|
|
|
|---|---|
|
Jag har beställt tid för Ditecbehandling. De sade då att de bara behöver bilen en dag ifall jag lämnar den direkt på morgonen. När jag läser på Ditecs hemsida ser jag dock att de skriver: "Hur länge behöver ni bilen? Vi behöver bilen 2 dagar. Lämnar ni den på morgonen dag 1 kan ni hämta den på eftermiddagen dag 2. Detta har att göra med att bilen gås över med många olika medel och själva lackskyddet ska sitta på över natten för bästa resultat" Detta gör ju att jag blir lite skeptisk till firman (Helsingborgs bilrekond). Vad har ni för erfarenhet? Hur länge behöver bilen vara inlämnad egentligen? | |
|
Hej! Mitt Ditecställe (www.j-sandell,se) tar 2 dar på sig. De behöver ju inte göra fel där du bokat men här har du en liten karta över bilvårdsdjungeln skriven av en fackman. Lite om lackskydd och varför - Snabbguide 10596 Det finns en stor mängd firmor och fabrikat som utför och tillverkar olika lackskyddsbehandlingar. En del seriösa och en del mindre seriösa. Att få en bil blank är oftast inga problem, men vitsen med ett lackskydd är ju att man ska ha nytta av det en längre tid och att bilen ska kunna tvättas på ett normalt sätt. Att lägga på vax kan vara bra om bilen ska säljas ganska omgående - vaxet ger oftast inget längre skydd och tål inte avfettningsmedel. Det finns några "flytande hårdvax" som ger bra skydd - för att vara vax. Om du är intresserad av att lackskyddsbehandla din bil så är det några saker du ska ta reda på först: 1. Hur länge har lackskyddet funnits? Finns det dokumenterat? 2. Vad innehåller lackskyddet och hur går proceduren till? 3. Tål lackskyddet att jag tvättar bilen med avfettning, tjärlösare etc? 4. Finns det garantier och vad innebär dem? 5. Ska det göras uppföljningar/påbyggnader av lackskyddet? 6. Kan kemikalierna i lackskyddet vålla problem vid eventuell omlackering? 7. Poleras bilen innan? 8. Har firman ifråga försäkring om det skulle hända något med din bil när den är inlämnad? 9. Den bästa uppfattningen om firmans seriositet får du om du hälsar på dem innan du bestämmer dig för vem du ska välja, be dem visa hur behandlingen går till. Kan firman ifråga inte redogöra för eller presentera lackskyddet på ett bra sätt går du någon annanstans. Detta är några tips som gör det lite lättare i lackskyddsdjungeln. Lackskydd är som sagt till för att göra bilen blank (stoppa oxidationsprocessen) och lättvättad. Det finns inget lackskydd som klarar upprepade borsttvättar eller annan tuffare mekanisk nötning och viktigt att komma ihåg är att den skit som "klistrar" fast på lacken (tjära, saltlösningar, fågelskit etc.) måste lösas upp med t ex avfettning för att sedan kunna spolas bort. Den vattenbundna smutsen fastnar däremot inte på samma sätt på en lackskyddad yta och det blir en klar skillnad på tvättandet före och efter lackbehandlingen. Börja inte vaxa en bil som lackskyddsbehandlats - då nöter du ner hinnan av lackskydd som finns och ersätter med vax, som sitter tills nästa gång du tvättar din bil. Är du inte nöjd med utfört arbete så ska du ta kontakt med leverantören och berätta hur det ligger till. Kom ihåg: att polera en lack och utföra en lackskyddsbehandling är ett hantverk - för att utföra det väl krävs erfarenhet! Lycka till! Jörgen Sandell STOCKHOLMS BILVÅRD Auktoriserat DITECcenter Annars kan du maila ake@ditec.se Han är chef. Mvh Asken |
|
|
Möjligen om bilen är helt ny så satsar dom på att inte behöve polera så mycket som en beg bil .. är det en beg bil och dom gör det på en dag...hmmmmm då skulle jag kolla med ditec i Malmö på Krusegatan ( som är HQ för Ditec-franchisingen) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har lämnat en handfull bilar på Ditec, både i Malmö och Eslöv och det har alltid varit två dagar (eller oftast så är den klar efter lunch dag 2). ___ //Ulf |
|
|
Lägg pengarna på något av värde istället. Jag tycker den där branschen är full av frågetecken. Gjorde själv några behandlingar i slutet av 90-talet, nu tvättar jag bara bilarna regelbundet och det räcker. En anektdot. En nära vän till mig jobbar på ett företag som har flera Volvo V50 tjänstebilar, och min vän lackskyddade sin (en röd volvo V50). Året efter skulle vi svänga vägen om firman för återbesiktning av skyddet, vi bytte skyltar med en annan röd V50 på på företaget. Chefen själv hade gjort skyddet året innan och var nu den som skulle besiktiga bilen, så vi fick slå oss ner i vårsolen med kaffe (detta skulle ta en timme och kosta X antal kr). Efter en timme kommer han ut med bilen och säger att han lagt på medel för att se att skyddet är ok, och det är tydligen helt perfekt enligt honom. Då kunde jag inte hålla mig längre utan berättade för honom hela historien om bytet av skyltarna, han blev helt grön i ansiktet, såg helt svimfärdig ut, alla pengar tillbaka, ursäkter, bortförklaringar haglade över oss. Denna firman som vi lämnade bilen på, är ett Diteccenter idag. Johan |
|
|
Asken du känner säkert igen mig med mina inlägg om polering och lackskydd av min hobbybil, jag tycker du har gjort ett fint inlägg om recond och hur man frågesätter en firmas professionalitet. Nu drabbar inte den biten mig då jag putsar bilen mer än åker, då jag fått intrycket att du är bland de proffsigaste att debattera här ska jag ställa dig en fråga som jag aldrig fått ett riktigt svar på utom hos generalagenten för den produkt jag använder Du skriver att vaxa inte en bil som har lackförseglats då nöts förseglingen bort: min fråga om jag använder samma lackförsegling som använts tidigare då bygger jag upp förseglingen undan för undan, stämmer det? eller tar jag bara bort tidigare lager och endast får det nypålagda iallafall? enligt min leverantör så byggs ytskyddet på för varje gång, men används superglans, så är det endast tillfälligt för show-utställning och har ingen hållbarhet, stämmer det påståendet också? Nu "drar" jag över bilen rätt ofta med superglansen för att resultatet blir så fantastiskt men hållbarheten verkar inte vara så länge, för min del är putsningen en del i hobbyn, därför bilen i skicket superglans mvh Uffe/bildock |
|
fredde 7 |
Jag tvivlar på mitt lokala diteccenter iallafall. personen där hävdade bestämt att de hade ett mirakelskydd som verkligen var tvåkomponent i gammal hederlig bedydelse. Alltså att om man rörde ihop bägge hans mirakelmedel skulle det bli hårt som en tvåkomponentslack... Vad tror ni om det?Asken??? Jag har slutat tro på mirakel...kalla det vax eller lackskydd, inga medel lär härda på lacken och bli som en klarlack som tål obegränsat med petroleum.. |
|
Tack alla för era synpunkter. Asken: en mycket bra lista för vad man ska tänka på! Jag har pratat med dem igen. De menar att om jag lämnar in bilen tidigt när de öppnar så hinner de med att låta lackskyddet härda tillräckligt länge och ändå bli klara samma dag. Lämnar jag in den senare, t.ex. efter kl 8, så blir de inte klara förrän nästa dag. De lät seriösa, så om ni inte har annan info så lämnar jag nog in bilen där. En bra sak är att det är ett företag som funnits ett bra tag och ingen dagslända. |
|
|
Snälla kan ni inte sluta tro den skiten,,,vadå härda? en massa dravel är vad det är. Fredde 7 har rätt, det håller inte för allt detta som utlovas. OCH det verkar som ingen kan se på bilen om skyddet finns kvar heller (läs tidigare inlägg). Tvätta bilen regelbundet eller vaxa på sin höjd. Johan |
|
|
johan gbg: Tråkigt att du har haft dåliga erfarenheter av lackskydd. Själv har jag bara positiva... Skojare finns i alla branscher. Jag har en liknande anekdot om service på märkesverkstad. En vän lämnade in sin stjärnprydda tyska bil för service i GBG. När han parkerade bilen utanför firman satte han ett kritstreck på däcket och ett på marken. När han kom tillbaka för att hämta bilen på eftermiddagen hade bilen inte flyttats från parkeringen, ändå hävdade meken att servicen var gjord. Det blev också en hel del bortförklaringar när han visade kritstrecken... Men, det innebär inte att det är bluff och båg att serva bilen på märkesverkstad. Jag har kört med Ditec på min E91:a i ett drygt år och lacken mår mycket bättre än vad den har gjort på mina tidigare bilar. Så gott som nyskick (minus ett par stenskott...). Jag är noggrann när jag tvättar, men jag kör inget vax. Jätteskönt. Så, jag tror på "skiten". Ska ha in den för behandling nr 2 snart. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Har anlitat den av Asken rekommenderade firman i snart 7 år och anser att det är värt pengarna med en "lackbehandling" Vari den exakt består i har jag inte brytt mig om att forska i. Varför gör jag då det och lägger ut en massa "onödiga" pengar på humbug?? Jo, för att en del i arbetet med att lägga på ett lackskydd är en polering av bilen. Alla bilars lacker är att likna med ett apelsinskal, i större eller mindre utrstäckning. Vad jag förstått i större utsträckning på moderna bilar. Har läst här om rena katastrofer till lacker på sprillans nya bilar från fabrik. Men hur som helst. Poleringen gör ju bilens lack mycket slätare och blankare, dvs finare med en djupare lyster och glans. Det medel som DITEC använder är min erfarenhet sån att den förhindrar skiten att fästa så hårt och blir därmed lättare att få bort, dvs samma egenskaper som ett vax men med längre hållbarhet. Ett vax tvättas ju bort på ett tag. I mitt fall är det ffa för glansen i lacken, dvs poleringen, jag far iväg till Putsnisse (som han kallar sig här) och för att få en enklare vardag med bilens tvätt. Jag är LAT och orkar inte vaxa "stup i kvarten". Uppenbarligen finns det nåt som gör att tex DITEC fungerar och skulle det bara vara båg skulle det nog inte bli så många nya centers som poppar upp. Varav somliga kanske inte är lika duktiga som andra, men det förhållandet finns ju som bekant överallt i vår omvärld. Och min personliga åsikt är den att ett riktigt proffs, och dit anser jag att Putsnisse hör, faktiskt kan avgöra om bilen han har framför sig är behandlad eller inte. Jag kommer gladeligen att fortsätta med DITEC och betalar gärna för det. Om man inte vill det så slipper man och kan lägga sina pengar på annat och stå och gneta med vaxtrasan hemma på uppfarten. Niklas Fransosen |
|
|
Hej. Jag förde bilen klockan 7 på morgonen och fick hämta den klockan 19 på kvällen. Det stämmer att den måste få torka. Mycket nöjd! Mvh:Juha |
|
|
Hej. johan gbg.... Det går inte att "se" lackskyddet då det inte har någon färg eller annat optiskt kännetecken. Om du polerar en bil, och vaxar den.. så måste du göra om det efter 1-2 mån för att behålla glansen. Om du lackskyddar bilen så håller den glansen betydligt längre, och det är här och nu du kan "se" lackskyddet. Dvs...lacken bibehåller sin glans på ett helt annat sätt än ett vax. Jag hade för rätt nyligen problem med en herre av utländsk härkomst som vid avhämtandet av sin bil var lyrisk över resultatet. Han kommer tillbaks senare samma dag och säger "det ligger inget lackskydd på bilen! Jag: ok..hur kan du säga det? Han: Min polare säger att han inte kan se något. Jag: Är du inte nöjd med finnishen?? Han: jo den vart jättefin..mycket fin , men jag har fortfarande inget lackskydd! Jag: Om lacken inte är lika blank och fin som den är nu om 6 månader, DÅ kan du komma tillbaks till mig, och möjligtvis DÅ kan du ifrågasätta saken. Han: @€&?%#¤&()(//£€@~~!!!!!!!!!!!!!!!1 Detta är en jättesvår bit att förklara för en kund som inte vill/kan förtså vad det är man köpt. Vissa tror att man kan tvätta bilen med thinner,T-sprit, ja alla möjliga kemikalier efter att bilen är behandlad, tyvärr är detta mycket fel. Behandligen kräver skötsel för att fungera. Jag återbehandlar bilar efter 1-år, och man ser direkt vilka som följt skötsel anvisningarna rätt,. fortfarande blankt och fint. (Här "ser" man skyddet klart och tydligt) Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.