|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tjena.. har köpt ett par snygga 17" are.. men nu så kommer nog bilen bli lite hög framtill (bak är den faktiskt inte spec hög alls) så jag tänkte.. kan man sänka bara fram?, jag tänkte mig.. en 30 - 35mm kanske?. nån som vet nåra som säljer separata fjädrar, eller nån som har kvar nåra framfjädrar i bra skick till en E34 535a. /mvh jocke | |
| Prova kapa fjädrarna, 1½ varv per sida borde bli ganska lagom. Den blir inte tvärlåg och inte stötig och är fortfarande besiktningsbar och bra. Kostar gratis (förutom jobb), kan ju passa bra på en -88a... | |
|
Jokko! Kolla på Bildelsimporten.se, de har sänkningssatser som bara innehåller framfjädrar. Klicka på art.nr på de olika satserna så får du info. //JockeP |
|
|
>kan ju passa bra på en -88a... fan menar dú med det då drygjävel? JockeP, tack, det ska jag göra. /mvh jocke |
|
|
Att kapa fjädrarna är väl sämsta tänkbara lösning.. Åker du runt med sånt själv Richard? BMW Bug -Schnitzerbumse utan extra flås- |
|
|
ska vi ta ett rejs?, får vi se vem som skrattar sist.. /mvh jocke |
|
|
Count me out! Min bil bara ser snabb ut... ;) BMW Bug -Schnitzerbumse utan extra flås- |
|
|
Count me out! Min bil bara ser snabb ut... ;) BMW Bug -Schnitzerbumse utan extra flås- |
|
|
bug, syftade inte på din ;) utan på den stackars 520iAT som verkar vara så häftig.. /mvh jocke |
|
markus00 |
Själv har man samma problem ska köpa mig en framsänkningssats frå Weitec som sänker 35 mm tror jag blir lagom. (finns på bildelsimporten) |
|
Va? Får inte jag vara med? ;) Nej, allvarligt.. hur långt har bilen din gått med de grejer som sitter på? Kan det inte vara idé att byta runt om, när du ändå byter menar jag? Behöver ju inte byta till sänkfjädrar bak för det om du inte vill ha det. BMW Bug -Schnitzerbumse utan extra flås- |
|
|
det sitter nya fjädrar bak, nya dämpare runt om.. /mvh jocke |
|
|
JAg köpte en 35mm sänkningssats på bildelsimporten för att få lite symetri i bilen, nu är det lagom höjd båda bak och fram. Tyvärr så är en riktig väghållningssats det enda rätta om du är ute efter riktig väghållning. Jag kommer att byta upp mig längre fram men jag är inte missnöjd med köpet utan det var vad jag var ute efter då liksom. Surfa in på beam.at/bimmer |
|
|
nää är inte ute efter nån vidare väghållning, tycker det är bra som det är.. komforten är det viktigaste.. är ingen ferarri utan ett komfort lok. jag ska bara ha det av visuella skäl, dvs ser knäppt ut med en bil som är högre fram än bak. /mvh jocke |
|
|
Jag menade att på en 14 år gammal bil så är det kanske inte ekonomiskt motiverbart att köpa komplett sänkningssats innehållande både kortare fjädrar och kortare stötdämpare, vilket är det riktiga(re) sättet att sänka. Ja, jag har kapade fjädrar fram. Nej, jag skulle inte ha gjort så om jag hade en 540 -02. Sämsta tänkbara lösning? Vad tror du är så himla mycket bättre med en sänksats endast innehållande kortare fjädrar då? Att fjädrarna är röda och fina? Att fjädrarna är hårdare så att du får sämre komfort och slår sönder bilen istället? Väghållning? Med 235/17 och lätt sänkning har jag mer väghålling än jag kan behöva i normal trafik. Min kapnings-sänkning har jag enbart positiva erfarenheter av, och jag försökte ge dig ett råd i all välmening. Om du för det kallar mig drygjävel så tycker jag att du ska lära dig lite vett och hyfs och netikett innan du skriver nästa inlägg. Ta ett rejs och skratta sist?!? Min 520 är en bruksbil, ska jag åka fort så har jag annat för det. DORK!!!!! |
|
markus00 |
Kapa fjädrar är inget som man rekommenderar. Har i och för sig ingen erfarenhet själv men man har ju blivit varnad för det. En sänkningssats fram med montering behöver inte kosta mer än 1500 kr. Det är det helt klart värt. |
|
Om man frågar om tips för sänkning, varför då bli sur när folk kommer med förslag. Själv behöver jag sänka bilen fram. Ett alternativ kan vara att kapa fjädrarna först, funkar det inte så bra byter man till sänkningsfjädrar. Om det blir bra eller inte hänger ju givetvis på den som gör jobbet. Jag skulle vilja höra ifrån någon som sänkt bilen genom kapning och misslyckats, "lära av misstag" heter det visst. |
|
|
hmm.. Intressant, hårda ord på forumet.. här trampas vilt på varandras ömma tår. Richard: Om du kapade fjädern.. värmde och böjde du då om stigningen på fjädern? Om man kollar på hur fjädervarvet slutar så förstår du vad jag menar. Gjorde du inte det så slutar fjädern med en "spretande" pinne, mao ligger den inte som den ska i fjäderskålen. Men detta kanske du gjort? Vidare finns alltid risken att dämparna går ned sig i förtid eftersom de får arbeta i ett mer eller mindre hoptryckt läge. Kapa med vinkelkap anser jag vara förbehållet sånt man höll på med när man hade 5.000 kronorsbilar... ledsen om jag trampar dig på tårna då, men det är min åsikt. Vad händer om din bil fjädrar ut helt, typ lättar i ett krön, kör ner i ett "potthål" eller liknande? Finns det inte viss risk att fjädrarna åker ur sina fästen då? Vidare kan jag nog förstå Jokko's reaktion på ditt inlägg.. såg nog lite drygt ut.. även om det kanske inte var meningen.. ;) BMW Bug -Schnitzerbumse utan extra flås- |
|
|
men vad tror du marcusbj, jag är ingen jävla tattare.. ska jävligt mkt till innan jag kapar fjädrarna på en bil jag äger, sånt lämnar jag åt epa raggare och snåltarmar, bara för att bilen är en 88a så ska man itne lägga ner nåra pengar?, vilken snygg attityd, man msåte ha nya bil för att få ödsla pengar på den, jag gillar att pyssla med bilen, och iomed att min var billig i inköp har jag råd att lägga ner nån slant.. och om jag köper framfjädrar för 1000kr och får vettig kvalitet är väl inte det hela världen, men däremot kapa och gorma så att man måste vara orolig att nå ska gå fel är inget för mig. jag står fast vid att ditt inlägg var drygt, kanske skulle klargjort att jag inte var intresserad av nåra tattar råd.. ska komma ihåg det nästa gång. /mvh jocke |
|
|
Inte för att det angår mig men visst lägger väl folk ner MYCKET pengar på bilar betydligt äldre än -88? Corvette -67, etc etc.... Beror väl på vilken smak man har om man vill lägga pengar eller inte. "Nä nu är bilen för gammal så nu skiter jag i den" Vad är det för jävla attityd? Nä fram för folk som jokko som lägger ner tid och vill hålla sin bil i gott skick oavsett ålder... ni andra har nog inte förstått vad det hela handlar om... /M.E |
|
|
Jokko: Herregud vilken attityd. Så nu är jag dessutom full av dryga meddelanden? För det första: hade du varit ute efter fjäldrar o dyl utan snack om att råka hamna med tips från folk som hållt på med bilar i flertal år, har knep och knåp som kan komma till hands, kanske t om kunna hjälpa till om du får problem (?), ja då kanske du skulle vänt dig till en verkstad direkt? Här tycker jag man kan vara beredd på att få alternativa lösningar från folk som lyckats, det finns oerhörda resurser i det här forumet, för mig själv har det underlättat oerhört. Självklart ska du få lägga pengar på din bil, självklart ska du fråga, men det är inte vi som svarar på din tråd som har den dryga attityden. Dessutom är ålder på bil högst relativt, så den diskussionen ska man nog undvika. Hoppas det går bra med att hitta fjädrar, fjäderben och eventuellt dämpare fram. Jag själv har väl samma problem (Stegrande E28). Tänker inte heller kapa mina fjädrar fast jag har en -87a. Har vi gjort en TUPP av en FJÄDER nu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.