|
|
|
|---|---|
|
Efter sju svåra år och åtta bedrövelser så har jag lyckats med mitt första lite mer seriösa mekande på BMW:n. Ny strålkastare på höger halvljus. Ett helsikes pillande att få ut insatsen, men efter några timmars slit så fick jag ut den gamla och in den nya. Problemen är nu två, dels funkar inte parkeringsljuset (jo jag har satt i en glödlampa från den gamla insatsen) och utetempmätaren visar -30 grader! Mina frågor till er kloka är dessa: Utetempmätaren måste sitta i stötfångaren kom jag fram till då en kabel gick av när jag lyfte av/ned stötfångaren. Jag är långt ifrån nån elektriker, men detta kanske är något man kan fixa på egen hand? Någon som har lyckats ha av denna kabel tidigare som kanske kan ge nått tips? Fråga två gäller parkeringsljuset. Brukar SBP kolla på detta? Halvljuset funkar som det ska (dock inte inställt), och förhoppningsvis kan det kanske bara vara att byta glödlampan i parkeringsljuset. Till sist, stort tack för den utförliga och trevliga "manualen" från mekartipssidan. Kanonbra, enda jag fastnade på var det sista momentet - att få ut insatsen. /Martin - kort och gott | |
|
P-ljus måste funka annars anm. :) |
|
|
Jag tog inte bort kofångaren när jag hade dän strålkastarna, varför hade du det? =P Funkade parkeringsljuset innan så följ kablaget från kontakten in till själva glödlampan, någonstans på den vägen är felet (såvåda du har en hel lampa) |
|
wbfn |
börja med att mäta om du har ström fram i lampan. har du ingen multimeter så köp en på b tema under hundringen. kolla ALLTID din mätare vid varje tillfälle så den funkar som den ska. man blir ganska arg när man väl fattar att man blivit lurad av ett trasigt instrument |
|
Japmax// Hur lyckades du pilla ut insatsen när du hade kvar kofångaren? Skönt isf, även om just kofångardemonteringen var det lättaste i projektet. wbfn// Jag har ingen multimeter, men det kanske man borde skaffa sig. Grejen är den att parkeringsljuset funkade kanon tills jag monterade bort den gamla strålkastaren. Tog lampan och kontakten (den långa svarta plasthållaren) från den gamla strålkastaren, vilken ju bevisligen fungerade, men den vägrar lysa i den nya insatsen. Ska försöka kika lite mer idag och se om man kan komma på vad som är på tok. |
|
| förmodligen glapp i glödlampan & hållaren...har varit med om det många ggr...ta ut hållaren med lampan & sätt på parkeringsljuset & vicka lite på lampan....funkar det på andra sidan då?..om inte kan det va nån säkring oxå.mvh | |
| Det funkar utmärkt på andra sidan. Bara parkeringsljuset som inte lyser. Tror dock att jag kommit fram till felet. Kontakten längst bak går inte riktigt hela vägen in i parkeringsljushållaren. Försökte få in den idag, men det verkar lögn i helvete. Får se om jag ska försöka rengöra kontakten och se till att inget fastnat emellan. Troligen är problemet på väg att lösas iaf! | |
|
Ibland måste man dumförklara sig själv lite. Efter att ha varit rejält trött i skallen efter belysningsmonteringen så kikade jag inte tillräckligt noga på glödlampan. Tråden var naturligtvis av. Måste pajjat i samband med bytet. Hur som haver så fungerar allt nu (förutom att det fortfarande är -30 grader här i Bromma), så nu kan man lägga belysningen bakom sig. /Martin - kort och gott |
|
Smiley© |
Lill-Myran Har kabeln till tempgivaren gått av är det ju bara att skarva ihop den igen. Det bästa är att löda ihop kablarna och ha krympslang med lim överskarvarna, men eftersom du inte verkar hemma på det elektriska kanske du ska skarva ihop kablarna med skarvhylsor (kabelskor) med lim istället. Dom är ju bara att klämma ihop så kablarna sitter fast ordentligt och sedan värma på den så limmet smälter för att få en fukttät skarv. Har kabeln gått av väldigt nära kontaktstycket så det blir svårt att skarva kan man köpa nya halvmeterskablar på BMW med dom gjutna kabelskorna på. Om inte tempmätaren vill visa rätt temperatur så får du lossa batteripolen en liten stund så ska den visa rätt temperatur sedan. Kom hit till Sumpan då, vi har nästan 50 grader varmare än i Bromma ;-) /Thomas |
|
Shit, det är tydliga klimatzoner här i västerort... :) Kablarna är av precis vid kontaktstycket. Jag känner inte att det är så värst bråttom med tempen faktiskt, men jag tackar för tipset. Ska försöka ordna det när jag har tid/ork. Nu har jag mekat klart för några dagar iaf. /Martin - kort och gott |
|
| Jag pillade loss grillen och skruvade loss strålkastarna. Svårare än så va de inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.