|
|
|
|---|---|
|
Jag väljer mellan BMW 523 Touring -05 och Audi A6 2,0T Avant -06. Båda kan man hitta för runt 200.000 kr (ca 10.000 mil). Det finns en del skrivet om jämförelser mellan dessa två, men jag undrar vilken jag ska välja med tanke på att Audin är ett år nyare för samma pengar? Vad säger ni, ska jag ta BMW från 2005 eller Audi från 2006? | |
|
Audin kan jag tänka mig har lite bättre andrahandsvärde på sikt eftersom modellen är något år nyare och har lite längre till avlösningen. Tyvärr har jag aldrig riktigt gillat nuvarande A6:ans utseende, ser mest bara stor och pompös ut. S-Line paketet och stora hjul krävs för att det skall se rätt ut. BMWn är trevligare på alla punkter så jag hade nog valt en sådan. |
|
|
Jag gillar faktiskt A6:an men har dock inte provat instegsmotorn på bensinsidan. Upplever den dock aningen framtung vid inspirerad körning men tyst och behaglig på långresan. 523:an är ju ingen raket men räcker motormässigt om man inte prioriterar stor motor. Känns dock i mitt tycke inte alls slö eller trött. Spänstigare chassi och styrning än audin. Summeringen blir väl det klassiska : Audin åker du i, BMW kör du ;) |
|
|
Jag provkörde en 523 häromdagen och den kändes ok motormässigt. Inte för att det hände så mycket när jag tryckte plattan i mattan, men det räcker. Jag kör en trimmad 9-5 Aero nu så jag är väl lite bortskämd. Men nu är det körglädje och kvalitet jag är ute efter, och då verkar 523:an som ett bra val. A6:an är ju också trevlig och känns väl egentligen mer förnuftig att köpa då den är ett år nyare för samma pengar. Men det är inte bara förnuftet som styr... så vi får se vad det blir. Har ni fler kommentarer så tar jag tacksamt emot dem. |
|
|
Jag irriterade mig på att A6 med 2,0Turbo inte kan fås med Quattro, iofs så har A4 växt till sig och den kan ju fås med Quattro + 2,0T. Mvh |
|
|
Jo...har ingen erfarenhet av tidiga E60 alls... Men jag har kört en 523i E60 modell -07(facelift) och den känns helt ok i både detaljkänsla och komfort,kvalitétskänsla ,körglad?...tja,det där beror på hur man menar,JAG anser att bilen är liiite för tung för att kännas helt ok när det svänger,men inte känns den fel så heller.. Svårt att förklara, men den är inte riktigt lika "alert" som jag hade förväntat mig eller hur jag ska skriva... Men o andra sidan har jag aldrig kört nyare A6 så jag kan ju egentligen inte jämföra mellan dessa modeller :) Ok,motorn är ju ingen raket, men jag blev ändå förvånad över motorkraften+fartökningen(190hk) i den förhållandevis tunga bilen,men inte känns den som min M535:a..."E60 faceliftarn" lååångt ifrån min "oldtimer" när det gäller närvaro och körglädje och kraft måste jag nog skriva där(off topic,sorry) :) Mvh Janne. |
|
|
Ja och då har du ändå kört -07:an med 190 hk. 05:ans 523:a har ju bara 170 hk (om jag har rätt). Men jag har inte råd att komma upp i motsvarande hästkrafter som jag har i Aeron (273 hk), utan 523 får lov att räcka. Om det nu inte blir A6 då. |
|
| 177 har den ju förresten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.