AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

E30 eller E36 318is

Hejsan är sugen på en 318is (16v) , men vilken ska man välja? e30 eller e36? Vill gärna ha diffbroms vet att det fanns som tillval på E30 men fanns det på E36? Andra för och nackdelar? Kom med era synpunkter och förslag.
Re
72
Rerre Jr
bmw e30 320ik -88
Likadant med bakaxlarna var tillval på båda sitter ju bara orginal på M-Bilarna
Re
28
Reco
318is -90 (sommarbil)
525i -93 (vinterbil)
Jag har kört båda, och det är två HELT olika bilar.
E36 är bekvämare, kanske snyggare och stabilare.

Men E30 är en sjukt mycket roligare bil!
Känslan är underbar, och mer kul för pengarna är svårt att få!
E36an väger väll mer? är det betydelsefullt?

men om man vill ha diffbromsad bakaxel, kan man ta från någon annan modell eller har 318 egen utväxling?
Re
72
Rerre Jr
bmw e30 320ik -88
4.10 brukar de sitta på dom finns väll några 4.10 med diffbroms även 4.27 sen finns ju från 325 med 3.73 och 323 med 3.64
Okej, om man skulle ändra utväxlingen skulle detta märkas stort då?
SpineKracker
Køp en e30, de ær coolare æn E36 =)

Såklart att du mærker av en annan utvæxling i form av acc och topfart. Motorvarv på motorvæg kanske framfør allt.

MVH

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Jo men om man skulle sätta på en bakaxel från typ en 325 eller 323, blir bilen väldigt trött då? eller kan man fortfarande ha skoj med den?
Re
28
Reco
318is -90 (sommarbil)
525i -93 (vinterbil)
Man kan väl alltid fortfarande ha skoj.
Bilen blir ju betydligt bekvämare att åka långt i.
Och bensinförbrukningen kan säkert sjunka lite.
Men det tar ju en del udd av accelerationen.

Peace out!
ic
124
icke
318is -90
Kul att du vill ha en is. Men jag tror du börjar i fel ände? Det är som att fråga sig om man är sugen på tårta eller oxfile. Det är inte jämförbart.

e30=plåtburk utan komfort, obekväma säten, vibrerar, knarrar, högt vindbrus, ingen extrautrustning. Man vill helst inte ligga snabbare än 110 på motorvägen. Men, för det får man massa rolig buskörning och jävligt mycket charmig 80-talskänsla.

e36=mycket modernare bil i alla avseeden utom motorn, inte lika bra komfort som e34 eller e39 men hästlängder från e30. betydligt mindre rost, Just e36 is känns också rätt trött. Det är stor skillnad jämfört med e36 320 och 325. Straffet för komforten är helt enkelt lite tyngre, klumpigare och inte samma buskänsla. (Därmed inte sagt att det är en tråkig bil!)

Vad ska du med diffbromsen till? Sladda på vintern? Mitt tips i så fall är att skaffa en 5000kr:s e30 med svetsad diff. En e30 is med fel utväxling blir bara slö. Det är inget bra alternativ. Dessutom är det stora diffen som är tyngre och dom är svåra att få tag på och dyra. Det går att få tag på orginal e30 318is diffbromsar men i princip inte i Sverige. Finns någon liten firma i USA som säljer för mellan $400-700. Till det kommer frakt, tull, moms. Så slutkostnaden blir som absolut minst 6000kr. Troligtvis 7000-8000kr. I tyskland vet jag inte..

Hur det ser ut med e36 och bromsar vet jag inte, men jag tror du ska ha oerhörd tur om du ska hitta en e36 318is med bromsad diff. Det känns inte som man behöver det på en bil med så lite effekt/vikt och så stora däck.

Mitt tips blir i stället, provkör både e30 och e36. Upplev skillnaden och bestäm dig för vad för bil du vill ha, hur du ska använda den. Därefter börja titta på vilka alternativ som finns i den karossen. Blir det e36 så satsa på 6-cylindrig såvida du inte jagar låg månadskostnad. Då kan fyrcylindrig vara ett alternativ.

lycka till!
ic
124
icke
318is -90
Någon annan han klämma in en till där som jag måste svara på. Jag har kört med fel utväxling, möjligtvis att man kan spara några droppar soppa.. men det är inte mycket.

Men, man kan inte ha skoj, grejjen med alla bmw-motorer är att man måste varva dom. Och när du vill leka drifting i rondellen med din nya diff med fel utväxling och vill trycka till på gasen så händer inget. Effekten när du har tvåan i kommer komma någonstans runt 80+ vilket gör att ska du drifta på gatan så är det till att hålla sig kring dom hastigheterna och uppåt.. då börjar det plötsligt bli lite läskigt. Du kan ju köra på ettan i stället men..

Det är inget bra alternativ..

Som info bara.. det är alltså olika utväxling i växelådan i 318 och 318is jämfört med 323 och 325 och såvitt jag vet också 320. Så en 325:as totala utväxling motsvarar ungefär samma som en 318is. Tänk då, om det inte är bra på en 2,5l motor som har betydligt mera effekt även på lägre varv, hur ska det då gå i den lilla 1,8:an?
Om vi säger att man köper en e30, klarar man sig utan bromsad diff? vill ha kul leka drifta i rondeller och liknande.
Köp en e30. Mycke snyggare än e36 å mer kultstuk från 80-talet. :)
ic
124
icke
318is -90
Inte på tort.. då måste man ha diff. Det billigaste är att hitta en risig som har svetsad diff. Men att hitta en 325 med lamelldiff borde inte vara för svårt..

ibland kommer det upp en eller annan 318is som har lamelldiff också men både dom och 325:orna brukar ju ligga över 20k om dom har det.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hejsan,

varför inte gå halvvägs? Det har jag gjort. Jag är helsåld på E30 och har ägt ca. 30st, men efter mycket skruvande tänkte jag att en E36:a kanske kan vara kul. Efter lite letande hittade jag en mycket välhållen compact med 16v-motorn. 140hk och E30:ins bakvagn i en modernare bil är toppen.

Sedan om det är diffadbakaxel eller ej tycker inte jag är speciellt intressant, det går att sladda fint ändå om man måste.

En E30 är ofta billigare och lite roligare, men eftersom de börjar bli gamla är det svårt att hitta rätt objekt. E36:orna brukar vara lite skramliga första byggåren och bli bättre från 94-.

Allt handlar om vilken bil du vill ha och vad den får kosta.

Gr8ride
SpineKracker
Appropå førbrukning ær inte mycket vunnet med en høgre utvæxling då utvæxlingen optimeras till motorns vridmoment/effektkurva. Lægre ljudnivå får du væl før all del.

MVH Konstruktøren. =)

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
ic
124
icke
318is -90
jag vet inte vad "sladda" innebär =) Men det går inte att drifta runt rondeller utan diffbroms eller svetsad. Kanske om diffen är riktigt sliten och liksom smålåser lite pga det. Det går ju att kasta in bilen en kurva och få bakvagnen att ramla ut.. Men så fort man försöker underhålla stället med gasen så blir det bara spinn på innerhjulet. Regn hjälper fanimej inte heller.. Packad snö funkar.

Ska det vara drift så ska det vara diffbroms eller svets. Det är sån jävla skillnad alltså..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.