|
|
|
|---|---|
|
Kort och gott: När man surfar runt på detta motoralternativ är priserna väldigt varierade. Att många 316-320 ofta har dumpade priser har väl inte undgått någon. Skicket på dessa bilar skiljer sig som natt och dag. Men när det gäller 323 (och 328) blir det genast svårare. Är det M-optik blir det än värre. Har sett standardvarianter med rätt många mil som ligger ute för samma peng som en bil med den lite "hottade" varianten. Och tvärt om! Observera att jag inte ens tänker ta upp "korvkiosk/lexus/hokkus pokkus" och dylikt. Så, vad är skälig prisbild för detta motorval? | |
|
Någonstans mellan ca 30-50kkr beroende på årsmodell, utrustning, färg, mil och skick. En fin 15kmilare med fabriksmonterat M-paket, skinn etc ligger i den övre delen medans en snikutrustad bil utan metallic med 20-25kmil ligger i de lägre regionerna av intervallet. OBS Detta gäller färdigprutade priser, det är rätt mycket luft i E36 priserna pga stort utbud och att tidiga E46 börjar bli billiga. Priskillnaden 323 vs 328 är försumbar i dagsläget. kan du tänka dig båda alternativen har du lite mer att välja på. |
|
|
Det som är mest intressant är ju en coupé med M-paket. Skinn spelar inte så stor roll, sportstol och ac är givet (och kanske standard?) Jag vill gärna tro att det är någon skillnad vad gäller driftskostnader mellan 323 och 328. Eller? Motorvolymerna verkar inte skilja mycket, men något borde de där extra hästkrafterna göra. Verkar även som att 323 är hyfsat sällsynt (i coupé/M-paket) jämfört med 328. Var tillverkningsvolymerna så olika, få vill sälja sin 323 eller är det helt enkelt mer svårsålt med 328? Priserna på 323 verkar vara högre i snitt än 328, eller så ser jag i syne? Jag gillar senare årsmodeller av en serie (av med barnsjukdomar) var efter jag är lite rädd att det kan bli som med min e34, att man jämförs med de där riktigt usla exemplaren och vips så är prisbilden gravt förändrad. Eller att det går att få tag på billiga (men ibland skabbiga) e39:or till inte många tusenlappar över 40-strecket. |
|
|
jonesono, det finns många e39or under 40KSEK också. Nyckeln till hur svårt/kostsamt ett begbilköp blir är ofta hur likt beteendet är att köpa ny bil. Specificerar man en rad olika utrustningar och en specifik färg blir urvalet litet och sannolikheten för ett bra pris betydligt mindre. |
|
|
Visst är det så! Men dessa hoppar jag lätt över eftersom de: 1. brukar vara av tidig årsmodell 96-97 2. inte sällan är rena "rishögar" som gått för långt. 3. import med 18 tidigare ägare Ungefär som motsvarande e36:or kring 91-94 som ligger i pris 10'-20' eller tidiga e34:or i ungefär samma prisklass. Inte mycket att ha mao. Det kanske är svårt att finna välskött, sv-såld e36 med få (gärna något äldre) ägare. Jag lyckades med e34:an iaf. |
|
|
jonesono: Antalet svensksålda bilar med dina krav går att räkna på ena handens fingrar :-) Ta inte illa upp men under 90-talet var det ett annat ekonomiskt läge i Sverige och E36 var vansinnigt dyr redan då och betingade ett dåvarande nypris på ca 450kkr med den utrustnignen du nämner. Som jämförelse såldes ca 5-10st M3 per år i Sverige under 90-talet, och de var inte så mycket dyrare än en 328iM med skinn och lite lull-lull. Hade jag varit dig skulle jag enbart gått på skick och historik och undvikit alltför stora utrustningskrav eftersom det lär bli lögn i h-e att hitta en vettig bil :-) Fungerande AC är ett vettigt krav, välj sedan den bil i bäst totalskick är mitt tips. 323 har egentligen mer än 170hk (ca 180hk) så skillnaden i effekt är inte så stor genetemot 328. Står mycket om detta på 3-serieforumet. Största behållningen med 328 är att motorljudet är lite mulligare med originalsystemet samt att bottenvridet är klart bättre än i 323. |
|
|
jonesono, nyckeln som köpare är att hitta de fina bilar som dras ned av alla som iallafall du förmodar är i icke tillräckligt bra skick. Min nuvarande 9-5 aero är en sådan pärla, billig att köpa och i mycket bra skick! |
|
|
Kristoffer: Det blir ju till att vänta ut ett exemplar. Om ett år eller så kanske någon gammal get vill göra sig av med sin i välskött skick. :) Inte visste jag att 323 var så pass dyr ny! 328 verkar inte dra mycket mer än 323 enligt tabell här på sidan (även om man kanske får ta siffrorna med en nypa salt). Kanske kan kvitta vad det blir mellan dessa. 325 känns lite för "vanlig" och var och var annan ungdom "glider" (läs. bränner däck) i dessa allt som oftast = inte attraktivt för mig. Jag brukar jaga bil med bäst totalskick och i andra hand ta vad man får i utrustningsväg. Men det vore skoj att för en gång skull finna någon välutrustad coupé i bra totalskick också. simon: Jag lär grina öppet och länge när det är dags för försäljning av min bil nu, med risk för att andras högar drar ned en i skiten. :) |
|
|
BMW 323i Coupe kostade basutrustad 279900kr i Sverige 1998. Att M-paket och Ac skulle dra upp priset till ca. 450´k har jag svårt att tro. Även om 280´k också är mycket pengar. |
|
|
Stämmer att 323 inte var så dyr men jag skrev faktiskt 328iM :-) den var rätt mycket dyrare än 323 från start och kostade en bit över 300kkr. Därefter utrustades de flesta med komfortpaketet för ca 25kkr. Om man ville ha metallic kostade detta 8000kr extra, läder 20kkr, M-paketet 25-30kkr, Hifi CD stereo ca 10kkr, taklucka ca 10kkr etc så det kunde utan problem hamna på 400-450kkr för trevlig 328iM när det begav sig. jonesono: Skam den som ger sig och jag önskar dig verkligen lycka till att hitta rätt bil men det kan som du säger ta sin tid. Tyckte mig hade ganska hyffsad koll på 323/328 marknaden för ett par år sedan när jag själv ägde en och vad jag kan minnas så dök endast en (1) svensksåld lågmilare (<12kmil) upp under den perioden. |
|
|
Bra koll på priserna måste jag säga! :) Är beteckningen på m-utrustad 328 coupé - 328iM eller är det 4-dörrars? Jag säger som så, att det absolut inte är bråttom. Väntar gärna 1 år eller så till "rätt" bil dimper ned. När jag letade e34 senast så tog det sin tid och det är de absolut värt. Men jag kan tänka mig en 323/328 med lite mer mil än 12'. Dock helst under 18-20'. Någon som har erfarenhet av detta? Länk Vill gärna finna ett alternativ till M-testet, som inte finns på så många orter här omkring. |
|
|
Om ett år kommer nog priserna på dessa priser vara ganska dumpade då senare e46:or börjar bli ganska billiga nu. Man kan ju få en riktigt fin 330 coupé med M-paket för dryga 150 nu så... Jag ska nog sälja min 328 om ett par månader och kommer knappast få igen pengarna :( men då har jag ju lagt ut en del också...fast ändå inte fullt så mycket jag skulle vilja,skulle förlora för mycket pengar då,tyvärr... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.