AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.196

318d E90/E91 manuell eller automat som gäller?

Hej,

Som rubriken lyder, någon som har erfarenheter av nya E90/E91 318d?
Vad tycker panelen är rätt lina till denna dieselmotor, duger den manuella lådan gott till denna lilla dieselsnurra eller är det automat som gäller?

"ut och prova båda alternativen" låter sig inte enkelt göras med tanke på både familjesituationen (tvillingar på 2 år) samt att 318dA inte växer på träd som demobil hos återförsäljarna i närheten.

Jag har tidigare tjurskalligt hävdat att en modern dieselbil "måste" ha automat för känslan, men med en mindre dieselmotor blir det kanske inte så mycket "Ivecokänsla" som på den manuellt växlade Passat TDI jag hade som hyrbil nyligen.

Vore tacksam för era åsikter och input!!
Hu
6
Hugo B
320dA -08
Hej,

Jag hade tagit BMW 320dA alla gånger i veckan pga att det mycket större skillnad i effekt än vad det är i pris på de båda alternativen. Samtidigt som 318d inte finns i automat.

Skynda dig och beställ en prisvärd 320dA nu innan den nya faceliften, rena rean. (Om du är ute efter en helt ny vill säga)

Lycka till i ditt letande.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det stämmer som Hugo säger att automat inte finns till 318d, åtminstonde inte enligt den broschyr som ligger på BMW's hemsida och som gäller fr o m mars 2008.

___
//Ulf
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Som sagt ingen automat i 318d, varken 122 hk eller 143 hk.

Jag har en 122 hk som jag varit väldigt nöjd med, trevlig att köra och mycket snål, men skall säljas nu pga. att jag köpt en 520d.

Oftast har jag föredragit manuell i dieslar för att automaten ofta dragit upp förbrukningen, men kör man mycket i stan kan nog ändå en automat vara att föredra.

BMW CS #5139
Tack för svaren. Det förklarar varför 318d med automat lyser med sin frånvaro :-) Lite lustigt är det eftersom det tidigare gått att skräddarsy den allra enklaste BMWn efter eget behag.

Anledningen till min fundering är precis den som "Hugo B" är inne på nämligen att BMW numera har en lite mer humanare prispolicy på paketen än tidigare. Har fått lite huvudbry när jag sett erbjudanden på Bavaria M-sportbilarna...I takt med att behoven av barnstolar, tvillingvagn etc minskar på sikt kanske det räcker med en 3:a igen.
Känns inte heller som att faceliften innebär några större skillnader.

Poängen med just 318d 143hk är att som privatperson blir fordonskatten riktigt hygglig eftersom den ligger och kvalar som "miljöbil".

320dA är att föredra men den ligger totalt sett nästan 40kkr upp jämfört med 318d manuell, och diskvalificerar sig lite för min del som nybilsköp av flera skäl, någonstans måste tyvärr gränsen dras :-(
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Jag hade tittat på bara Bavaria-paketet (dvs. inte Bavaria M-sport), som kostar 20 000 mindre och sen provkört en 320d utan automat. Det är stor skillnad med nya motorn på 177hk i jämförelse med den äldre på 163hk (betydligt bättre prestanda och nästan lika låga förbrukning och skatt som 318d). Jag tycker inte att den nya 320d behöver en automatlåda, den är riktigt trevlig med manuell. Jag har provkört några av de nya dieselmotorerna och tycker helt klart att 320d är perfekt med manuell låda.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
320d ligger på 131g/km co2, och 318d på 125g/km co2 - skillnaden i årlig vägskatt mellan dem måste vara minimal.

320dA däremot släpper ut 146g/km...

Mvh
Hu
6
Hugo B
320dA -08
Någon som vet den exakta fordonsskatten på 320dA?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Men 118d 143 hk finns med automat. Jag lånade en förra veckan.
Och så finns inte 318d aut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.