt krångligt och komplicerat att bilen skall göra så.. Jag har fått motoreffektgivaren till kamaxeln utbytt en gång då den pajjade :( men rycken försvinner inte.. I samband med det uppdaterade de även mjukvaran.. Detta var i början av 2009 så tycker att den nya mjukvaran borde ligga i min bil nu.. Förslag på vad jag skall be verkstaden gör härnäst? För de verkar inte veta :S |
|
|
Hej ! Jag har en 5 serie (E61) och en 3 serie (E92). Jag har haft inne E61:an för ryckig gång 3 gånger. Det har blivit bättre, men inte helt bra. De har uppdaterat programvara, bytt spridare, styrbox mm. Senaste gången jag var inne åkte försäljningschefen och verkstadschefen med i bilen. Det visar sig att verkstadschefen kan framkalla felet genom att segdra under ca 200 rpm på hög växel. Han förklarar det med att bilen är extremt snålt ställd för låg förbrukning, och att det är "så det skall vara". Tycker det hela är märkligt, jag har hellre något högre förbrukning men ryckfri gång. Jag kan tillägga att jag nu också själv har lyckats framkalla det på min sprillans nya E92:a..... inte lika kraftiga, men ändå.... Vad skall man göra...... rent principiellt borde det gå att reklamera bilarna, men å andra sidan är jag hellre inne på att få det fixat (om det går). Tycker bilarna i övrigt är 2 pärlor.... M v h // Möjligt eller omöjligt är en fråga om inställning... |
|
BCR |
sweboll; "Det visar sig att verkstadschefen kan framkalla felet genom att segdra under ca 200 rpm på hög växel." ??!!?? Tycker att verkstadschefen ägnar sig åt mekanisk misshandel, jag tror man kan framkalla alla möjliga fel på en motor genom segdragning på 200 rpm... Hur han lyckas hålla motorn igång på 200 rpm är snarast ett mirakel, tomgången ligger på ca. 600 rpm?!?? Väldigt märkligt. /Håkan OO=00=OO |
| det blev visst lite fel.... Jag menar givetvis 2000 rpm.... | |
| Har ryckningar i min 320 också, speciellt på lägre varv segdragning/acc. Känns störande som f*n, måste kollas upp. Känns som den inte får tillräckligt med soppa? | |
|
Idag tändes en gul varningslampa, "Motoreffekten reducerad", på 320i:n. Den har 170 hk-motorn, samma som i 120i antar jag? På BMW Solna avläste man nyckeln, felkoden var 0013810100. Googlar man på det dyker följande tyska diskussionsforum upp: Länk Tydligen handlar det om byte av kamaxelgivare. Jag har inte haft några problem med ryckningar. Återstår att se vad verkstan säger i morgon. /Erik |
|
| Detta är ändå rätt konstigt, det verkar hända alla 20i-maskiner från 07-08. Men ändå hade min handlare aldrig hört talas om problemet innan. Fick också bytt den där kamaxelgivaren. | |
| Har också fått den där kamaxelgivaren utbytt.. Problemet är att innan jag fick den utbytt hade jag inga problem med att min 120i ryckte.. Tror bilen hade rullat ca 1600-1800 mil då den helt plötsligt utan förvaring dog och gick på reducerad motoreffekt.. Bara ringa bergaren det mitt i julhandeln förra året -suck- | |
|
Har hämtat bilen nu, det blev ny kamaxelgivare och programvara. Det gick smidigt, verkar inte vara första gången de stött på problemet i Solna. /Erik |
|
| Kamaxelgivare har jag bytt två gånger men det har inte med rycken att göra. Rycken beror på något annat fel som fortfarande inte är löst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.