|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Hade samma fenomen på min 120i när jag hämtade ut den sprojlans ny -06. Fanns en grej till och det var ett surrande ljud när motorn var kall. Efter ett antal mil försvann allt detta och sen dess har den inte ryckt en enda gång. Nackdelen med helt nya bilar är att de måste köras in och då menar jag allt styrning, drivlina etc. Enkla grejer som dörrhandtag som fastnade i början men har inte gjort det sen inkörningsperioden. Så innan ni agerar och försöker fixa felen omgående, avvakta lite och se om felet kvarstår efter inkörningen. Det är var jag tycker. Kör alltid 98oktan. |
|
| Jag kör på 98 oktan sen ett par månader tillbaka. Min bil har rullat 2500 mil men fortfarande är den inte 100% ryckfri. | |
|
Min har gått 1000 mil (7,5 mån), jag kör 98 oktan, har ny kamaxelgivare och programvara från hmm maj nån gång.. fortfarande ryckigt.. mycket annat har "lossnat" dock och den är trevligare att köra nu än i början. Tänkte väl bråka med BMW om ett tag igen, men man behöver ju samla lite kraft mellan varven. De är hjälpsamma här i Umeå, men hittar inget fel. Dessutom lyckades jag inte reproducera felet när verkstadschefen åkte med. Det är mao Murphys fel :) bmwtok - jag upplever ibland att min tappar kraft kring 2500-3000 rpm på tvåan, är det nåt du upplever? Funderar på om det är relaterat.. |
|
|
I 99% av fallen sker ryckningen när man håller jämnt fart tex vid 90km/h eller när farthållaren är på. Om det sker när farthållaren är på så måste man aktivera farthållaren igen. Får hoppas att nästa mjukvaru uppdatering förbättrar ryckningen. |
|
| Nu har jag äntligen fått en ny mjukvara, och upplever betydligt färre ryck. Kan inte säga ännu om de är helt borta. Enligt verkstaden kommer det ytterligare en uppdatering någon gång senare, då med helt ny styrenhet som ska ta bort ryckningar vid acceleration (den senaste förbättrar bara vid hyfsat konstant fart). Jag tycker att det hoppar till ibland direkt efter växling eller motorbroms när jag lägger på gas. Vet inte om det är just det felet BMW tänker fixa. Någon med liknande erfarenhet? | |
|
Körstilar liknande ecodriving (farthållare, varv 1500-2500 eller mjuk acceleration) ger symptomen för mig. Spelar ingen roll om det är konstant fart eller acceleration. |
|
|
keab, sa de när uppdateringen skulle komma som tar bort det helt? Du kan väl hålla mig uppdaterad när gäller ryckningar och eventuell ny mjukvara :) |
|
| bmwtok: Jag har inte hört något datum för nästa uppdatering. Men se till så att du åtminstone får den från september, den gjorde väldigt stor skillnad. Jag har fått åtminstone *ett* tydligt ryck vid konstant fart, så helt borta är det tyvärr inte. Kör f.ö. på 95 oktan. | |
| Är det förresten någon som vet var man kan hitta en moment/effekt-kurva för 170hk-motorn? | |
|
Det har funnits en liknande tråd för ganska länge sedan om att 116i hade ryckningar. Något som jag kan intyga. Sedan läste jag i Vi Bilägare att tidningens erfarenhet är att ganska många nya bilar oavsett märke har detta problem. Speciellt på dellast. Angående styrkänslan hos 1-serien så läste jag en av de första recensionerna i Teknikens Värld när ettan kom 2004. De hade med en STCC-förare som tyckte att styrningen var en av de bästa han testat i en standardbil. |
|
|
Fortfarande inget nytt?? Börjar bli störande med rycken, tom med de som åker med mig regerar på det. |
|
| Varför går åker du inte till BMW och slår näven i bordet? | |
| Har inte tid då jag jobbar ute bland skogen och en bit till närmsta återförsäljare. Jag har mailat BMW Sverige men det lär väl inte hjälpa. | |
|
Skriv till Auto&Motor Sport, Teknikensvärld eller till och med Aftonbladet och Expressen. |
|
|
Har haft samma ryck som ni pratar om, tänkt att jag skulle åka in med det när jag fick tid, men det blev aldrig av. Tills att jag var på väg hem på motorvägen för någon veckan sedan och motorlampan plus en massa andra varningar kom upp (DSC osv.), farthållaren slogs ut och bilen saktade kraftigt in till 60 och gick därefter inte snabbare. Fick köra ut i vägrenen starta om den och därefter fungerade den fint igen. Detta hände mig två gånger på ganska kort tid. Ringde verkstaden kl.11 lämnade in bilen kl.13, fick tillbaka den kl.18, extremt bra service måste jag säga. Fick disponera en faceliftad 318 som lånebil under tiden. När jag hämtade den hade de uppdaterat mjukvaran och bytt kamaxelsensor på avgassidan, fråga mig inte vad det är dock... Tyvärr så har jag fortfarande samma ryck under 1/4-dels belastning mellan 1800-2800rpm (ungefärligt), och om paniknedstängningarna uteblivit är fortfarande för tidigt att säga något om. Verkstaden sa dock att det inte var något problem som de känt till sedan innan på 120i. |
|
|
fredo: ditt fatalfel låter som kamaxelgivaren/arna. Jag hade det felet tidigare i år. Då stod min och 2000 andra bilar runt om i Europa och väntade på samma reservdel i veckor. Inte billigt med hyrbilar för BMW! Angående ryckningarna: I morgon ska jag få senaste fixen med nya spridare, ny styrbox och ny mjukvara. Det lär ha hjälpt andra. Håller tummarna! |
|
| Låter bra! Berätta hur det gått! | |
|
Jag lämnade in min bil nu veckan angående ryck men ska återkomma eftersom de fick beställa reservdelar från Tyskland som de inte hade hemma. Jag hoppas verkligen det är samma delar som Keab ska få bytt på sin bil. |
|
|
Tusan också, det enda som ska bytas på min bil är en sensor (vilket jag gjort förut). Fixen som du ska få Keab, vet alla bmw återförsäljare om detta? Hur visste din återförsljare om att spridare, styrbox ska bytas, verkar inte som alla vet om det. |
|
|
Jag har samma problem med min 120! Händer även på tomgång ibland. Ska ta och kolla upp detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.