|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 318IS förra veckan och det är första gången jag äger en BMW. Har läst förbrillt på forumet och är inte jätte duktig när det gäller att bygga ljud. Vad jag har förstått så ska det vara väldigt svårt att få fram ljudet till coupen på E36. Har ingen så kallad skidlucka som det skrivits om en hel del på forumet, men har läst att det går att dra portar genom hatthyllan. Nu kanske ni dumförklarar mig, men jag undrar hur ni gör då? Drar ni en port från hatthyllan direkt ner in i baslådan eller räcker det bara att det portarna går ner i bagage utrymmet? Mvh Christian | |
|
Själv har jag inte kört nånting med portar genom hatthyllan. Däremot är basarna lagda mot ryggstödet i baksätet, så man lär ha ner baksätet om man vill att de ska låta "bättre" och bli mer tryck ur 4st 12". Att bygga ljud i en e36 är inte det roligaste, man blir då minsann aldrig nöjd om man säger så :) Om man har en skada som mig, som tröttnar efter nån vecka/månad med det man har hehe Mvh Alex |
|
|
Du kan bygga en bandpasslåda, vars port(ar) går direkt upp i hatthyllan. En bandpasslåda är dock känslig för feldimensioneringar, så du bör nog ta hjälp av en erfaren bilstereobyggare om du vill ge dig in på ett sådant projekt. Dessutom måste du ha ett framsystem som går tillräckligt lågt i frekvens, för annars kommer du att få ett "hål" i frekvensgången. En bandpass i E36 kan lämpligen stämmas av för oktaven 40-80 Hz, vilket betyder att framsystemet måste kunna ge nivå från 80 Hz och uppåt. Den lösningen hade jag i en E36 för många år sedan. Det var lite jobb onekligen, men resultatet blev bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.