AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.142

Pulserande bromsar fram

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Upptäckte att det satt lite ytrost på skivorna som jag tog bort med smärgelduk. Pulsandet försvann men bromsförmågan blev lite sämre. Antar att detta sliter till sig rätt snart.

Är detta ett bra eller dålgt sätt att fixa problemet?
wbfn
E skivorna slitna (mät tjockleken)? e dom det så byt, klossar oxå. Ibland kan det bli en liten liten por i den härdade ytan på skivan, fukt går in bakom och börjar rosta och du får en liten bubbla liksom. det e så gott med nya skivor
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Dom är ganska nya (bägge slitagevarnarprickarna är kvar på Brembo-skivorna). Bytte för ett år sedan därför vill jag inte gärna byta redan.
wbfn
har du kollat i en bromsprovare omdet e fram eller bak det pulsar?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Behövdes inte. Pulsandet försvann när jag slipat fram => orsak fram. Bromsar man försiktigt är det väl bara fram som aktiveras? Skivorna bak ser dessutom ut som prästost eller månlandskap så de skall bytas. Biltema har inga hemma just nu men de skall bytas i sommar.

Det börjar bli dax för lite service nu efter 15 000 Mil.
dr
50
drille
523touring-08
523 sedan-96
byt bromsskivor och klossar

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Du skulle inte kunna utveckla ditt förslag att byta skivor och klossar lite? För säkerhetsskull eller kommer det inte bli bra när jag väl börjat slipa lite?
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Ska man fixa en dålig skiva ska man spänna upp den i svarven och svarva den, det är snudd på omöjligt att få ett bra resultat med att slipa en skiva.

Har man en svarv själv kan det vara vettigt att testa, det är dock sällan nångon ekonomi i att lämna in en skiva för svarvning men tanke på vad en ny kostar. I en svarv kontrollerar man dessutom enkelt både skevhet och obalans.

Ser skivan någorlunda bra ut men ger vibrationer beror det sågott som alltid på att den är skev.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det var så att de fick ytrost på den yta som inte täcktes av bromklossarna. skivorna har polerats lite de senaste dagarna då jag kört hem 4 lass med 1,5 ton (1,2 på släpet och 300 kg i bilen) betongplattor 4*7 mil. När man bromsar in 4 ton får bromsarna jobba ganska bra. Det sliter bort en del ojämnheter också antar jag.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det var skivorna bak som ställde till det. Det fattades någon mm !! av beläggningen. Trodde inte att bakskivorna var aktiva när man inte bromar hårt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.