AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
965

320ik, varför rasa toppen?

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Gjorde en motortvätt på min 320ik -88 för 2 dagar sedan.

Skyddade elektronik delar och blåste allting tort efter och rengjorde tändkablar och stift. Bilen startade direkt utan problem.

Den gick fint dom första 10 minuterna, sen började helvettet. Motorn började dö och jag fick kämpa för att hålla den vid liv. Gick otroligt ryckigt och den vägrade att varva.

Kom med nöd och näppe hem. Sen dagen efter åkte jag iväg för att köpa lite oljor till bilen. När jag åkte från mekonomen påväg till jobbet började det igen.
Så när jag kom till jobbet rengjorde jag luftfilter och insug. Fungerade bra i några minuter.
Provkörde fram och tillbaka.

Sen började den dö igen och jag försökte hålla den vid liv.. då hände det.
Motorn varva ordentligt, långt över rödmarkeringen sen small det och rassla till ordentligt. Sen dog motorn. Knuffade in bilen igen och drog av ventilkåpan och fick se att 2 vipparmar gått av och 2 ventiler ser krökta ut.

Kamremmen sitter fortfarande fast och är spänd och det är snustort där inne så jag tror inte den hoppat. Dock kan den mycket väl ha gjort det.

Nu undrar jag mest vad det igentligen är som har hänt. Har detta hänt i samband med motortvätten eller är det bara ett lustigt sammanträffande att motorn/toppen gav upp samtidigt som motortvätten?

Ska lyfta motorn på måndag och se om vevaxeln eller dyligt la av för det går ej att snurra maskineriet. Är tvärstopp någonstans.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Har inget svar men blir lite tankar och amtörmässiga teorier. Om nu bilen gick långt över rödmarkeringen då tolkar jag det som över 7k varv i den bilen. En M20 är ju knappast byggd för att varva 7-8k, att motorn då rasar ser jag inte som något konstigt.
Frågan är varför din bil varvade så mkt så att motorn av den anledningen rasade. Motronic ska ju slå i varvstoppet vid 6500rpm. Min högst amatörmässiga teori är därför att du fått nå knas med styrsystemet(därav också den oroliga gången) som gjorde att den inte hann strypa motorn i tid... Kanske i kombination med att gasvajer hängde sig när du försökte hålla bilen vid liv och...Pang!
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Låter som en bra teori. Detta är inte första gången den går över varvstoppet. Den har gjort det fler gånger.

Så vad jag bör göra åt det är att byta styrbox? Och toppen såklart.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
"Motorn varva ordentligt, långt över rödmarkeringen sen small det "

Hur länge? bara en kort stund eller hängde den sig på högt varvtal. I vilket läge var pedalen?

Egen tanke: Om Bmw sätter ett varvtalsstopp på 6500 så tror jag att de har en säkerhetsfaktor för motorn egentligen klarar av att varva, dvs att motorn kanske klarar av upp mot 8000, i alla fall under en kort period. Och med det i åtanke är det lite konstigt att motorn skär efter en... säg 20 sek på högre varv. Men vad som påverkar detta är ju dels ålder och dels att den enligt robbex gjort så här tidigare, kanske var droppen den här gången?

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jag tryckte ner plattan i botten för att få upp varvet nångång, om jag inte hade plattan i botten skulle motorn dö.
Detta har somsagt hänt förrut och den kom antagligen upp i 8000 varv i en sekund max sen rassla det. Den har aldrig hängt sig så att säga.

Motorn har gått 26 000 mil och vart dåligt servad så antagligen va det droppen nu.

Men ska lyfta ur maskinen imorn och se hur blocket ser ut.. Har en känsla av att den är i dåligt skick.

Har gjort mig beredd på att hela toppen måste bytas iaf.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan ha varit defekt rotor eller fördelarlock som gjorde så att symptomen blev "som de blev" och raset kom sedan som ett brev på posten..

Mvh Janne.
Re
72
Rerre Jr
bmw e30 320ik -88
Eftersom vipparmar gick av va nog för att du har fått ventilsläpp eftersom orginal fjädrar hänger med upp till ungefär 7000 rpm då resulterade i trasiga vippor
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Nu har jag iaf krängt ut bilen till verkstaden.

Nu till en annan fråga ( lägger det i samma tråd ).

Anser ni att det är värt att renovera upp m20b20 motorn, eller bör jag direkt leta efter en m20b20-25 motor evv m50 motor?

Om jag byter till m50 motor, hur går jag då tillväga för att få igenom bilen på bilprovningen?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Robbex: Om du stoppar i en M50 så var du tidigare tvungen att hoppas på att besiktningen inte upptäckte det, men nu har dom ändrat lagen så att du kan byta motor om du tar med "hela" motorn med avgasrening och allt. Eller nått liknande. Läs mer på vv.se

Men jag hade satt i en m20b25 om jag varit dig, skall vara mycket trevligare än b20n och dessutom så syns det inte, eftersom alla m20 ser "likadana ut"

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
M50B20 kan kanske gå att få igenom lagligt genom att regga om. Men är knappt värt besväret.
M50B25 går inte så länge du inte reggar som ombyggtfordon men då måste mer än bara motorn bytas. För mycket effekt.
M20B25 ramlar ju rätt i och även om inte det heller är lagligt så lär ingen se det med blotta ögat. Men det känns om man kör den.

Jag hade defenitivt bytt.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Tackar för snabba givande svar!

Bilen ska få en fullständig makeover hur som helst. Ska ner helt ny drivlina osv. Måste nog reggbesiktiga iallafall med bur osv.

Men jag ska mestadels kika på M20b25 motorer, men även hålla ett öga öppet för m50 motorer då dom är rackarns snygga :)

Men motorbyte lär det nog bli för nuvarande har somsagt gått 26 000 mil med kass service så verkar lite onödigt att riva och slita i den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.